25.08.2021.
U
izvješću za 2021. analizirana su nova kretanja od rujna prošle godine te
produbljena ocjena pitanja utvrđenih u prethodnom izvješću, uzimajući u
obzir učinak pandemije bolesti COVID-19. Sve u svemu, izvješće pokazuje mnoga
pozitivna kretanja u državama članicama, uključujući mjere poduzete kao odgovor
na izazove utvrđene u izvješću 2020. Međutim, razlozi za zabrinutost i dalje
postoje, a u nekim državama članicama su se i povećali, primjerice kad je riječ
o neovisnosti pravosuđa i stanju u medijima. U izvješću se ističe i snažna
otpornost nacionalnih sustava tijekom pandemije bolesti COVID-19. Pandemija je
pokazala važnost sposobnosti održavanja sustava provjera i ravnoteže i
vladavine prava.
Potpredsjednica
za vrijednosti i transparentnost Věra Jourová izjavila
je: Izvješće o vladavini prava koristan je preventivni instrument koji
je potaknuo potrebnu raspravu među državama članicama i drugim dionicima.
Njegovo drugo izdanje pokazuje da države članice mogu postići napredak kad je
riječ o pitanjima vladavine prava. On je međutim neujednačen i u nizu država
članica postoje razlozi za ozbiljnu zabrinutost, osobito kad je riječ o
neovisnosti pravosuđa. Nadalje, posljednjih mjeseci ubijena su dva novinara –
to je neprihvatljivo. U izvješću se poziva na poduzimanje odlučnih mjera za
poboljšanje stanja u pogledu slobode medija i pluralizma. Tijekom sljedeće
godine očekujemo da se na temelju nalaza iz izvješća za 2021. razvije rasprava
među državama članicama kao dio njihova rada na jačanju vladavine prava.
Povjerenik
za pravosuđe Didier Reynders izjavio je: Izvješće o
vladavini prava za 2020. potaknulo je tijekom protekle godine pozitivne reforme
povezane s vladavinom prava u nizu država članica. Štoviše, Vijeće ministara
upotrijebilo ga je pri modernizaciji svojeg dijaloga o vladavini prava, s
redovitim raspravama po državama članicama. Sudjelovao sam u raspravama o tom
izvješću i u 20 nacionalnih parlamenata. Ove godine dodatno smo produbili svoju
ocjenu, zahvaljujući još većem dosegu nego prošle godine. Izvješće nam može
pomoći da kao Unija, rame uz rame, ostvarimo iskren i otvoren dijalog. Izvješće
za 2021., koje se nadovezuje na prošlogodišnje, potaknut će taj proces.
Glavni
zaključci o stanju vladavine prava u državama članicama
Izvješće
za 2021. temelji se na metodologiji i obuhvatu prethodnog izvješća, a u fokusu
su četiri ključna elementa: pravosudni sustavi, okvir za borbu protiv
korupcije, medijski pluralizam i sloboda medija i ostala institucionalna
pitanja u vezi sa sustavom provjera i ravnoteže.
- Pravosuđe
Gotovo
sve države članice poduzimaju reforme svojih pravosudnih sustava, ali među
njima postoje razlike u pogledu opsega, oblika i napretka. U nizu država
članica poduzimaju se koraci za jačanje neovisnosti pravosuđa putem reformi
koje se odnose primjerice na sudska vijeća, imenovanje sudaca te neovisnost i
autonomiju državnog odvjetništva. Međutim, nekoliko država članica nastavilo je
provoditi reforme kojima se slabi zaštita neovisnosti pravosuđa, što izaziva
odnosno pojačava postojeću zabrinutost zbog pojačanog utjecaja izvršne i
zakonodavne vlasti na funkcioniranje pravosudnog sustava. Nadalje, u nekim
državama članicama politički napadi i ponovljeni pokušaji podrivanja sudaca ili
pravosudnih institucija dodatno ugrožavaju neovisnost pravosuđa. Od donošenja
izvješća 2020. Sud Europske unije ponovo je potvrdio važnost učinkovite sudske
zaštite za očuvanje vladavine prava. I na kraju, pandemija bolesti COVID-19
iznijela je na vidjelo hitnost potrebne modernizacije pravosudnih sustava i
naglasila potencijal digitalizacije.
