Državna potpora: Komisija predložila pravila za pojednostavnjenje postupaka za državne potpore za zeleni prijevoz

12.07.2022.

Europska komisija predložila je (6. srpnja 2022.) Uredbu Vijeća kojom bi se Komisija ovlastila da određene vrste državnih potpora za željeznički prijevoz, prijevoz unutarnjim plovnim putovima i multimodalni prijevoz izuzme od obveze prethodne prijave u cilju promicanja zelenog prijevoza u skladu s pravilima EU-a o državnim potporama.

Izvršna potpredsjednica nadležna za politiku tržišnog natjecanja Margrethe Vestager izjavila je: Zahvaljujući današnjem prijedlogu Komisije pojednostavnit će se postupci za dodjelu potpora za zeleni prijevoz (npr. željeznički prijevoz, prijevoz unutarnjim plovnim putovima i multimodalni prijevoz), tj. za vrste prijevoza koje manje zagađuju i održivije su od isključivo cestovnog prometa. Prijedlog pojednostavnjuje pravila za državne potpore te je usklađen s ciljevima zelenog plana EU-a i strategije za održivu i pametnu mobilnost.

Prijedlog Uredbe Vijeća temelji se na opsežnom iskustvu koje je Komisija prikupila tijekom godina primjene članka 93. Ugovora o funkcioniranju Europske unije („UFEU”) u vezi s koordinacijom prometa i Smjernica o državnim potporama za željeznice iz 2008. Osim toga, nadovezuje se na provjeru primjerenosti državnih potpora iz 2020., u kojoj je zaključeno da je postojeća pravila o prijevozu potrebno prilagoditi jer su Smjernice za željeznice zastarjele i ne odražavaju važna regulatorna i tržišna kretanja. Konkretno je riječ o otvaranju željezničkih tržišta tržišnom natjecanju i prioritetima politika EU-a u kontekstu zelenog plana EU-a, kojima se povećava važnost prelaska s cestovnog na zelenije načine prijevoza kako bi se ostvario cilj EU-a za smanjenje emisija do 2050.

Nova Uredba Vijeća, predložena u kontekstu revizije Smjernica o državnim potporama za željeznice, omogućit će Komisiji da određene kategorije državnih potpora za zelenije načine prijevoza proglasi spojivima s unutarnjim tržištem. To uključuje određene vrste potpora u korist željezničkog prijevoza, prijevoza unutarnjim plovnim putovima i multimodalnog prijevoza, posebno potpore za koordinaciju prometa, koje imaju ograničen potencijal narušavanja tržišnog natjecanja.

Nakon što Vijeće donese predloženu uredbu, Komisija namjerava donijeti uredbu o skupnom izuzeću kojom se države članice oslobađaju obveze prethodnog obavješćivanja Komisije o mjerama potpore iz tih kategorija. Time će se osigurati pravna sigurnost, pojednostavniti postupci i smanjiti birokracija za države članice, a Komisiji će se omogućiti da kontrolu državnih potpora usmjeri na slučajeve koji potencijalno najviše narušavaju tržišno natjecanje. Osim toga, to će prometnom sektoru omogućiti da provede zelenu i digitalnu tranziciju u skladu sa strateškim ciljevima EU-a, posebno ciljevima zelenog plana EU-a i strategije za održivu i pametnu mobilnost.

O predloženoj uredbi sad će se raspravljati u Vijeću.

Kontekst

Člankom 108. stavkom 3. UFEU-a od država članica zahtijeva se da Europskoj komisiji prijave sve državne potpore i da ih provedu tek nakon odobrenja Komisije. U skladu s člankom 108. stavkom 4. i člankom 109. UFEU-a Vijeće na prijedlog Komisije može Komisiju ovlastiti da određene kategorije potpora koje imaju ograničen potencijal za narušavanje tržišnog natjecanja izuzme od obveze prethodne prijave Komisiji i dobivanja njezina odobrenja. U tu svrhu Komisija donosi uredbe o skupnom izuzeću radi utvrđivanja kriterija kojima se osigurava spojivost potpore s pravilima EU-a o državnim potporama. Potpora koja ispunjava te kriterije može se dodijeliti bez prijave.

Današnjim prijedlogom Komisije obuhvaćene su potpore na temelju članka 93. UFEU-a, koji propisuje da su potpore za željeznički i cestovni promet te promet unutarnjim plovnim putovima spojive s unutarnjim tržištem ako ispunjavaju potrebe koordinacije prometa ili ako predstavljaju naknadu za obveze pružanja javnih usluga.

Plan za prijedlog ovlašćujuće uredbe Vijeća objavljen je 1. listopada 2021.

Komisija istodobno radi na reviziji Smjernica o državnim potporama za željeznice. Nakon što je 1. listopada 2021. objavila plan za tu inicijativu, Komisija je 22. prosinca 2021. pokrenula javno savjetovanje i pozvala sve zainteresirane strane da iznesu primjedbe na predloženu reviziju Smjernica.

 

vrh stranice