10.12.2020.
Baterije
koje se stavljaju na tržište EU-a trebale bi postati održive, visokoučinkovite
i sigurne tijekom cijelog vijeka trajanja. To znači da se baterije proizvode s
najmanjim mogućim utjecajem na okoliš te se za njihovu proizvodnju koriste
materijali dobiveni uz potpuno poštovanje ljudskih prava te socijalnih i
ekoloških standarda. Baterije moraju biti dugotrajne i sigurne, a na kraju
njihova vijeka trajanja trebalo bi ih prenamijeniti, obnoviti ili reciklirati,
kako bi se izbjeglo rasipanje vrijednih materijala.
Promicanje
konkurentne održivosti u Europi
Komisija
predlaže uvođenje obveznih zahtjeva za sve baterije (tj.
industrijske, automobilske, baterije za električne automobile i prijenosne
baterije) koje se stavljaju na tržište EU-a. Zahtjevi kao što su upotreba
odgovorno nabavljenih materijala s ograničenom upotrebom opasnih tvari te
zahtjevi koji se odnose na barem minimalni sadržaj recikliranih materijala,
ugljični otisak, učinkovitost, trajnost i označivanje, kao i ispunjavanje
ciljeva prikupljanja i recikliranja, ključni su za razvoj održivije i
konkurentnije industrijske proizvodnje baterija diljem Europe i cijelog
svijeta.
Slijedom
pravne sigurnosti dodatno će se potaknuti velika ulaganja i povećati
proizvodni kapacitet za inovativne i održive baterije u Europi i izvan nje kako
bi se odgovorilo na zahtjeve brzorastućeg tržišta.
Smanjenje
učinka baterija na okoliš
Mjerama
koje predlaže Komisija pridonijet će se postizanju cilja klimatske neutralnosti
do 2050. Bolje i učinkovitije baterije bit će ključan doprinos elektrifikaciji
cestovnog prometa, čime će se znatno smanjiti njegove emisije, povećati
upotreba električnih vozila i omogućiti upotreba većeg udjela obnovljivih
izvora energije u strukturi izvora energije EU-a.
Ovim
prijedlogom Komisija nastoji poticati kružno gospodarstvo u okviru vrijednosnih
lanaca za baterije i promicati učinkovitiju upotrebu resursa u cilju smanjenja
učinka baterija na okoliš. Od 1. srpnja 2024. punjive industrijske
baterije i punjive baterije za električna vozila moći će se stavljati na
tržište samo s deklaracijom o ugljičnom otisku.
Kako
bi se zatvorio krug i kako bi se vrijedni materijali koji se upotrebljavaju za
proizvodnju baterija zadržali što je dulje moguće u europskom gospodarstvu,
Komisija predlaže uspostavu novih zahtjeva i ciljeva u pogledu sadržaja
recikliranih materijala te skupljanja, obrade i recikliranja baterija
na kraju njihova vijeka trajanja. Time bi se osiguralo da se industrijske i
automobilske odnosno baterije električnih vozila ne gube iz gospodarstva nakon
njihova vijeka uporabe.
Kako
bi se znatno poboljšalo i recikliranje prijenosnih baterija, trenutačna stopa
prikupljanja od 45 % trebala bi porasti na 65 % 2025. i na 70 % 2030. kako bi
materijali iz baterija koje upotrebljavamo kod kuće ostali u EU-u. Ostale
baterije – industrijske, automobilske i baterije za električne
automobile – moraju se u potpunosti prikupljati. Sve prikupljene
baterije moraju se reciklirati i moraju se postići visoke razine oporabe,
posebno vrijednih materijala kao što su kobalt, litij, nikal i olovo.
Predloženom
uredbom definira se okvir kojim će se olakšati prenamjena baterija iz
električnih vozila kako bi one mogle imati još jedan vijek trajanja,
na primjer kao stacionarni sustavi za pohranu energije ili integrirani u elektroenergetske
mreže kao izvori energije.
Upotreba
novih IT tehnologija, konkretno putovnice za baterije i
međusobno povezanih podatkovnih prostora, bit će važna za sigurnu
razmjenu podataka, povećanje transparentnosti tržišta baterija i sljedivost
velikih baterija tijekom njihova životnog ciklusa. Time će se proizvođačima
omogućiti razvoj inovativnih proizvoda i usluga u okviru zelene i digitalne
tranzicije.
Novim
standardima održivosti baterija Komisija će na globalnoj razini promicati
prelazak na zeleno gospodarstvo i uspostaviti model za daljnje inicijative u
okviru svoje politike održivih proizvoda.
Povjerenik
za unutarnje tržište Thierry Breton izjavio je: Europa
mora povećati svoje strateške kapacitete u području novih i razvojnih
tehnologija, uključujući baterije, koje su ključne za našu industrijsku
konkurentnost i ostvarivanje naših ambicija u području zaštite okoliša.
Ulaganjima i pravim političkim poticajima, uključujući današnji prijedlog novog
regulatornog okvira, pomažemo uspostaviti potpuni vrijednosni lanac baterija u
EU-u: od sirovina i kemikalija preko elektromobilnosti, sve do
recikliranja.
Kontekst
Baterije
i otpadne baterije od 2006. reguliraju se na razini EU-a u skladu s Direktivom
o baterijama (2006/66/EZ). Modernizacija je potrebna zbog promjena
društveno-gospodarskih uvjeta, tehnološkog razvoja, tržišta i upotrebe
baterija.
Potražnja
za baterijama ubrzano raste i očekuje se da će do 2030. porasti 14 puta. Razlog
tomu je prije svega ekspanzija električnog prijevoza, tržišta koje postaje sve
više strateški pozicionirano na globalnoj razini. Globalni eksponencijalni rast
potražnje za baterijama dovest će do ekvivalentnog povećanja potražnje za
sirovinama, zbog čega je potrebno smanjiti njihov učinak na okoliš.
Dodatne
informacije dostupne su na poveznicama:
Pitanja
i odgovori o prijedlogu o održivim baterijama
Informativni
članak
Prijedlog uredbe o
baterijama i otpadnim baterijama