- Okviri za
borbu protiv korupcije
Države
članice EU-a u tom su pogledu i dalje među najuspješnijima na svijetu, s deset
država članica koje se nalaze među prvih dvadeset na popisu zemalja koje se
smatraju najmanje korumpiranima. Nekoliko država članica trenutačno donosi ili
revidira nacionalne strategije ili akcijske planove za borbu protiv korupcije.
Mnoge od njih poduzele su mjere kako bi pojačale prevenciju protiv korupcije i
okvire za integritet, uključujući pravila o sukobu interesa, transparentnosti
lobiranja i sprečavanju prakse „rotirajućih vrata”. Izazovi međutim i dalje
postoje, osobito u vezi s kaznenim istragama, kaznenim progonom i primjenom
sankcija za korupciju u nekim državama članicama. Važni ili vrlo složeni slučajevi
korupcije nastavili su se pojavljivati u raznim državama članicama. Resursi
dodijeljeni za borbu protiv korupcije nisu uvijek adekvatni u nekim državama
članicama, dok u drugima i dalje postoje sumnje u učinkovitost istraga,
kaznenog progona i presuda kad je riječ o slučajevima korupcije na visokoj
razini. Sveukupno gledano, pandemija bolesti COVID-19 usporila je reforme i
donošenje odluka u slučajevima korupcije u nekim državama članicama.
- Sloboda
medija i pluralizam
Zbog
pandemije bolesti COVID-19 novinari i medijski djelatnici u Europi izloženi su
velikom pritisku. S obzirom na rekordan broj sigurnosnih upozorenja novinarima
i nedavne tragične događaje, potrebno je pozabaviti se tim pitanjem u cijelom
EU-u. Alat za praćenje pluralizma medija (engl. „Media Pluralism Monitor”)
2021. – ključni izvor informacija za izvješće o vladavini prava – upućuje na
opće pogoršanje situacije za novinare u nekoliko država članica. Nisu sva
regulatorna tijela za medije slobodna od političkog utjecaja i postoji visok rizik
političkog uplitanja u medije u nekim državama članicama. Informativni mediji
imaju ključnu ulogu u informiranju građana tijekom pandemije bolesti
COVID-19, iako je niz restrikcija novinarima otežao posao. Pandemija je bila
okidač i za ozbiljne ekonomske probleme za sektor medija, zbog čega su neke
države članice donijele programe potpore za informativne medije. Takva se
potpora mora primjenjivati na transparentan način i pravedno.
- Institucionalni
sustavi provjere i ravnoteže
Od
prošle godine neke države članice nastavile su s ustavnim reformama u cilju
jačanja sustava provjera i zaštitnih mehanizama. Neke su nedavno uvele mjere za
povećanje transparentnosti zakonodavstva i povećanje sudjelovanja građana. Sve
u svemu, sustav provjera i ravnoteže na nacionalnoj razini, uključujući
parlamente, sudove, ombudsmane i druga neovisna tijela, odigrao je ključnu
ulogu tijekom pandemije bolesti COVID-19, koja je bila test otpornosti za
vladavinu prava. Istovremeno, postoje izazovi za zakonodavni postupak, kao što
su iznenadne izmjene i ubrzani postupci, ili za sustav ocjene ustavnosti. U
većini država članica postoji poticajno okruženje za civilno društvo, ali ono
se u nekima i dalje suočava s ozbiljnim izazovima, bilo da je riječ o namjernim
prijetnjama od strane tijela vlasti, neadekvatnoj zaštiti od fizičkih ili
verbalnih napada ili neadekvatnoj razini zaštite temeljnih prava koja jamče
njegov rad. Ti su se problemi djelomično pogoršali u kontekstu pandemije
bolesti COVID-19. Niz nedavnih događaja izazvao je zabrinutost u pogledu
poštovanja nadređenosti prava EU-a, koja je od ključne važnosti za
funkcioniranje pravnog poretka EU-a i jednakost država članica u EU-u.
