13.11.2020.
Konkretno,
u Strategiji se iznose prioriteti i ključne mjere koje je u idućih pet
godina potrebno provesti na europskoj i nacionalnoj razini u suradnji s
državama članicama. Među ostalim, to uključuje novi zakonodavni prijedlog
čija je svrha bolje informiranje potrošača o održivosti, prilagodba
postojećeg zakonodavstva digitalnoj transformaciji i akcijski plan o sigurnosti
proizvoda izrađen u suradnji s Kinom.
Potpredsjednica
za vrijednosti i transparentnost Věra Jourová izjavila
je: Želimo omogućiti potrošačima da sudjeluju u zelenoj i digitalnoj
tranziciji. Ipak, istovremeno moramo osigurati da su naši propisi o zaštiti
prava potrošača prilagođeni digitalnom dobu, a to ćemo ponajprije postići
strogom provedbom tih propisa i uz veću odgovornost internetskih platformi.
Povjerenik
za pravosuđe i zaštitu potrošača Didier Reynders izjavio
je: Europski potrošači u središtu su globalne promjene, a njihovi
postupci mogu imati velik utjecaj. Potrošačima se mora omogućiti da odabiru
održiva rješenja, ali i zajamčiti zaštita njihovih prava u svim
okolnostima. Novom strategijom uvode se mjere za promicanje pravednoga
digitalnog i zelenog društva, kojima se prepoznaje da se ponašanje potrošača
odražava i van granica pojedinačnih država članica.
Prava
potrošača u krizi uzrokovanoj COVID-om 19
Bilo
da je riječ o internetskim prijevarama ili otkazivanju putnih aranžmana,
pandemija COVID-a 19 utjecala je na brojna područja života potrošača. Komisija
će i dalje raditi na suzbijanju prijevara potrošača, zajedno s mrežom
za suradnju u području zaštite potrošača te u dijalogu s platformama i
svim relevantnim akterima. Povrh toga, Komisija će i dalje jamčiti zaštitu
prava putnika u EU-u u slučaju otkazivanja putovanja. Analizirat će dugoročne
posljedice COVID-a 19 na potrošačke navike Europljana, što će poslužiti kao
temelj za buduće političke inicijative.
Osnaživanje
potrošača i jamčenje bolje zaštite
U
Novoj strategiji za potrošače predstavljena je vizija politike EU-a za zaštitu
potrošača u razdoblju od 2020. do 2025., s naglaskom na pet ključnih
prioritetnih područja.
- Zelena tranzicija –
Komisija nastoji osigurati dostupnost održivih proizvoda na tržištu EU-a
te bolju informiranost potrošača kako bi mogli donositi utemeljene odluke.
Iduće godine Komisija će predstaviti novi prijedlog u cilju boljeg
informiranja potrošača o održivosti proizvoda i suzbijanja praksi kao što
su manipulativni zeleni marketing ili rano zastarijevanje. Osim toga,
poticat će popravak te održivije, „kružne” proizvode. Zelena tranzicija
moguća je samo uz angažman poduzeća pa će Komisija surađivati s
gospodarskim subjektima kako bi ih potaknula na podupiranje održive
potrošnje u mjeri većoj od one propisane zakonom.
- Digitalna transformacija –
Digitalna transformacija radikalno mijenja živote potrošača i pruža im
više prilika, ali i donosi nove izazove. Komisija nastoji suzbiti
internetske poslovne prakse kojima se zanemaruje pravo potrošača na
donošenje utemeljene odluke, zlorabi njihova pristranost u ponašanju ili
narušavaju njihovi postupci odlučivanja, a primjeri takvih praksi su
upotreba „tamnih” obrazaca i skriveno oglašavanje. Osim toga, pri
oblikovanju zahtjeva za umjetnu inteligenciju i pravila kojima se uređuje
digitalno gospodarstvo treba uzeti u obzir interese potrošača. Komisija će
radi prilagodbe postojećih propisa s obzirom na aktualnu digitalizaciju i
porast povezanih proizvoda revidirati direktivu o sigurnosti
proizvoda. Budući da je potrebno povećati zaštitu potrošača u vezi s
digitalizacijom financijskih usluga za građane, revidirat će se Direktiva
o potrošačkim kreditima i Direktiva
o trgovanju na daljinu financijskim uslugama.
