23.06.2021.
Ukratko:
- Nove
pogodnosti za građane EU-a: jednak tretman, alati za usporedbu cijena i
izjava o povijesti zahtjeva za cijelu EU
- Zaštita
žrtava čak i ako osiguravatelj bankrotira
- Izbjegavanje
prekomjerne regulacije: e-bicikli nisu obvezni imati automobilsko
osiguranje
Izmijenjena pravila bolje će zaštititi ozlijeđene osobe kada se
nesreće dogode u bilo kojoj državi članici EU-a, uključujući domaće žrtve
nesreće koju je izazvao vozač iz druge države EU-a. Žrtve nesreća također
će biti zaštićene ako osiguravajuće društvo obveznika bankrotira, jer nova
pravila zahtijevaju da nacionalna tijela za naknadu štete podmiruju troškove
koji proizlaze iz takvih slučajeva.
Pravila usklađuju minimalne iznose pokrića u cijeloj EU :
- za
osobne ozljede: 6 070 000 EUR po nesreći ili 1 220 000 EUR po oštećeniku;
- za
imovinsku štetu: 1 220 000 € po nesreći.
Izmijenjena direktiva omogućuje prekogranične provjere
osiguranja na vozilima. Međutim, takve provjere ne bi trebale biti
diskriminirajuće kao dio redovnih provjera.
Više jasnoće za cijene i povijest zahtjeva
Sporazum uvodi obveznu upotrebu Jedinstvene izjave o
povijesti šteta i obveze informiranja građana kako se mogu prijaviti za
naknadu štete. Uz to, pružatelji osiguranja morat će se jednako ponašati
prema svim građanima EU prihvaćajući izjave o povijesti šteta iz druge države
članice kao jednake domaćim izjavama i primjenjivati sve popuste na temelju
toga (poput popusta "bonus-malus").
Građani će moći lakše uspoređivati cijene, tarife i pokrivenost koje nude
različiti pružatelji usluga zahvaljujući novim besplatnim i neovisnim alatima
za usporedbu cijena.
Ne računajući e-bicikle, moto sport i ne-cestovna vozila
Kako bi se izbjegla prekomjerna regulacija, izmijenjena pravila
dopuštaju izuzeće necestovnih vozila (poput vrtnih traktora, skutera), kao i
isključivanje električnih bicikala iz obveza osiguranja. Također su
isključena vozila namijenjena isključivo moto-sportu.
Izvjestiteljica Dita Charanzová (Renew, CZ) rekla je: „Bilo je krajnje
vrijeme da se razjasne pravila osiguranja automobila, kako bi Europljani bili
bolje zaštićeni i jednako tretirani u EU kada se dogode nesreće i kada se
osiguraju njihova vozila. Osigurali smo da ljudi dobiju naknadu i za
prometne nesreće u kojima osiguravajuće društvo bankrotira te smo stvorili nove
alate za sve građane kako bi mogli uspoređivati cijene, tarife i pokrivenost
pružatelja osiguranja. Ovim smo političkim sporazumom uspjeli suzbiti
apsurdnu prekomjernu regulaciju moto-sporta, e-bicikala i zemljama članicama
dali alate da isključe skutere za mobilnost, dječje igračke ili kosilice.
"
Sljedeći koraci
·
Dogovor će sada
službeno morati odobriti Parlament i Vijeće.
·
Jednom odobrena,
direktiva će stupiti na snagu 20 dana nakon objave u Službenom listu EU.
·
Nova pravila počet će
se primjenjivati 24 mjeseca nakon stupanja na snagu.
Pozadina
Trenutna pravila koja se primjenjuju na automobilsko osiguranje
omogućuju stanovnicima EU da putuju bilo gdje u EU bez potrebe za dodatnim
osiguranjem.
Prva Direktiva EU-a o automobilskom osiguranju usvojena je 1972.
godine kako bi zaštitila žrtve motornih nesreća i olakšala slobodno kretanje
motornih vozila između država članica. Poslije toga, pet direktiva o
osiguranju od automobilskog osiguranja postupno je robusnije štitilo građane
EU. 2009. godine objedinjeni su u jednu Direktivu EU o osiguranju automobila (Direktiva 2009/103 / EZ). Prijedlog za izmjenu i dopunu direktive je napravljen
2018. godine.