07.07.2021.
Rezolucija o željezničkoj sigurnosti i signalizaciji, usvojena
danas (7.7.2021.) s 667 glasova za, 11 protiv i 14 suzdržanih, pažljivo
proučava europski sustav upravljanja željezničkim prometom (ERTMS) i poziva na
njegovu punu primjenu. Zastupnici u Parlamentu ističu da unatoč prošlim
inicijativama uvođenje ERTMS-a znatno zaostaje za predviđenim rasporedom i još
uvijek nije postignuta potpuna interoperabilnost. Oni sugeriraju da bi se
potpunim uvođenjem povećao prometni kapacitet do 30% na postojećoj
infrastrukturi i ključan je za postizanje klimatskih i digitalnih ciljeva
tranzicije.
Ukratko:
- Ubrzati
uvođenje europskog sustava upravljanja željezničkim prometom (ERTMS)
- Otkazivanje
zastarjelih nacionalnih signalnih sustava
- Više
ulaganja u ERTMS
Bolja koordinacija
Kao dio napora za poboljšanje upravljanja željeznicom u Europi,
europarlamentarci pozivaju na bolju koordinaciju u implementaciji
ERTMS-a. Oni tvrde da je za postizanje digitalne tranzicije,
poboljšanje sigurnosti europskog željezničkog sustava i ispunjavanje postojećeg
roka za uvođenje do 2030. hitno potrebno deseterostruko povećanje brzine
uvođenja. Usvojeni tekst napominje da je krajem 2020. godine samo oko 13%
koridora središnje mreže upravljalo ERTMS-om, a njegovo raspoređivanje u
ostalim koridorima dosezalo je raspon između 7% i 28%.
Trenutno otprilike 30 različitih nacionalnih signalnih
sustava ometaju implementaciju ERTMS-a. Stoga rezolucija zahtijeva
usklađivanje nacionalnih provedbenih planova sa obvezujućim ciljevima
raspoređivanja postavljenim na razini EU-a radi provođenja razgradnje
zastarjelih nacionalnih signalnih sustava. Budući da nacionalna pravila
stvaraju prepreke za interoperabilnost i ometaju nesmetan rad europske
željezničke mreže, europarlamentarci predlažu daljnje usklađivanje operativnih
zahtjeva, uključujući inženjerska pravila ili dimenziju vagona.
Kako bi se prevladala trenutna neučinkovitost u javnoj nabavi za
uvođenje ERTMS-a, Komisija mora uspostaviti zajednički format natječaja EU-a
za nabave, dodaju eurozastupnici.
Industrijska strategija i financiranje
Moraju se riješiti nedostatni industrijski kapaciteti, kažu
eurozastupnici i pozivaju Komisiju da predstavi zakonodavni prijedlog za
industrijsku strategiju ERTMS-a u okviru nove Industrijske strategije za
Europu.
Također naglašavaju da sredstva EU nisu dovoljna za pokrivanje
svih troškova potrebnih da bi se osiguralo nesmetano uvođenje i pravilno
funkcioniranje ERTMS-a. Stoga se od Komisije i država članica traži da poboljšaju
privlačnost ulaganja u ERTMS i riješe nedostatak stabilnog i predvidljivog
proračuna.
Pozadina
Europski sustav upravljanja željezničkim prometom (ERTMS)
jedinstveni je europski sustav za signalizaciju i kontrolu brzine pokrenut
početkom 1990-ih s ciljem osiguravanja interoperabilnosti nacionalnih
željezničkih sustava, smanjenja troškova nabave i održavanja signalnih sustava,
kao i povećati brzinu vlakova, kapacitet infrastrukture i razinu sigurnosti u
željezničkom prometu. Prve komercijalne linije korištenjem ERTMS-a
otvorene su 2005. godine, dok je 2017. Komisija usvojila novi plan uvođenja
ERTMS-a kako bi osigurala njegovo potpuno uvođenje do 2030. godine.