07.07.2021.
Ukratko:
- Dodatna
sredstva za prekogranične prometne, energetske i digitalne projekte
dostupna od 2021.
- 60
% sredstava namijenjeno ciljevima
povezanima s klimom
- Uz
manje birokratskih prepreka do dozvola za velike prometne projekte
Poboljšani Instrument za povezivanje Europe (CEF) za
razdoblje 2021. – 2027., koji su Parlament i Vijeće dogovorili u ožujku,
vrijedan je 30 milijardi eura i financirat će prometne, energetske i digitalne
projekte koji imaju dodatnu vrijednost za EU. Tako će se osigurati da ključni
transeuropski projekti poput baltičke željeznice, infrastrukture za opskrbu
alternativnim gorivima i uvođenja mreže 5G na važnim prometnim rutama
budu završeni po planu do 2030.
Zastupnici su se izborili da 60 % sredstava CEF-a bude
namijenjeno projektima koji pomažu u postizanju klimatskih ciljeva Unije, dok
će 15 % sredstava za energetiku biti uloženo u prekogranične projekte u
području obnovljive energije.
Projekti sljedeće generacije
CEF je strukturiran u tri stupa:
-
otprilike 23 milijarde
eura izdvojeno je za projekte u području prometa,
-
pet milijardi eura za
projekte u području energetike i
-
dvije milijarde eura
za digitalne projekte.
Oko 10 milijardi eura namijenjenih prekograničnim prometnim
projektima doći će iz Kohezijskog fonda, a pomoći će državama članicama da
dovrše prometne koridore koji nedostaju. Za ubrzanje izgradnje nedostajućih
prekograničnih željezničkih pruga odvojit će se 1,4 milijarde eura, a Komisija
će odabirati projekte na temelju konkurentnosti.
U digitalnom sektoru CEF će podupirati razvoj projekata od zajedničkog
interesa kao što su sigurne i zaštićene digitalne mreže vrlo velikog kapaciteta
i 5G sustavi te digitalizaciju prometnih i energetskih mreža.
Namjerava se postići i veća interoperabilnost energetskih
mreža te osigurati da financirani projekti budu u skladu s nacionalnim i
europskim energetskim i klimatskim planovima.
Ubrzavanje provedbe prometnih projekata
Parlament je odobrio i novu Direktivu o transeuropskoj
prometnoj mreži (TEN-T), dogovorenu s Vijećem, koja će pojednostavniti
postupak izdavanja dozvola kako bi se olakšala provedba projekata. Države
članice morat će imenovati točku za kontakt za svakog nositelja projekta
i osigurati da ishođenje dozvole za provedbu projekta ne traje dulje od četiri
godine.
Izjave izvjestitelja
Izvjestitelj Odbora za promet i turizam Marian-Jean Marinescu (EPP, Rumunjska) izjavio je:
“CEF-om će se modernizirati prometne veze diljem EU-a. Pomoći će Europi da se
nosi s izazovima u pogledu dekarbonizacije sektora i posebno pridonijeti
ostvarenju slogana „prebacivanje na željeznicu”. Uvođenjem projekata koji
nedostaju potaknut će se i kretanje ljudi i robe.”
Njegov kolega i suizvjestitelj u Odboru za promet i
turizam Dominique Riquet (Renew, Francuska) dodao je: “
Postizanje zelenog plana neće biti moguće ako ne unaprijedimo infrastrukturu za
nadolazeću digitalnu i ekološku tranziciju. Sljedeću generaciju Instrumenta za
povezivanje Europe pokrećemo u pravom trenutku kako bismo osigurali tu
tranziciju.”
Izvjestiteljica Odbora za industriju, istraživanje i
energetiku Henna Virkkunen (EPP, Finska) naglasila je:
“Instrumentom za povezivanje Europe financiraju se ključni projekti
prekogranične povezivosti i obnovljive energije među državama članicama te će
se Europi omogućiti da napravi korak prema digitalnom i klimatski neutralnom
gospodarstvu. To je ključno kako bismo osigurali da u budućnosti ostanemo
konkurentni.”
Sljedeći koraci
- Uredba o Instrumentu za povezivanje Europe stupit će na snagu
kad bude objavljena u Službenom listu EU-a.
-
Primjenjivat će se
retroaktivno od 1. siječnja 2021.
- Države članice imat će dvije godine da se pripreme za
provedbu pravila o racionalizaciji transeuropske prometne mreže.