16.06.2021.
Današnji sporazum o cijenama cestarina, sa jačim i širim pravilima
i novom shemom za rješavanje emisija CO2, presudan je element u dekarbonizaciji
prometa i ispunjavanju klimatskih ciljeva u skladu s Europskim zelenim
sporazumom i Pariškim sporazumom. Potičući čišći prijevoz, pruža se jasan
signal i pravnu sigurnost proizvođačima i prijevoznicima automobila u sljedećem
desetljeću, što su to zahtijevale industrija, organizacije za zaštitu okoliša i
drugi dionici. Završetak pregovora o ovom prijedlogu bio je visok
prioritet za portugalsko predsjedništvo.
Cestarine na temelju udaljenosti i vremenske naknade (vinjete)
Vremenske vinjete postupno će se ukinuti za teška vozila
na osnovnoj mreži TEN-T u roku od osam godina od stupanja na
snagu direktive. U slučajevima kada države članice primijene
zajednički sustav vinjeta, poput Ugovora o eurovinjeti, imat će dvije dodatne
godine da taj sustav prilagode ili napuste.
Ceste obuhvaćene postupnim ukidanjem predstavljaju glavne rute
na kojima se odvija većina međunarodnih tranzita gospodarskih
vozila. Države članice mogu i dalje primjenjivati vinjete na druge
dijelove svoje mreže.
Izuzeća od postupnog ukidanja vinjeta dopuštena su u opravdanim
slučajevima, na primjer u slučajevima male gustoće naseljenosti ili kada se
vinjeta odnosi na ograničeni dio ceste, nakon što je Komisija obaviještena.
Države članice također će imati mogućnost uspostave kombiniranog
sustava naplate za teška vozila ili za neke vrste teških vozila, koji
će okupiti elemente koji se temelje na udaljenosti i vremenu i integrirati dva
alata za izmjenu (jedan novi temeljen na emisijama CO 2 i
postojeći zasnovan na EURO klasama). Ovaj će sustav omogućiti potpunu
provedbu načela "korisnik plaća" i "onečišćivač plaća", dok
će državama članicama omogućiti potrebnu fleksibilnost za dizajn vlastitih
sustava naplate cesta.
Međutim, kao osnovno načelo naplate cestarine, države članice
zadržavaju slobodu primjene cestarine i korisničkih naknada za različite
kategorije vozila, kao što su teška vozila, teška teretna vozila, autobusi i
autobusi, laka terenska vozila, laka komercijalna vozila , minibusevi i osobni
automobili, neovisno jedni o drugima. Primjerice, države
članice mogu odlučiti da uopće ne naplaćuju npr. za autobuse.
Pravila o proporcionalnosti cijena vinjeta za osobne automobile
uključivat će obvezu primjene dnevne vinjete za automobile ili putnike
povremeno u tranzitu.
Ozelenjavanje cestarine
Uvest će se novi alat na razini EU-a za
različite infrastrukture i korisničke naknade za teška vozila na temelju emisije CO2 ,
kako je predviđeno izvornim stajalištem Vijeća. Varijacija će se temeljiti
na postojećim standardima CO2 . U početku će se
shema primjenjivati samo na najveće kamione, ali se postupno može proširiti
na druge vrste teških vozila i redovito prilagoditi tehnološkom napretku
provedbenim aktima.
Izvršena su neka poboljšanja u stavu Vijeća, a ona su stvorena
kako bi se osiguralo da hibridna vozila ne budu nagrađena dva puta i
kako bi se izbjegla moguća preklapanja varijacija CO2 s
drugim instrumentima određivanja cijena ugljika.
Varijacije cestarina ili korisničkih naknada na temelju ekoloških
učinaka primjenjivat će se na kombije i minibuseve od 2026. godine,
gdje je to tehnički izvedivo.
Naknada za vanjske troškove
Naplata vanjskih troškova za onečišćenje zraka postat će obvezna
za teška vozila nakon četverogodišnjeg prijelaznog razdoblja, gdje se naplaćuje
cestarina. Međutim, državama članicama bit će dopušteno da ne primijene
ovu naknadu, nakon što obavijeste Komisiju, ako bi to dovelo do preusmjeravanja
prometa koje bi imalo neželjene negativne posljedice. U svakom
slučaju, države članice mogu primijeniti naknadu za vanjske troškove
za emisije CO2 .
Izdvajanje prihoda i nadoknade
Glavna načela za određivanje prihoda od cestarine ostat će
nepromijenjena. Općenito, države članice trebale bi namijeniti prihod
ostvaren od infrastrukture i naknada za vanjske troškove za projekte u
prometnom sektoru, posebno za potporu transeuropskoj prometnoj mreži. Međutim,
oni to nisu dužni učiniti. S obzirom na prihode generirane neobaveznim
naknadama za zagušenje ili njihovim ekvivalentima u financijskoj vrijednosti,
države članice će ih koristiti za rješavanje problema zagušenja ili za razvoj
održivog prometa i mobilnosti općenito.
Pravila će državama članicama omogućiti da primijene višu
nadoknadu (do 50%) na infrastrukturnu naknadu koja se naplaćuje na
određenim visoko zagušenim dionicama cesta, ako se sve pogođene države članice
slože.
Izuzeća
Dogovoreni tekst uključuje niz izuzeća koja se odnose, na
primjer, na postojeće ugovore o koncesiji, osobe s invaliditetom i slabo
naseljena područja.
Sljedeći koraci
·
Nakon daljnjeg rada na
tehničkoj razini na dovršenju teksta, predsjedništvo će dostaviti ishod
pregovora Vijeću stalnih predstavnika (Coreper) na odobrenje.
·
Nakon toga uslijedit
će usvajanje od strane Vijeća i Europskog parlamenta.
·
Države članice imat će
dvije godine od stupanja na snagu direktive u koje će odredbe ugraditi u svoje
nacionalno pravo.
Pozadina: EU pravila o naplati cestarine
Cestarina je nacionalni izbor u EU, a države
članice mogu birati hoće li je uvesti na svom teritoriju ili ne. Međutim,
ako se odluče naplaćivati naknade, moraju slijediti određena zajednička
pravila utvrđena direktivom o eurovinjeti. Cilj je ovoga osigurati da
nametanje cestarina ne diskriminira međunarodni promet ili rezultira
narušavanjem konkurencije između prijevoznika.
Komisija je u svibnju 2017. godine predstavila prijedlog
revidirane direktive o vinjetama, kao dio prvog paketa mobilnosti.