07.07.2021.
Tim se inicijativama ističe globalno vodstvo EU-a u
utvrđivanju međunarodnih standarda za održivo financiranje. Komisija namjerava
blisko surađivati sa svim međunarodnim partnerima na izgradnji pouzdanog međunarodnog
sustava održivog financiranja, među ostalim u okviru Međunarodne platforme za
održivo financiranje.
Nova strategija za održivo financiranje
EU posljednjih godina ulaže znatno veće napore u borbu protiv
klimatskih promjena. Komisija je već poduzela dosad nezabilježene mjere ne bi
li postavila temelje za održivo financiranje. Održivost je okosnica EU-ova
oporavka od pandemije bolesti COVID-19, a financijski će sektor najviše
pridonijeti ostvarenju ciljeva europskog zelenog plana.
Ova strategija uključuje šest skupova mjera:
- proširenje
postojećih instrumenata za održivo financiranje ne bi li se olakšao
pristup sredstvima za financiranje tranzicije
- povećanje
uključivosti za mala i srednja poduzeća i potrošače pravim alatima i
poticajima za pristup financiranju tranzicije
- povećanje
otpornosti gospodarskog i financijskog sustava na rizike za održivost
- povećanje
doprinosa financijskog sustava održivosti
- osiguranje
integriteta financijskog sustava EU-a i praćenje njegove uredne tranzicije
prema održivosti
- rad
na međunarodnim inicijativama i standardima za održivo financiranje i
potpora partnerskim zemljama EU-a.
Komisija će do kraja 2023. izvijestiti o provedbi strategije i
aktivno će podupirati države članice u naporima koje ulažu u održivo
financiranje.
Europski standard za zelene obveznice
Komisija je danas donijela i prijedlog uredbe o dobrovoljnom
europskom standardu za zelene obveznice. Njime se uvodi kvalitetan dobrovoljni
standard, koji će biti dostupan svim (privatnim i državnim) izdavateljima i
olakšat će im financiranje održivih ulaganja. Zelene obveznice već se koriste
za prikupljanje financijskih sredstava u nekim sektorima, npr. u proizvodnji i
distribuciji energije, resursno učinkovitoj stanogradnji i niskougljičnoj
prometnoj infrastrukturi. Ulagatelji pokazuju velik interes za takve obveznice.
Međutim, ima potencijala za proširenje tržišta zelenih obveznica i jačanje
njihovih okolišnih ciljeva. Europski standard za zelene obveznice služit će
poduzećima i javnim tijelima kao „zlatni standard” za korištenje zelenih
obveznica za prikupljanje sredstava na tržištima kapitala radi financiranja
ambicioznih velikih ulaganja, uz ispunjenje strogih zahtjeva u pogledu
održivosti i zaštitu ulagatelja od manipulativnog zelenog marketinga.
Konkretno:
- Standard
će izdavateljima zelenih obveznica omogućiti da dokažu da financiraju
zelene projekte koji su usklađeni s taksonomijom EU-a.
- Ulagatelji
koji budu kupovali te obveznice moći će lakše odrediti jesu li njihova
ulaganja održiva, čime će se smanjiti rizici od manipulativnog zelenog
marketinga.
Novi europski standard za zelene obveznice bit će dostupan svim
izdavateljima zelenih obveznica, čak i onima izvan EU-a. Predloženim okvirom
utvrđena su četiri glavna zahtjeva:
- Sredstva
prikupljena izdavanjem obveznica trebala bi se dodjeljivati isključivo
projektima koji su usklađeni s taksonomijom EU-a.
- Detaljnim
zahtjevima za izvještavanje osigurat će se potpuna transparentnost dodjele
primitaka ostvarenih od obveznica.
- Sve
europske zelene obveznice moraju provjeriti vanjski ocjenjivači kako bi se
osiguralo da budu usklađene s Uredbom i da projekti koji se financiraju
budu usklađeni s taksonomijom. U tom je pogledu predviđena posebna,
ograničena fleksibilnost za državne izdavatelje.
