EP: Socijalno klimatski fond za pomoć najpogođenijima energetskim siromaštvom

19.05.2022.

Parlamentarni odbori EMPL i ENVI podupiru uspostavu novog fonda za pomoć ugroženim građanima da se nose s povećanim troškovima energetske tranzicije.

Ukratko:

  • Fit for 55: Zastupnici Europskog parlamenta pozivaju na društveno pravednu tranziciju prema klimatskoj neutralnosti
  • Ulaganja u energetsku učinkovitost, dekarbonizaciju, održivi promet
  • Poštivanje vladavine prava uvjet je za pristup EU fondovima

 

Odbori za okoliš, javno zdravlje i sigurnost hrane (ENVI) i za zapošljavanje i socijalna pitanja (EMPL) usvojili su jučer (18.5.2022.), sa 107 glasova za, 16 protiv i 15 suzdržanih, svoj stav o prijedlogu Komisije za osnivanje Socijalno klimatskog fondaNovi fond koristit će kućanstvima, mikropoduzećima i korisnicima prijevoza koji su ranjivi i posebno pogođeni utjecajem prijelaza na klimatsku neutralnost.

 

Rješavanje problema energetskog i mobilnog siromaštva

Države članice EU-a morat će dostaviti “Socijalno klimatske planove”, nakon konzultacija s lokalnim i regionalnim vlastima, gospodarskim i socijalnim partnerima kao i civilnim društvom. Planovi bi trebali sadržavati koherentan skup mjera za rješavanje problema energetskog i mobilnog siromaštva.

Prvo, financirale bi se privremene mjere izravne potpore dohotku (kao što je smanjenje poreza i naknada za energiju) kako bi se riješilo povećanje cijena cestovnog prijevoza i goriva za grijanje. Prema zastupnicima Europskog parlamenta, takva bi potpora bila ograničena na najviše 40% ukupnog procijenjenog troška svakog nacionalnog plana za razdoblje 2024.-2027., a postupno bi se ukinula do kraja 2032. godine.

Drugo, fond bi pokrivao ulaganja u obnovu zgrada, obnovljive izvore energije i prelazak s privatnog na javni prijevoz, udruživanje automobila i dijeljenje automobila te korištenje aktivnih načina prijevoza za kretanje, kao što je biciklizam. Mjere mogu uključivati fiskalne poticaje, vaučere, subvencije ili zajmove bez kamata.

 

Izvješće uvodi niz poboljšanja u prijedlog Komisije, među kojima:

- definicija “siromaštva na području mobilnosti” , koja se odnosi na kućanstva koja imaju visoke troškove prijevoza ili ograničen pristup pristupačnim javnim ili alternativnim načinima prijevoza potrebnim za zadovoljavanje osnovnih društveno-ekonomskih potreba;

- poseban fokus planova na socio-ekonomske izazove s kojima se suočavaju otoci i najudaljenije regije ;

- podsjetnik da države članice moraju poštivati temeljna prava, uključujući vladavinu prava , kako bi koristile fondove EU.

 

Suizvjestiteljica Esther de LANGE (EPP, NL) rekla je: „Energetska tranzicija ne bi trebala postati tranzicija za 'nekolicinu sretnih'. Zato smo osigurali da novac iz fonda zaista stigne do ljudi kojima je potpora najpotrebnija u tranziciji. Mjere uključuju, na primjer, vaučere za ugrožene za izolaciju svojih domova i razvoj tržišta rabljenih električnih automobila.”

Suizvjestitelj David CASA (EPP, MT) rekao je: „Socijalno klimatski fond odgovor je EU-a na izazov pretvaranja zelene tranzicije u klimatsku neutralnost. Ovaj fond će uložiti milijarde u energetsku učinkovitost za kućanstva i mikropoduzeća, što će smanjiti potražnju za energijom i ublažiti utjecaj klimatskih mjera. Sve to čini ključnom komponentom osiguravanja europske klimatske neutralnosti do 2050.

 

Sljedeći koraci

Prijedlog bi trebao biti usvojen tijekom plenarne sjednice Parlamenta u lipnju, prije nego što počnu pregovori sa državama članicama.

Pozadina

Socijalni klimatski fond dio je paketa “Fit for 55 in 2030” , što je plan EU-a za smanjenje emisija stakleničkih plinova za najmanje 55% do 2030. u usporedbi s razinama iz 1990. u skladu s europskim zakonom o klimi .

vrh stranice