12.07.2022.
Nacrtu pravila prethodio je postupak preispitivanja pokrenut u
prosincu 2018. zbog isteka Uredbe o skupnom izuzeću za motorna vozila 31. svibnja
2023. s ciljem prikupljanja dokaza o funkcioniranju pravila koja se primjenjuju
na vertikalne sporazume u automobilskom sektoru. Zainteresirane strane pozivaju
se da primjedbe na nacrt pravila dostave do 30. rujna 2022.
Izvršna potpredsjednica nadležna za politiku tržišnog natjecanja
Margrethe Vestager izjavila je: Predloženim
produljenjem Uredbe o skupnom izuzeću za motorna vozila za dodatnih pet godina
nastoji se zadržati režim koji je poduzećima u automobilskom sektoru olakšavao
procjenu usklađenosti njihovih sporazuma s pravilima Unije o tržišnom
natjecanju. Predlažemo i ciljana ažuriranja naših smjernica kako bi se odnosile
i na podatke koje generiraju vozila jer su oni bitni za usluge popravka i
održavanja. Pozivamo zainteresirane strane da se očituju i tako nam pomognu
dovršiti izradu pravila koja bi trebala stupiti na snagu 1. lipnja 2023.
Predložene izmjene
Kako je detaljnije navedeno u napomeni
s objašnjenjima priloženoj nacrtu uredbe o produljenju Uredbe o
skupnom izuzeću za motorna vozila i u nacrtu komunikacije o izmjeni Dodatnih
smjernica, cilj je predloženih izmjena:
- zadržati
Uredbu o skupnom izuzeću za motorna vozila na snazi još pet godina,
odnosno nastaviti poduzećima olakšavati samoprocjenu usklađenosti njihovih
vertikalnih sporazuma u automobilskom sektoru s pravilima Unije o tržišnom
natjecanju. Trendovi koji su trenutačno u začetku, primjerice oni koji su
rezultat digitalizacije i novih uzoraka mobilnosti, u idućih će se pet
godina vjerojatno ustaliti. Predloženo produljenje omogućit će Komisiji da
do novog datuma isteka produljene uredbe (tj. 31. svibnja 2028.) ponovno
procijeni situaciju s obzirom na novo stanje na tržištu.
- razjasniti
da podaci koje generiraju vozila mogu biti bitni ulazni podaci za usluge
popravka i održavanja. Izmjene će poduzećima
dati jasnu sliku o tome kako Komisija gleda na pitanja povezana s
pristupom podacima koje generiraju senzori automobila pri ocjenjivanju
vertikalnih sporazuma između proizvođača vozila i njihovih ovlaštenih
mreža na temelju članka 101. Ugovora o funkcioniranju Europske unije
(„UFEU”). Komisija predlaže proširenje postojećih načela za pružanje
tehničkih informacija, alata i osposobljavanja potrebnih za pružanje
usluga popravka i održavanja tako da izričito obuhvate podatke koje generiraju
vozila.
Sljedeći koraci
Više informacija, među ostalim i o tome kako se očitovati,
dostupno je ovdje.
Komisija će obraditi primljene primjedbe zainteresiranih strana
na nacrt uredbe o produljenju Uredbe o skupnom izuzeću za motorna vozila i
nacrt komunikacije o izmjeni Dodatnih smjernica te unijeti potrebne izmjene u
nacrte kako bi konačna pravila stupila na snagu 1. lipnja 2023.
Kontekst preispitivanja
Komisija je 28.
svibnja 2021. objavila Evaluacijsko
izvješće i radni dokument službi s rezultatima evaluacije režima
Uredbe o skupnom izuzeću za motorna vozila.
Evaluacija je pokazala da je režim bio koristan i da je važan
dionicima. Pokazala je i da u proteklom desetljeću nije bilo važnih promjena
koje bi opravdale opsežnu reviziju režima te uredbe, ali i da će se tržište
motornih vozila u nadolazećim godina vjerojatno promijeniti. Ipak, ustanovljeno
je da je potrebno ažuriranje kojim će se izraziti potencijalna važnost pristupa
podacima generiranima u vozilu kao faktora tržišnog natjecanja.
Nakon evaluacije Komisija je u lipnju 2021., kao sljedeći korak
u preispitivanju, započela fazu oblikovanja politike, tijekom koje je radila na
nacrtu izmjena režima i savjetovala se s nacionalnim tijelima nadležnima za
tržišno natjecanje o predloženim izmjenama.
Kontekst Uredbe o skupnom izuzeću vertikalnih sporazuma
Vertikalni sporazumi su sporazumi dvaju ili više poduzetnika
koji posluju na različitim razinama proizvodnog ili distribucijskog lanca o
uvjetima pod kojima mogu kupovati, prodavati ili preprodavati određenu robu ili
usluge.
Člankom 101. stavkom 1. UFEU-a zabranjeni su sporazumi
poduzetnika koji ograničavaju tržišno natjecanje. No prema članku 101.
stavku 3. UFEU-a takvi se sporazumi mogu proglasiti spojivima s
jedinstvenim tržištem ako doprinose poboljšanju proizvodnje ili distribucije
robe ili promicanju tehničkog ili gospodarskog napretka i potrošačima istodobno
omogućuju pravedan udio u koristi koja iz njih proizlazi, a da se pritom ne
onemogućuje tržišno natjecanje.
U Uredbi o skupnom izuzeću za motorna vozila navodi se da se
opći režim Komisije (tj. Uredba o skupnom izuzeću vertikalnih sporazuma)
primjenjuje na sporazume o distribuciji novih vozila. Uredbom o skupnom izuzeću
vertikalnih sporazuma izuzimaju se vertikalni sporazumi koji ispunjavaju
određene uvjete iz zabrane iz članka 101. stavka 1. UFEU-a, čime se
za te sporazume stvara sigurna luka. Smjernice o vertikalnim ograničenjima
upute su o tome kako tumačiti i primjenjivati tu uredbu te kako ocjenjivati
vertikalne sporazume koje ne obuhvaća sigurna luka iz te uredbe.
Kad je riječ o sporazumima o prodaji ili daljnjoj prodaji
rezervnih dijelova za motorna vozila ili pružanju usluga popravka i održavanja
motornih vozila, u Uredbi o skupnom izuzeću za motorna vozila propisano je da
se članak 101. stavak 1. UFEU-a ne primjenjuje ako ti sporazumi
ispunjavaju zahtjeve za izuzeće na temelju općeg režima i ne sadržavaju
klauzule iz Uredbe o skupnom izuzeću za motorna vozila koje onemogućuju
izuzeće.
Više informacija
Posebna internetska
stranica Glavne uprave za tržišno natjecanje sadržava sažetke
informacija prikupljenih od dionika u okviru evaluacije, Evaluacijsko izvješće
i radni dokument službi te studiju naručenu od neovisnog ugovornog izvođača
radi potpore evaluaciji.