14.06.2021.
Transeuropska prometna mreža temelj je prometne politike EU-a i
ključna je za funkcioniranje unutarnjeg tržišta. Ovi učinkovitiji postupci
ubrzat će njegov razvoj i osigurati uglađeniju i održiviju mobilnost za ljude i
tvrtke diljem Europe. Usvajanje od strane Vijeća pod portugalskim
predsjedanjem znači da smo sada vrlo blizu korištenja prednosti ove direktive,
koja će značajno doprinijeti dovršetku temeljne i sveobuhvatne TEN-T mreže do
2030. i 2050. godine .
Nova pravila
Direktiva će obuhvatiti projekte koji su dio unaprijed
identificiranih dijelova jezgre mreže TEN-T. Obuhvatit će i druge projekte
na koridorima jezgre mreže, čiji ukupni trošak prelazi 300 milijuna eura. Projekti
koji se odnose isključivo na telematiku i druge nove tehnologije neće biti
obuhvaćeni direktivom, jer njihova primjena nije ograničena na osnovnu mrežu
TEN-T. Međutim, države članice mogu primijeniti direktivu na druge
projekte na jezgri i sveobuhvatnoj TEN-T mreži kao dio šireg, usklađenijeg
pristupa projektima prometne infrastrukture.
Projekti obuhvaćeni direktivom imat će prioritetni tretman od
strane vlasti država članica ako je takav tretman predviđen u njihovim
nacionalnim pravnim okvirima.
Kako bi postupci bili učinkovitiji i transparentniji, države
članice odredit će tijelo koje će biti kontaktna točka za nositelje svakog
projekta. Vlast će nositelju projekta pružiti smjernice za predaju
dokumenata i druge informacije. Države članice mogu odlučiti imenovati isto
tijelo za sve projekte ili imati različita tijela kao imenovano tijelo,
ovisno o kategoriji projekata, načinu prijevoza ili zemljopisnom području.
Primjenjivat će se maksimalni limit od četiri godine na
cjelokupni postupak izdavanja dozvola. To se razdoblje može dva puta produžiti u
opravdanim slučajevima.
Što se tiče pravnog formata teksta, suzakonodavci su se složili
da bi to trebala biti direktiva, a ne uredba kako je predložila Komisija. To
će državama članicama pružiti potrebnu fleksibilnost da iskoriste svoje
postojeće postupke za izdavanje dozvola.
Postupak i sljedeći koraci
Direktivu o „pametnom TEN-T“ privremeno su usuglasili
predsjedništvo Vijeća i Europski parlament 8. lipnja 2020., a veleposlanici
država članica odobrili su je 17. lipnja 2020. Međutim, nije mogla biti
usvojena prije usvajanja programa Instrumenta za povezivanje Europe (CEF
2.0), budući da je dodatak pametnoj TEN-T direktivi s popisom unaprijed
identificiranih dijelova jezgre mreže TEN-T povezan s odgovarajućim dodatkom
CEF-u 2.0.
·
Današnje glasanje o
pametnoj TEN-T direktivi znači da je Vijeće usvojilo svoje stajalište u prvom
čitanju.
·
Europski parlament
sada treba usvojiti pravni akt u drugom čitanju prije objavljivanja u Službenom
listu EU.
·
Direktiva će stupiti
na snagu dvadeset dana nakon objave.
·
Države članice imat će
dvije godine od stupanja na snagu direktive da svoje odredbe ugrade u
nacionalno pravo.
Struktura i rokovi TEN-T
TEN-T mreža ima dva sloja: sveobuhvatnu mrežu koja osigurava
povezanost za sve regije EU i jezgru mreže koja se sastoji od onih elemenata
sveobuhvatne mreže koji su od najveće strateške važnosti za EU. Jezgra
mreže trebala bi biti dovršena do 2030. godine, a sveobuhvatna mreža do 2050.
godine.