Zastupnici u EP-u navode ključne prijedloge za reviziju Paketa tehničke ispravnosti

27.04.2021.

Trenutna pravila EU povećala su sigurnost na cestama, ali revizija je nužna kako bi se prevladali nedostaci provedbe i odgovorilo na buduće izazove, kažu europarlamentarci.

Ukratko:

  • Potrebno više inspekcija u prometu
  • Bolja razmjena podataka između zemalja EU-a
  • E-skuteri, jednokotači i hoverboardi trebali bi biti dio novih pravila

Rezolucija o aspektima sigurnosti prometa na cestama, usvojena danas (27.4. 2021.)  sa 654 glasova za, 30 protiv i 9 suzdržanih, prepoznaje da je provedba pravila EU-a pomogla poboljšati kvalitetu povremenih tehničkih pregleda, doprinoseći tako sigurnosti na cestama. Međutim, treba učiniti više kako bi se ceste učinile sigurnijima, jer je oko 22 800 ljudi umrlo, a oko 135 000 teško ozlijeđeno na europskim cestama 2019. godine (23% manje nego 2010.), što je daleko od cilja da se ova stopa prepolovi između 2010. i 2020. Kako bi pomogli olakšati viziju EU-a o nula smrtnih slučajeva u cestovnom prometu do 2050., europarlamentarci žele uvesti više obveznih odredbi u sljedeće ažuriranje Paketa o tehničkoj ispravnosti, poput osiguranja tereta ili razmjene informacija između država članica.

Inspekcije uz cestu

Zastupnici u Europskom parlamentu ističu da su periodični pregledi vozila i cesta kraj temeljne sigurnosti cestovnog prometa. Zabrinuti su zbog pada broja inspekcija gospodarskih vozila na cesti i smanjenja državnih proračuna za provedbu sigurnosti na cestama. Zastupnici u Europskom parlamentu pozivaju zemlje EU da pojačaju napore na postizanju minimalnog cilja inspekcijskog nadzora od 5% (udio registriranih vozila na njihovom teritoriju) kao što je predviđeno još 2018. godine. Usvojeni tekst također zagovara provođenje inspekcija na cestama za vozila na dva ili tri kotača jer se motociklisti smatraju ranjivim sudionicima u prometu, a smrtnost među njima najsporije se smanjuje među svim korisnicima vozila u EU. Zastupnici u Europskom parlamentu također žale što pravila EU-a ne zahtijevaju obveznu inspekciju osiguranja tereta, apelirajući na Komisiju da predloži minimalne zahtjeve u ovom području (uporaba odgovarajuće opreme i obuka), koji bi mogli postati dijelom ažuriranih pravila EU-a.

 Bolja razmjena podataka

Zastupnici u Europskom parlamentu pozivaju zemlje EU da olakšaju razmjenu podataka o tehničkim pregledima i očitavanju brojača kilometara. Da bi se olakšala takva razmjena podataka i osigurala učinkovitija koordinacija između država članica, rezolucija poziva Komisiju da uspostavi platformu za informacije o vozilima. Građani EU-a trebali bi biti bolje zaštićeni od prijevara i imati potpune informacije o povijesti svojih automobila. Stoga zastupnici u Europskom parlamentu žele da se informacije o nesrećama i učestalosti značajnih kvarova također dijele među zemljama EU-a. Također ističu da bi ove mjere dodale zaštitu i transparentnost na tržištu rabljenih vozila, baveći se ljudskom sigurnošću i pitanjima zaštite okoliša.

Priprema za budućnost - nove tehnologije

Ne smiju se zanemariti tehnički napredak, kažu eurozastupnici, pozivajući Komisiju da ga uzme u obzir u nadolazećoj reviziji. Novi automobili morat će biti opremljeni novim naprednim sustavima sigurnosti i pomoći vozaču od 2022. godine, napominje se u rezoluciji pozivajući Komisiju da uključi i eCall , uređaj za hitne pozive koji spašava život, u okvir budućih povremenih provjera vozila. Kako bi osigurali sigurnije ceste u budućnosti, europarlamentarci također traže od Komisije da razmotri mogućnost uključivanja novih načina prijevoza - e-skutera, jednokotača ili hoverboarda - u predstojeću reviziju važećih pravila. Izvjestitelj EP-a Benoit Lutgen (EPP, BE) rekao je: "Usklađivanje na polju tehničke ispravnosti prije svega je jamstvo povećane sigurnosti na cestama za europske građane. Moramo nastaviti raditi u tom smjeru."

Pozadina

Paket tehničke ispravnosti usvojen 2014. godine, a primjenjuje se od 2018. godine, sastoji se od tri smjernice, usredotočene na periodične tehničke preglede, tehničke preglede cestovnih gospodarskih vozila i dokumente o registraciji vozila. Kako bi se povećala sigurnost i smanjili smrtni slučajevi i ozbiljne ozljede na europskim cestama, paket je uveo minimalnu učestalost povremenih tehničkih pregleda vozila i minimalni popis predmeta koji se ispituju, kao i opremu koja će se koristiti tijekom ispitivanja; obvezne kontrole elektroničkih sigurnosnih komponenata, poput ABS-a ili zračnih jastuka, i mjere za borbu protiv prijevara s prijeđenim kilometrima.

 

vrh stranice