Sljedeći
koraci
Donošenjem
Izvješća o vladavini prava za 2021. započinje novi ciklus dijaloga i praćenja.
Komisija poziva Vijeće i Europski parlament da na temelju tog izvješća održe
rasprave o vladavini prava općenito i po državama članicama te poziva
nacionalne parlamente i druge ključne dionike da nastave s intenziviranjem
rasprava na nacionalnoj razini. Komisija poziva države članice da poduzmu
učinkovite mjere u vezi s izazovima utvrđenima u tom izvješću i spremna im je
pomoću u tim naporima.
Kontekst
Izvješće
je rezultat intenzivnog dijaloga s nacionalnim tijelima i dionicima, obuhvaća
sve države članice, a izrađeno je na objektivnoj i nepristranoj osnovi, pri
čemu su analizirana ista pitanja. Kvalitativna procjena koju je provela
Komisija bila je usmjerena na bitna kretanja od donošenja prvog godišnjeg
izvješća o vladavini prava, a dosljedan pristup osiguran je primjenom iste
metodologije na sve države članice, pri čemu se vodilo računa o razmjernosti
kretanjima. Opseg i metodologija izvješća za 2021. isti su kao i kod prvog
izvješća o vladavini prava, donesenog u rujnu 2020.
Izvješće
je okosnica Mehanizma vladavine prava. Mehanizam je godišnji ciklus čija je svrha
promicanje vladavine prava i sprečavanje pojave novih ili produbljivanja
postojećih problema. Cilj je usredotočiti se na poboljšavanje razumijevanja i
informiranosti o pitanjima i bitnim kretanjima te identificirati izazove kad je
riječ o vladavini prava te pomoći državama članicama da uz pomoć Komisije i
drugih država članica pronađu rješenja. Mehanizam osim toga omogućuje državama
članicama da razmjenjuju najbolje prakse, međusobno raspravljaju i uče jedne od
drugih.
Njegova
je svrha preventivna. On je odvojen od drugih elemenata paketa instrumenata
EU-a za vladavinu prava te dopunjuje, ali ne nadomješta, mehanizme koji se
temelje na Ugovorima, s pomoću kojih EU reagira na ozbiljnija kršenja vladavine
prava u državama članicama. Ti instrumenti uključuju postupke zbog povrede i
postupak za zaštitu temeljnih vrijednosti Unije u skladu s člankom 7. Ugovora o
Europskoj uniji.
Postoji
i bliska veza s politikama EU-a koje za cilj imaju gospodarski oporavak: snažni
pravosudni sustavi, solidan okvir za borbu protiv korupcije i jasan i dosljedan
zakonodavni sustav, zaštita financijskih interesa EU-a i održivi rast. To je
glavni pokretač za funkcioniranje EU-ovih instrumenata za promicanje
strukturnih reformi u državama članicama.
Poglavlje
o Hrvatskoj u prilogu, a prijevod Sažetka nacionalnog izvješća
donosimo u cijelosti:
SAŽETAK:
Hrvatski
pravosudni sustav doživio je poboljšanja u smanjenju duljine postupaka i zaostalih
predmeta, ali su i dalje potrebna daljnja poboljšanja kako bi se riješili
ozbiljni izazovi u pogledu učinkovitosti i kvalitete. Nastavak proširenja novih
alata za elektroničku komunikaciju na sudovima doveo je do postupnog povećanja
njihove uporabe. Postupak imenovanja novog predsjednika Vrhovnog suda koji je u
tijeku izazvao je kontroverze i opetovane omalovažavajuće javne izjave protiv
sudaca. U kontekstu različitih mišljenja o sljedećem predsjedniku Vrhovnog
suda, Ustavni sud je naglasio važnost suradnje između državnih tijela. Državno
sudbeno vijeće dalo je prijedloge za jačanje svoje uloge u izboru sudaca -
pitanje koje je već pokrenuto u Izvješću o vladavini prava za 2020. godinu. Niz
navodnih etičkih povreda i disciplinskih povreda od strane sudaca doveo je do
postupka pred Državnim sudbenim vijećem i sudačkim vijećima, kao i do
kriminalističke istrage. Razina percipirane neovisnosti pravosuđa i dalje je
vrlo niska. Nedostatak ljudskih resursa Državnog sudbenog vijeća i Vijeća
državnog odvjetništva ostaje, čak i ako su dodijeljena ograničena pojačanja za
provjeru novoobjavljenih prijava imovine sudaca i državnih odvjetnika.
