27.04.2021.
Ukratko:
- Potrebno
više inspekcija u prometu
- Bolja
razmjena podataka između zemalja EU-a
- E-skuteri,
jednokotači i hoverboardi trebali bi biti dio novih pravila
Rezolucija o aspektima sigurnosti prometa na cestama, usvojena danas (27.4.
2021.) sa 654 glasova za, 30 protiv i 9 suzdržanih, prepoznaje da je
provedba pravila EU-a pomogla poboljšati kvalitetu povremenih tehničkih
pregleda, doprinoseći tako sigurnosti na cestama. Međutim, treba učiniti više kako bi se ceste učinile sigurnijima, jer je oko 22
800 ljudi umrlo, a oko 135 000 teško ozlijeđeno na europskim cestama 2019.
godine (23% manje nego 2010.), što je daleko od cilja da se ova stopa prepolovi
između 2010. i 2020. Kako bi pomogli olakšati viziju EU-a o nula smrtnih
slučajeva u cestovnom prometu do 2050., europarlamentarci žele uvesti više
obveznih odredbi u sljedeće ažuriranje Paketa o tehničkoj ispravnosti,
poput osiguranja tereta ili razmjene informacija između država članica.
Inspekcije uz cestu
Zastupnici u Europskom parlamentu ističu da su periodični
pregledi vozila i cesta kraj temeljne sigurnosti cestovnog
prometa. Zabrinuti su zbog pada broja inspekcija gospodarskih vozila na
cesti i smanjenja državnih proračuna za provedbu sigurnosti na
cestama. Zastupnici u Europskom parlamentu pozivaju zemlje EU da pojačaju
napore na postizanju minimalnog cilja inspekcijskog nadzora od 5% (udio
registriranih vozila na njihovom teritoriju) kao što je predviđeno još 2018.
godine. Usvojeni tekst također zagovara provođenje inspekcija na cestama
za vozila na dva ili tri kotača jer se motociklisti smatraju ranjivim
sudionicima u prometu, a smrtnost među njima najsporije se smanjuje među svim
korisnicima vozila u EU. Zastupnici u Europskom parlamentu također žale što pravila EU-a
ne zahtijevaju obveznu inspekciju osiguranja tereta, apelirajući na Komisiju da
predloži minimalne zahtjeve u ovom području (uporaba odgovarajuće opreme i
obuka), koji bi mogli postati dijelom ažuriranih pravila EU-a.
Bolja razmjena podataka
Zastupnici u Europskom parlamentu pozivaju zemlje EU da olakšaju
razmjenu podataka o tehničkim pregledima i očitavanju brojača kilometara. Da
bi se olakšala takva razmjena podataka i osigurala učinkovitija koordinacija
između država članica, rezolucija poziva Komisiju da uspostavi platformu za
informacije o vozilima. Građani EU-a trebali bi biti bolje zaštićeni od prijevara i
imati potpune informacije o povijesti svojih automobila. Stoga zastupnici
u Europskom parlamentu žele da se informacije o nesrećama i učestalosti
značajnih kvarova također dijele među zemljama EU-a. Također ističu da bi
ove mjere dodale zaštitu i transparentnost na tržištu rabljenih vozila, baveći
se ljudskom sigurnošću i pitanjima zaštite okoliša.
Priprema za budućnost - nove tehnologije
Ne smiju se zanemariti tehnički napredak, kažu eurozastupnici,
pozivajući Komisiju da ga uzme u obzir u nadolazećoj reviziji. Novi automobili
morat će biti opremljeni novim naprednim sustavima sigurnosti i pomoći vozaču
od 2022. godine, napominje se u rezoluciji pozivajući Komisiju da uključi
i eCall , uređaj za hitne pozive koji spašava život, u
okvir budućih povremenih provjera vozila. Kako bi osigurali sigurnije ceste u budućnosti,
europarlamentarci također traže od Komisije da razmotri mogućnost uključivanja
novih načina prijevoza - e-skutera, jednokotača ili hoverboarda - u predstojeću
reviziju važećih pravila. Izvjestitelj EP-a Benoit Lutgen (EPP, BE) rekao je: "Usklađivanje
na polju tehničke ispravnosti prije svega je jamstvo povećane
sigurnosti na cestama za europske građane. Moramo nastaviti raditi u tom
smjeru."
Pozadina
Paket tehničke ispravnosti usvojen 2014. godine, a primjenjuje se od
2018. godine, sastoji se od tri smjernice, usredotočene na periodične
tehničke preglede, tehničke preglede cestovnih gospodarskih vozila i dokumente
o registraciji vozila. Kako bi se povećala sigurnost i smanjili smrtni slučajevi i
ozbiljne ozljede na europskim cestama, paket je uveo minimalnu učestalost
povremenih tehničkih pregleda vozila i minimalni popis predmeta koji se
ispituju, kao i opremu koja će se koristiti tijekom ispitivanja; obvezne
kontrole elektroničkih sigurnosnih komponenata, poput ABS-a ili zračnih
jastuka, i mjere za borbu protiv prijevara s prijeđenim kilometrima.