Postignut dogovor o instrumentu za kreditiranje u javnom sektoru u okviru mehanizma za pravednu tranziciju

27.04.2021.

Komisija pozdravlja politički dogovor koji su jučer (26. travnja 2021.) postigli Europski parlament i Vijeće o njezinu prijedlogu o novom instrumentu za kreditiranje u javnom sektoru. Time je postignuta suglasnost o svim prijedlozima u okviru mehanizma za pravednu tranziciju, a još se čeka konačno odobrenje Europskog parlamenta i Vijeća.

Riječ je o instrumentu koji je namijenjen javnim subjektima te nudi povlaštene uvjete kreditiranja za projekte koji ne ostvaruju dovoljno prihoda da bi bili financijski održivi. Pritom će se uz zajmove Europske investicijske banke (10 milijardi eura) dodjeljivati i potpora u obliku bespovratnih sredstava iz proračuna EU-a (1,5 milijardi eura) kako bi se smanjilo financijsko opterećenje korisnika i povećala atraktivnost tih ulaganja. Korisnicima će se pružati potpora savjetodavnog centra u okviru programa InvestEU.

Povjerenica za koheziju i reforme Elisa Ferreira rekla je: Taj instrument upotpunjuje skup mjera za stjecanje novih vještina te otvaranje novih poduzeća i radnih mjesta u regijama i zajednicama u kojima je potrebno osigurati pravednu tranziciju kako bi se lakše suočile s izazovima klimatske tranzicije. Bilo je vrlo važno da to učinimo danas, samo nekoliko dana nakon dogovora o propisu o klimi. Tako ćemo smanjiti cijenu tranzicije i pomoći cijelom EU-u u postizanju klimatske neutralnosti do 2050. Nakon donošenja uredbe pogođene regije dodatna će sredstva namijenjena kohezivnoj tranziciji moći iskoristiti za novi početak.

Taj će instrument pomoći u provedbi europskog zelenog plana i rješavanju socioekonomskih poteškoća koje nastaju pri tranziciji na klimatsku neutralnost u područjima koja su njome najviše pogođena, i to u skladu s teritorijalnim planovima za pravednu tranziciju. On dopunjava druga dva stupa mehanizma za pravednu tranziciju: Fond za pravednu tranziciju i posebni program za pravednu tranziciju u okviru programa InvestEU. Očekuje se da će se tijekom sljedećih sedam godina mobilizirati od 25 do 30 milijardi eura javnih ulaganja. Pritom će EIB biti glavni partner u financiranju, no Uredbom je predviđena i mogućnost suradnje s drugim partnerima u slučaju povećanja sredstava. Komisija i Europska izvršna agencija za klimu, infrastrukturu i okoliš (CINEA) izravno će upravljati instrumentom, a potpora će se pružati putem pojedinačnih ili okvirnih zajmova.

Glavni su elementi kompromisa sljedeći:

  • sredstva: 1,525 milijardi eura bespovratnih sredstva iz proračuna EU-a i 10 milijardi eura zajma Europske investicijske banke
  • cilj: potpora javnim subjektima u rješavanju socioekonomskih poteškoća u područjima koja su najviše pogođena klimatskom tranzicijom, u skladu s teritorijalnim planovima za pravednu tranziciju
  • bespovratna sredstva dodjeljuju se u okviru izravnog upravljanja
  • bespovratna sredstva dodjeljuju se u dva koraka: bespovratna sredstva na temelju poziva na podnošenje prijedloga koja ne prelaze nacionalne udjele i bespovratna sredstva dodijeljena na natjecateljskoj osnovi na razini Unije dok se ne iscrpe preostala sredstva
  • potpora savjetodavnog centra u okviru programa InvestEU za pripremu, razvoj i provedbu prihvatljivih projekata
  • kriteriji prihvatljivosti te kriteriji za odabir projekta i određivanje prioriteta ako potražnja premašuje sredstva dodijeljena na nacionalnoj razini, utvrđeni u programima rada
  • kriteriji za dodjelu, koji će se uzeti u obzir ako ne bude dovoljno sredstava za sve prihvatljive projekte, a pobliže će se definirati u programima rada; prioritet će imati korisnici iz manje razvijenih regija
  • popis horizontalnih načela koja treba poštovati pri ulaganju, uključujući temeljna prava, rodnu ravnopravnost, načelo nediskriminacije te socijalnu zaštitu i zaštitu okoliša, kao i načelo nenanošenja bitne štete
  • više bespovratnih sredstava za manje razvijene regije, do 25 % zajma
  • više sredstava za tehničku pomoć, od kojih će koristi imati nositelji projekata u manje razvijenim regijama.

Sljedeći koraci

Da bi Uredba stupila na snagu, potrebno je prethodno odobrenje Europskog parlamenta i Vijeća nakon što se tekst tehnički finalizira u skladu s političkim dogovorom. Uredba o Fondu za pravednu tranziciju mora se istodobno objaviti u Službenom listu, a teritorijalni planovi za pravednu tranziciju trebaju se dostaviti Komisiji, koja ih zatim donosi. Prvi pozivi na podnošenje prijedloga trebali bi biti objavljeni u drugoj polovini 2021.

Kontekst

Instrument za kreditiranje u javnom sektoru, koji je Komisija predložila 28. svibnja 2020., jedan je od triju stupova mehanizma za pravednu tranziciju u okviru europskog zelenog plana i dio nastojanja da se do 2050. u EU-u postigne klimatska neutralnost. Ostala dva stupa su Fond za pravednu tranziciju, o kojem su suzakonodavci postigli politički dogovor u prosincu 2020., i posebni program za pravednu tranziciju u okviru programa InvestEU, o kojem je postignut dogovor 17. ožujka 2021. u okviru Uredbe o programu InvestEU. Teritorijalni planovi za pravednu tranziciju okosnica su okvira za upravljanje mehanizmom za pravednu tranziciju. U njima države članice utvrđuju područja najteže pogođena tranzicijom na klimatsku neutralnost do 2050. i ulaganja koja će potaknuti socioekonomske promjene u tim područjima. Teritorijalni planovi jedan su od glavnih uvjeta programiranja i provedbe resursa Fonda za pravednu tranziciju i ostalih stupova mehanizma za pravednu tranziciju. Svaka država članica priprema svoj plan s relevantnim domaćim partnerima i uz dijalog s Komisijom te osigurava njegovu usklađenost sa strategijama regionalne pametne specijalizacije i nacionalnim energetskim i klimatskim planom. Komisija te planove donosi zajedno s programima koji uključuju potporu iz Fonda za pravednu tranziciju.

Više informacija dostupno je na poveznici:

Fond za pravednu tranziciju

vrh stranice