Nova
je strategija o sprječavanju korupcije za 2021.-2020. u procesu javne rasprave.
Kao i prethodna Strategija, nacrt prijedloga Strategije također predviđa
jačanje pravnog okvira za sprječavanje sukoba interesa, koji je trenutno u
izradi. Etički kodeksi za članove Vlade i za članove Sabora još uvijek
nedostaju, dok je princip „revolving door“ samo djelomično reguliran. Potrebno
je uvesti detaljna pravila o aktivnostima lobiranja. Iako su najavljene
promjene u okviru političkog imuniteta članova Vlade, zakonodavne radnje tek
slijede.
Postupci
javne nabave i dalje su visoko rizično područje za korupciju, a nekoliko je
slučajeva otkriveno zbog prijava zviždača. Progon i istraga korupcije na
visokoj razini se nastavlja, ali zbog dugotrajnog postupka osude se često
odgađaju.
Hrvatska
ažurira svoje medijsko zakonodavstvo radi transponiranja Direktive o
audiovizualnim medijskim uslugama, s tim da će se revizija Zakona o
elektroničkim medijima usvojiti još 2021. Zabrinutost zbog političke
neovisnosti Agencije za elektroničke medije i dalje postoji, a predviđeni su i
novi uvjeti za kvalificiranje članovi njegovog upravnog tijela u kontekstu
revizije ovog zakona. Hrvatska ima solidan okvir za transparentnost informacija
o vlasništvu medija i predviđa daljnja poboljšanja. Iako je državno oglašavanje
djelomično regulirano Zakonom o elektroničkim medijima, dionici izvješćuju da
ono često podriva političku neovisnost medija koji su ekonomski ovisni o takvom
financiranju, osobito na lokalnoj razini. Pravni okvir za zaštitu novinara
postoji, ali oni se i dalje suočavaju s prijetnjama. Konkretno, veliki broj
strateških tužbi protiv sudjelovanja javnosti (SLAPP -ova) usmjerenih protiv
novinara i dalje izaziva ozbiljnu zabrinutost. Pristup informacijama osiguran
je zakonom, ali i dalje postoje kašnjenja u obradi zahtjeva novinara.
Što
se tiče kontrola i ravnoteže,(checks and balances) iako su javne
rasprave ugrađene u zakonodavne procedure, dionici smatraju da je sudjelovanje
građana više formalno nego sadržajno.
Hrvatska
nije proglasila izvanredno stanje, a mjere pandemije COVID-19 temeljile su se
na dvaput izmijenjenom zakonu o zaraznim bolestima. Ustavni sud je pregledao
ove mjere, utvrdivši da su u skladu s Ustavom, te je također donio odluku da bi
Parlament trebao pronaći načine kako jamčiti svoje funkcioniranje tijekom
pandemije.
Pristup
pučkog pravobranitelja informacijama potrebnim za provođenje istraga potrebno
je dodatno poboljšati. Nacionalni plan za stvaranje i povoljno okruženje za
razvoj civilnog društva 2021.-2027. Još je u fazi izrade od 2016.
godine-pitanje pokrenuto u Izvješću o vladavini prava za 2020. godinu.
Više
informacija dostupno je na poveznicama:
Izvješće
o vladavini prava za 2021. – Stanje
vladavine prava u Europskoj uniji
Izvješće
o vladavini prava za 2021. – Poglavlja
po državama
Europski
mehanizam vladavine prava – informativni
članak
Paket
instrumenata EU-a za vladavinu prava – informativni
članak
Izvješće
o vladavini prava za 2021. – pitanja i odgovori