04.04.2022.
Novi laboratoriji za nadzor tržišta vozila omogućit će ispitivanje emisija u reguliranim i simuliranim stvarnim uvjetima vožnje. Dvije prostorije s podesivom klimom omogućit će ispitivanje u širokom rasponu uvjeta okoline – temperature, vlažnosti i tlaka – koji utječu na konačne emisije vozila. Najsuvremenija oprema u novim laboratorijima služit će Komisiji i za provedbu budućih emisijskih normi.
Uz to, Komisija objavljuje i rezultate aktivnosti nadzora tržišta za prvu godinu koje je JRC proveo u drugim objektima JRC-a za ispitivanje. U izvješću pod naslovom „Nadzor europskog tržišta motornih vozila” predstavljeni su rezultati ispitivanja emisija i procjena sukladnosti za 40 Euro-6 vozila, koji su pokazali da su ta vozila usklađena s propisima u širokom rasponu uvjeta vožnje. U okviru potpore tijelima EU-a uključenima u dužnosti nadzora motornih vozila Zajednički istraživački centar sudjeluje i u razmjeni stečenih iskustava i najboljih praksi u postupcima ispitivanja.
Kontekst
Nakon skandala „Dieselgate” u kojem se otkrilo da su stvarne emisije tijekom vožnje u nekim slučajevima znatno premašivale vrijednosti izmjerene u zakonodavnim certifikacijskim ispitivanjima, Europska unija donijela je u svibnju 2018. Uredbu (EU) 2018/858 o homologaciji i nadzoru tržišta motornih vozila. Tom se uredbom znatno izmijenio i postrožio prethodni sustav homologacije te je uveden obvezni nadzor tržišta motornih vozila. Novim će se propisima također poboljšati kvaliteta i neovisnost homologacije i ispitivanja vozila, postrožit će se kontrola automobila koji se već nalaze na tržištu EU-a i učvrstiti cijeli sustav uvođenjem strožeg europskog nadzora. Kako je propisano Uredbom o homologaciji vozila iz 2018., Europska komisija sada može na temelju rezultata svojih aktivnosti nadzora tržišta pokrenuti opoziv vozila na razini EU-a i izreći novčane kazne u iznosu do 30 000 EUR po automobilu ako se zakon prekrši, a države članice ne djeluju.
U JRC-ovu Laboratoriju za emisije vozila (VELA) moguće je ispitivanje emisija i energetske učinkovitosti svih vrsta cestovnih vozila. Laboratorij VELA, koji se sada sastoji od 11 objekata, kao i istraživanja JRC-a, omogućili su dobivanje nepristranih znanstvenih podataka za evaluaciju tehnologija za vozila i ti se podaci upotrebljavaju za razvoj europskog zakonodavstva o emisijama u cestovnom prometu. Zajednički istraživački centar proveo je pilot-projekt od 2017. do 2020., nakon čega je Europska komisija konačno postala odgovorna za ispitivanje vozila u kontekstu nadzora tržišta vozila.
Više informacija dostupno je na poveznici:
Laboratoriji za nadzor tržišta vozila