Direktiva o Eurovinjeti - Predsjedništvo je postiglo neformalni dogovor s Parlamentom

16.06.2021.

Danas (16.6. 2021.)  su pregovarači iz Vijeća i Europskog parlamenta postigli politički dogovor o revidiranim pravilima o naplati cestarina (Eurovignette direktiva) , radi rješavanja emisija stakleničkih plinova i drugih utjecaja na okoliš, zagušenja i financiranja cestovne infrastrukture.

Današnji sporazum o cijenama cestarina, sa jačim i širim pravilima i novom shemom za rješavanje emisija CO2, presudan je element u dekarbonizaciji prometa i ispunjavanju klimatskih ciljeva u skladu s Europskim zelenim sporazumom i Pariškim sporazumom. Potičući čišći prijevoz, pruža se jasan signal i pravnu sigurnost proizvođačima i prijevoznicima automobila u sljedećem desetljeću, što su to zahtijevale industrija, organizacije za zaštitu okoliša i drugi dionici. Završetak pregovora o ovom prijedlogu bio je visok prioritet za portugalsko predsjedništvo.

Cestarine na temelju udaljenosti i vremenske naknade (vinjete)

Vremenske vinjete postupno će se ukinuti za teška vozila na osnovnoj mreži TEN-T u roku od osam godina od stupanja na snagu direktive. U slučajevima kada države članice primijene zajednički sustav vinjeta, poput Ugovora o eurovinjeti, imat će dvije dodatne godine da taj sustav prilagode ili napuste.

Ceste obuhvaćene postupnim ukidanjem predstavljaju glavne rute na kojima se odvija većina međunarodnih tranzita gospodarskih vozila. Države članice mogu i dalje primjenjivati vinjete na druge dijelove svoje mreže.

Izuzeća od postupnog ukidanja vinjeta dopuštena su u opravdanim slučajevima, na primjer u slučajevima male gustoće naseljenosti ili kada se vinjeta odnosi na ograničeni dio ceste, nakon što je Komisija obaviještena.

Države članice također će imati mogućnost uspostave kombiniranog sustava naplate za teška vozila ili za neke vrste teških vozila, koji će okupiti elemente koji se temelje na udaljenosti i vremenu i integrirati dva alata za izmjenu (jedan novi temeljen na emisijama CO 2 i postojeći zasnovan na EURO klasama). Ovaj će sustav omogućiti potpunu provedbu načela "korisnik plaća" i "onečišćivač plaća", dok će državama članicama omogućiti potrebnu fleksibilnost za dizajn vlastitih sustava naplate cesta.

Međutim, kao osnovno načelo naplate cestarine, države članice zadržavaju slobodu primjene cestarine i korisničkih naknada za različite kategorije vozila, kao što su teška vozila, teška teretna vozila, autobusi i autobusi, laka terenska vozila, laka komercijalna vozila , minibusevi i osobni automobili, neovisno jedni o drugima. Primjerice, države članice mogu odlučiti da uopće ne naplaćuju npr. za autobuse.

Pravila o proporcionalnosti cijena vinjeta za osobne automobile uključivat će obvezu primjene dnevne vinjete za automobile ili putnike povremeno u tranzitu.

Ozelenjavanje cestarine

Uvest će se novi alat na razini EU-a za različite infrastrukture i korisničke naknade za teška vozila na temelju emisije CO2 , kako je predviđeno izvornim stajalištem Vijeća. Varijacija će se temeljiti na postojećim standardima CO2 . U početku će se shema primjenjivati samo na najveće kamione, ali se postupno može proširiti na druge vrste teških vozila i redovito prilagoditi tehnološkom napretku provedbenim aktima.  

Izvršena su neka poboljšanja u stavu Vijeća, a ona su stvorena kako bi se osiguralo da hibridna vozila ne budu nagrađena dva puta i kako bi se izbjegla moguća preklapanja varijacija CO2 s drugim instrumentima određivanja cijena ugljika.

Varijacije cestarina ili korisničkih naknada na temelju ekoloških učinaka primjenjivat će se na kombije i minibuseve od 2026. godine, gdje je to tehnički izvedivo. 

Naknada za vanjske troškove

Naplata vanjskih troškova za onečišćenje zraka postat će obvezna za teška vozila nakon četverogodišnjeg prijelaznog razdoblja, gdje se naplaćuje cestarina. Međutim, državama članicama bit će dopušteno da ne primijene ovu naknadu, nakon što obavijeste Komisiju, ako bi to dovelo do preusmjeravanja prometa koje bi imalo neželjene negativne posljedice. U svakom slučaju, države članice mogu primijeniti naknadu za vanjske troškove za emisije CO2 .

Izdvajanje prihoda i nadoknade

Glavna načela za određivanje prihoda od cestarine ostat će nepromijenjena. Općenito, države članice trebale bi namijeniti prihod ostvaren od infrastrukture i naknada za vanjske troškove za projekte u prometnom sektoru, posebno za potporu transeuropskoj prometnoj mreži. Međutim, oni to nisu dužni učiniti. S obzirom na prihode generirane neobaveznim naknadama za zagušenje ili njihovim ekvivalentima u financijskoj vrijednosti, države članice će ih koristiti za rješavanje problema zagušenja ili za razvoj održivog prometa i mobilnosti općenito.

Pravila će državama članicama omogućiti da primijene višu nadoknadu (do 50%) na infrastrukturnu naknadu koja se naplaćuje na određenim visoko zagušenim dionicama cesta, ako se sve pogođene države članice slože.

 Izuzeća

Dogovoreni tekst uključuje niz izuzeća koja se odnose, na primjer, na postojeće ugovore o koncesiji, osobe s invaliditetom i slabo naseljena područja.

Sljedeći koraci

·         Nakon daljnjeg rada na tehničkoj razini na dovršenju teksta, predsjedništvo će dostaviti ishod pregovora Vijeću stalnih predstavnika (Coreper) na odobrenje.  

·         Nakon toga uslijedit će usvajanje od strane Vijeća i Europskog parlamenta.

·         Države članice imat će dvije godine od stupanja na snagu direktive u koje će odredbe ugraditi u svoje nacionalno pravo.

 

Pozadina: EU pravila o naplati cestarine

Cestarina je nacionalni izbor u EU, a države članice mogu birati hoće li je uvesti na svom teritoriju ili ne. Međutim, ako se odluče naplaćivati naknade, moraju slijediti određena zajednička pravila utvrđena direktivom o eurovinjeti. Cilj je ovoga osigurati da nametanje cestarina ne diskriminira međunarodni promet ili rezultira narušavanjem konkurencije između prijevoznika.

Komisija je u svibnju 2017. godine predstavila prijedlog revidirane direktive o vinjetama, kao dio prvog paketa mobilnosti.

 

 

 

 

 

vrh stranice