04.07.2022.
Uredbom
o stranim subvencijama, kojom su obuhvaćene koncentracije, postupci javne nabave i sve
ostale situacije na tržištu, popunit će se regulatorna praznina na jedinstvenom
tržištu. Dosad se subvencije vlada zemalja koje nisu članice EU-a u velikoj
mjeri nisu provjeravale zbog nepostojanja pravila, a subvencije koje dodjeljuju
države članice podvrgnute su pomnom nadzoru. Tom se uredbom dopunjuju
međunarodni napori EU-a za modernizaciju pravila o subvencijama u okviru
Svjetske trgovinske organizacije.
Komisija
će na temelju te uredbe biti ovlaštena istraživati financijske doprinose javnih
tijela trećih zemalja u korist poduzeća koja posluju u Uniji kako bi ispravila
njihove štetne učinke. Komisija će za to imati na raspolaganju tri nova
instrumenta: dva koja se temelje na prijavama i instrument za opće istraživanje
tržišta.
Točnije,
uredbom se poduzećima uvodi obveza prijavljivanja:
- koncentracija kod kojih je promet preuzetog poduzeća,
jednog od poduzeća u spajanju ili zajedničkog pothvata u Uniji najmanje
500 milijuna eura i strani financijski doprinos u transakciji
iznosi najmanje 50 milijuna eura;
- ponuda u postupcima javne nabave ako je
procijenjena vrijednost ugovora najmanje 250 milijuna eura i
strani financijski doprinos u ponudi iznosi najmanje
4 milijuna eura po trećoj zemlji.
Dok
Komisija ne dovrši istragu, takva se koncentracija ne može provesti niti se
ponuditelju pod istragom može dodijeliti ugovor. Prekršiteljima te obveze
Komisija može izreći novčane kazne, koje mogu iznositi do 10 % njihova
ukupnog prometa. Naposljetku, Komisija može zabraniti subvencioniranu koncentraciju
ili dodjelu ugovora o javnoj nabavi subvencioniranom ponuditelju.
Uredbom
se Komisija ovlašćuje da na vlastitu inicijativu istraži sve druge situacije na
tržištu te da zatraži ad hoc prijavu manjih koncentracija i postupaka javne
nabave ako posumnja da bi mogle uključivati stranu subvenciju kojom se narušava
tržišno natjecanje.
Komisiji
se dodjeljuju i široke ovlasti za prikupljanje informacija potrebnih za
istragu, uključujući: i. slanje zahtjeva za informacije poduzetnicima, ii.
provođenje misija i inspekcija radi utvrđivanja činjenica; te iii. pokretanje
istraživanja tržišta u vezi s određenim sektorima ili vrstama subvencija.
Komisija se može osloniti i na tržišne informacije koje dostave države članice,
bilo koja fizička ili pravna osoba ili udruženje.
Ako
utvrdi da strana subvencija postoji i da narušava jedinstveno tržište, Komisija
po potrebi može provesti test ravnoteže kako bi se uzeli u obzir pozitivni
učinci subvencije. Ako negativni učinci koji proizlaze iz narušavanja
jedinstvenog tržišta nadmašuju pozitivne učinke, Komisija poduzećima može
nametnuti strukturne ili nestrukturne kompenzacijske mjere kojima mogu
ispraviti narušavanje tržišnog natjecanja ili poduzeća mogu preuzeti obveze
(npr. prodaja određene imovine ili zabrana određenog ponašanja na tržištu).
Izjave
članova Kolegija
Izvršna
potpredsjednica nadležna za politiku tržišnog natjecanja Margrethe Vestager izjavila
je: Brzina kojom je ovaj dogovor postignut pokazatelj je naše
predanosti zaštiti jednakih uvjeta poslovanja u Europi. Novom uredbom osigurat
će se pravedni uvjeti svim tržišnim sudionicima. Jedinstveno tržište i dalje je
otvoreno za trgovinu i ulaganja koji nisu narušeni subvencijama. Pozdravljamo
dolazak poduzeća na tržište Unije i jednako postupamo prema svima –
osiguravanjem pravednih uvjeta svim sudionicima na njezinu tržištu.
Izvršni
potpredsjednik Komisije Valdis Dombrovskis, nadležan za
gospodarstvo u interesu građana i trgovinu, rekao je: Jedinstveno
tržište otvoreno je svim poduzećima koja posluju pošteno, bez obzira na to jesu
li iz Unije ili ne. Tim novim instrumentom osigurat ćemo da u Uniji ne bude
mjesta za strane subvencije kojima se narušava natjecanje na jedinstvenom
tržištu. Njime se dopunjuju naša nastojanja da u međunarodnoj trgovini
potaknemo tržišno natjecanje kojim se podupire naša sposobnost za rast i
inovacije.
Povjerenik
za unutarnje tržište Thierry Breton rekao je: Riječ je
o prekretnici u osiguravanju istinski jednakih uvjeta tržišnog natjecanja.
Tržište javne nabave u Uniji čini oko 14 % našeg BDP-a. Nije prihvatljivo
da se narušava stranim subvencijama na štetu konkurentnih poduzeća koja posluju
po pravilima. Tim će se inovativnim instrumentom popuniti regulatorna praznina
i osigurati nova sredstva za promicanje jednakog postupanja i poštenog tržišnog
natjecanja na jedinstvenom tržištu.
Daljnji
koraci
Uredba
će stupiti na snagu nakon što je formalno donesu Vijeće i Parlament i bude
objavljena u Službenom listu. Izravno će se primjenjivati u cijelom EU-u
šest mjeseci nakon stupanja na snagu.
Obveze
obavješćivanja počet će se primjenjivati devet mjeseci nakon stupanja na snagu.
Kontekst
U
svojim zaključcima od 21.
i 22. ožujka 2019. Europsko vijeće zatražilo je od Komisije da utvrdi
nove alate za uklanjanje štetnih učinaka stranih subvencija na jedinstveno
tržište.
U
svojem izvješću o politici tržišnog natjecanja iz veljače
2020. Europski parlament pozvao je Komisiju da razmotri mogućnost da
se u pravo tržišnog natjecanja EU-a uvrsti stup kojim se Komisiji omogućuju
prikladni istražni instrumenti u slučajevima kad se smatra da je poduzeće
svojim postupanjem narušilo tržišno natjecanje zbog nacionalnih subvencija.
Kako
bi istražila to pitanje, pokrenula javnu raspravu i predložila moguća rješenja,
Komisija je 17. lipnja 2020. donijela Bijelu
knjigu o izjednačavanju uvjeta u pogledu stranih subvencija.
Komisija
je 5. svibnja 2021. donijela Prijedlog
uredbe o stranim subvencijama kojima se narušava jedinstveno tržište.