- Vanjski
ocjenjivači koji pružaju usluge izdavateljima zelenih obveznica EU-a
moraju biti registrirani pri Europskom nadzornom tijelu za vrijednosne
papire i tržišta kapitala (ESMA) i poslovati pod nadzorom tog tijela. Time
će se zajamčiti kvaliteta i pouzdanost njihovih usluga i ocjena, zaštititi
ulagatelje i očuvati integritet tržišta. U tom je pogledu predviđena
posebna, ograničena fleksibilnost za državne izdavatelje.
Glavni je cilj uvesti „zlatni standard” za zelene obveznice s kojim će se moći
usporediti i potencijalno uskladiti drugi tržišni standardi. Cilj je da se
standardom otklone bojazni o manipulativnom zelenom marketingu i integritetu
tržišta kako bi se zajamčilo da se financiranim projektima doista nastoje
ostvariti okolišni ciljevi. Prijedlog koji je danas donijela Komisija uputit će
se na razmatranje suzakonodavcima, Europskom parlamentu i Vijeću.
Održivo financiranje i taksonomija EU-a
Komisija je donijela delegirani akt o dopuni
članka 8. Uredbe
o taksonomiji, kojim se propisuje da su financijska i nefinancijska
poduzeća dužna ulagateljima dostavljati informacije o okolišnoj uspješnosti
svoje imovine i ekonomskih djelatnosti. Kako bi se spriječio manipulativni
zeleni marketing, tržištima i ulagateljima potrebne su jasne i usporedive
informacije o održivosti. Današnjim delegiranim aktom pobliže se određuju
sadržaj, metode i prikaz informacija koje su velika financijska i nefinancijska
poduzeća dužna objavljivati o udjelu svojeg poslovanja, ulaganja ili
kreditiranja koji je usklađen s taksonomijom EU-a.
Nefinancijska poduzeća trebat će objavljivati informacije o
udjelu svojih prihoda, kapitala i operativnih rashoda koji se odnosi na
okolišno održive ekonomske djelatnosti definirane u Uredbi o taksonomiji i
u delegiranom
aktu o EU-ovoj taksonomiji klimatski održivih djelatnosti, koji je službeno
donesen 4. lipnja 2021., te eventualnim budućim delegiranim aktima o
drugim okolišnim ciljevima. Financijske institucije, uglavnom velike banke,
upravitelji imovine, investicijska društva, društva za osiguranje i društva za
reosiguranje, trebat će objavljivati informacije o udjelu okolišno održivih
ekonomskih djelatnosti u ukupnoj imovini koju financiraju ili u koju ulažu.
Delegirani akt bit će proslijeđen Europskom parlamentu i Vijeću
na kontrolu, koja bi trebala biti dovršena u roku od četiri mjeseca, koji se
može jednom produljiti za dva mjeseca.
Kontekst
U europskom
zelenom planu jasno je rečeno da su u svim gospodarskim sektorima
potrebna znatna ulaganja kako bi se omogućila tranzicija prema klimatski neutralnom
gospodarstvu i ostvarili Unijini ciljevi okolišne održivosti. Velik dio tih
financijskih tokova morat će doći iz privatnog sektora. Kako bi se zadovoljila
ta potreba za ulaganjima, potrebno je preusmjeriti tokove privatnog kapitala
prema okolišno održivijim ulaganjima i detaljno preispitati europski
financijski okvir. U europskom zelenom planu posebno je istaknuto da bi
ulagatelji i poduzeća trebali moći lakše prepoznati okolišno održiva ulaganja i
pouzdati se u njihovu vjerodostojnost.
Današnjim prijedlozima Unija poduzima još jedan velik korak
prema ostvarenju ciljeva iz zelenog
plana, sveobuhvatnim pristupom financiranju zelene tranzicije.
Dodatne informacije dostupne su na poveznicama:
Strategija
za financiranje tranzicije prema održivom gospodarstvu
Prijedlog
uredbe o europskim zelenim obveznicama
Pitanja
i odgovori: Uredba o europskim zelenim obveznicama
Informativni
članak: strategija EU-a za održivo financiranje