12.07.2022.
Izvršna potpredsjednica nadležna za politiku tržišnog natjecanja
Margrethe Vestager izjavila je: Zahvaljujući današnjem
prijedlogu Komisije pojednostavnit će se postupci za dodjelu potpora za zeleni
prijevoz (npr. željeznički prijevoz, prijevoz unutarnjim plovnim putovima i
multimodalni prijevoz), tj. za vrste prijevoza koje manje zagađuju i održivije
su od isključivo cestovnog prometa. Prijedlog pojednostavnjuje pravila za
državne potpore te je usklađen s ciljevima zelenog plana EU-a i strategije za
održivu i pametnu mobilnost.
Prijedlog Uredbe Vijeća temelji se na opsežnom iskustvu koje je
Komisija prikupila tijekom godina primjene članka 93. Ugovora
o funkcioniranju Europske unije („UFEU”) u vezi s koordinacijom prometa i Smjernica
o državnim potporama za željeznice iz 2008. Osim toga, nadovezuje se
na provjeru
primjerenosti državnih potpora iz 2020., u kojoj je zaključeno da je
postojeća pravila o prijevozu potrebno prilagoditi jer su Smjernice za
željeznice zastarjele i ne odražavaju važna regulatorna i tržišna kretanja.
Konkretno je riječ o otvaranju željezničkih tržišta tržišnom natjecanju i
prioritetima politika EU-a u kontekstu zelenog
plana EU-a, kojima se povećava važnost prelaska s cestovnog na zelenije
načine prijevoza kako bi se ostvario cilj
EU-a za smanjenje emisija do 2050.
Nova Uredba Vijeća, predložena u kontekstu revizije
Smjernica o državnim potporama za željeznice, omogućit će Komisiji da
određene kategorije državnih potpora za zelenije načine prijevoza proglasi
spojivima s unutarnjim tržištem. To uključuje određene vrste potpora u korist
željezničkog prijevoza, prijevoza unutarnjim plovnim putovima i multimodalnog
prijevoza, posebno potpore za koordinaciju prometa, koje imaju ograničen
potencijal narušavanja tržišnog natjecanja.
Nakon što Vijeće donese predloženu uredbu, Komisija namjerava
donijeti uredbu o skupnom izuzeću kojom se države članice oslobađaju obveze
prethodnog obavješćivanja Komisije o mjerama potpore iz tih kategorija. Time će
se osigurati pravna sigurnost, pojednostavniti postupci i smanjiti birokracija
za države članice, a Komisiji će se omogućiti da kontrolu državnih potpora
usmjeri na slučajeve koji potencijalno najviše narušavaju tržišno natjecanje.
Osim toga, to će prometnom sektoru omogućiti da provede zelenu i digitalnu
tranziciju u skladu sa strateškim ciljevima EU-a, posebno ciljevima zelenog
plana EU-a i strategije
za održivu i pametnu mobilnost.
O predloženoj uredbi sad će se raspravljati u Vijeću.
Kontekst
Člankom 108. stavkom 3. UFEU-a od država članica
zahtijeva se da Europskoj komisiji prijave sve državne potpore i da ih provedu
tek nakon odobrenja Komisije. U skladu s člankom 108. stavkom 4. i
člankom 109. UFEU-a Vijeće na prijedlog Komisije može Komisiju ovlastiti
da određene kategorije potpora koje imaju ograničen potencijal za narušavanje
tržišnog natjecanja izuzme od obveze prethodne prijave Komisiji i dobivanja
njezina odobrenja. U tu svrhu Komisija donosi uredbe o skupnom izuzeću radi
utvrđivanja kriterija kojima se osigurava spojivost potpore s pravilima EU-a o
državnim potporama. Potpora koja ispunjava te kriterije može se dodijeliti bez
prijave.
Današnjim prijedlogom Komisije obuhvaćene su potpore na temelju
članka 93. UFEU-a, koji propisuje da su potpore za željeznički i cestovni
promet te promet unutarnjim plovnim putovima spojive s unutarnjim tržištem ako
ispunjavaju potrebe koordinacije prometa ili ako predstavljaju naknadu za
obveze pružanja javnih usluga.
Plan za
prijedlog ovlašćujuće uredbe Vijeća objavljen je 1. listopada 2021.
Komisija istodobno radi na reviziji Smjernica
o državnim potporama za željeznice. Nakon što je 1. listopada 2021.
objavila plan za
tu inicijativu, Komisija je 22. prosinca 2021. pokrenula javno
savjetovanje i pozvala sve zainteresirane strane da iznesu primjedbe
na predloženu reviziju Smjernica.