- Učinkovita provedba prava potrošača –
Premda je provedba prava potrošača zadatak država članica, Komisija ima
ulogu u koordinaciji i potpori. Komisija će pomoći državama članicama u
pravovremenoj provedbi i izvršavanju zakonodavstva o zaštiti potrošača,
među ostalim u okviru mreže za suradnju u području zaštite potrošača. Isto
tako, poduprijet će nacionalna tijela, primjerice uvođenjem inovativnih
e-alata kojima će se poboljšati kapaciteti nacionalnih tijela za
suzbijanje nezakonitih internetskih poslovnih praksi i identifikaciju
nesigurnih proizvoda.
- Posebne potrebe određenih skupina potrošača –
Određene skupine potrošača, kao što su djeca, starije osobe i osobe s
invaliditetom, u određenim situacijama mogu biti iznimno ranjive zbog čega
su im potrebne posebne zaštitne mjere. Komisija će razmotriti zahtjeve
koji se odnose na norme povezane s proizvodima za njegu djece. Kad je
riječ o osobama u financijski osjetljivoj situaciji, koja se pogoršala
uslijed krize uzrokovane COVID-om 19, Komisija će u državama članicama
dodatno financirati savjetovanja o otplati duga. Usto će poduprijeti
inicijative u okviru kojih se na lokalnoj razini savjetuje kako pristupiti
informacijama na internetu i drugdje.
- Međunarodna suradnja – U
globaliziranom svijetu u kojem se odvija prekogranična internetska kupnja
od presudne je važnosti suradnja s međunarodnima partnerima. Komisija će s
Kinom 2021. izraditi akcijski plan za povećanje sigurnosti proizvoda koji
se prodaju na internetu. Od 2021. Komisija će raditi na razvoju
regulatorne potpore, tehničke pomoći i izgradnje kapaciteta za partnerske
regije EU-a, uključujući regije u Africi.
Sljedeći
koraci
Komisija
će predstaviti inicijative najavljene u strategiji, a u planu je i opsežni dijalog
sa svim zainteresiranim stranama o prioritetima i mjerama te metodama suradnje
za zajedničko promicanje zaštite potrošača u godinama koje slijede.
Kontekst
EU
je mnogo godina razvijao čvrst okvir za zaštitu potrošača, a nedavno ga je
dodatno učvrstio pokretanjem nekoliko zakonodavnih inicijativa koje će u
narednim godinama donijeti koristi potrošačima u EU-u. Jedan od primjera
su Nove
pogodnosti za potrošače iz 2018.
Nova
strategija za potrošače temelji se na Strategiji za potrošače iz 2012., a
rezultat je intenzivnih priprema i rasprava sa zainteresiranim stranama. U
lipnju 2020. Komisija je na razini EU-a pokrenula otvoreno
javno savjetovanje o novoj europskoj politici za zaštitu potrošača za
sljedeće razdoblje. Rezultati javnog savjetovanja poslužili su u izradi nove
Strategije za potrošače i pokazali opću potporu njezinim glavnim prioritetima,
uključujući potrebu za odgovorom na pandemiju COVID-a 19. Strategija dopunjuje
druge inicijative Komisije kao što su europski
zeleni plan i akcijski
plan za kružno gospodarstvo. Osim toga, njome se jamči da će se pri
provedbi višegodišnjeg
financijskog okvira uzeti u obzir prioriteti potrošača.
Više
informacija
Nova
strategija za potrošače: Jačanje otpornosti potrošača radi održivog oporavka
Nova
strategija za potrošače – Informativni članak