06.04.2022.
Komisija
je predstavila i novu strategiju za borbu protiv brze mode, tekstilnog
otpada i uništavanja neprodanog tekstila te za trajnije tekstilne
proizvode koji se mogu popraviti, ponovno upotrijebiti i reciklirati i
u čijoj se proizvodnji potpuno poštuju socijalna prava.
Trećim
prijedlogom nastoji se ojačati unutarnje tržište građevnih proizvoda i
osigurati da se na temelju postojećeg regulatornog okvira u izgrađenom okolišu
mogu postizati ciljevi povezani s održivošću i klimom.
Konačno,
paket uključuje prijedlog o novim pravilima za osnaživanje položaja
potrošača u zelenoj tranziciji kako bi ih se bolje informiralo o
okolišnoj održivosti proizvoda i zaštitilo od manipulativnog zelenog
marketinga.
Današnjim
prijedlozima Komisija predstavlja alate za prelazak na istinski kružno
gospodarstvo u EU-u, u kojem gospodarski rast nije povezan s upotrebom
energije i resursa, koje je otpornije na vanjske šokove te u okviru kojeg se
vodi računa o prirodi i ljudskom zdravlju. Prijedlozi se temelje na uspjehu
postojećih pravila EU-a o ekološkom dizajnu, koja su dovela do znatnih
smanjenja potrošnje energije u EU-u i znatnih ušteda za potrošače. Samo su
2021. postojeći zahtjevi za ekološki dizajn potrošačima uštedjeli 120
milijardi eura. Pravila su dovela i do smanjenja godišnje potrošnje
energije za 10 % za proizvode obuhvaćene tim mjerama.
Zahvaljujući novom okviru do 2030. mogu se ostvariti uštede primarne energije
od 132 Mtoe, što odgovara otprilike 150 milijardi kubičnih metara
prirodnog plina, što je gotovo jednako količini ruskog plina koji se uvozi u
EU.
Održivi
proizvodi kao standard
Prijedlog uredbe
o ekološkom dizajnu za održive proizvode odnosi se na dizajn
proizvoda, koji određuje do 80 % učinka proizvoda na okoliš tijekom
njegova životnog ciklusa. Postavlja nove zahtjeve kako bi proizvodi trajali
duže, bili pouzdaniji, mogli se ponovno upotrebljavati, poboljšavati,
popravljati, lakše održavati, obnoviti i reciklirati te kako bi bili energetski
i resursno učinkovitiji. Osim toga, zahtjevi u pogledu informacija
specifičnih za proizvod osigurat će da potrošači budu informirani o utjecaju
njihove kupnje na okoliš. Svi regulirani proizvodi imat će digitalne
putovnice za proizvode. To će olakšati popravak ili recikliranje proizvoda
te praćenje zabrinjavajućih tvari u lancu opskrbe. Može se uvesti i označivanje
proizvoda. Prijedlog sadržava i mjere za zabranu uništavanja neprodane robe,
povećanje zelene javne nabave i pružanje poticaja za održive proizvode.
Današnjim
se prijedlogom postojeći okvir za ekološki dizajn proširuje kako
bi se, kao prvo, obuhvatio najširi mogući raspon proizvoda, i, kao
drugo, proširio opseg zahtjeva koje proizvodi
moraju ispunjavati. Utvrđivanje kriterija ne samo za energetsku učinkovitost,
već i za kružnost i opće smanjenje ekološkog i klimatskog otiska proizvoda
dovest će do povećanja energetske neovisnosti i neovisnosti u pogledu resursa
te do smanjenja onečišćenja. Tako će se ojačati jedinstveno tržište, izbjeći
razlike u zakonodavstvima država članica te stvoriti gospodarske prilike za
inovacije i otvaranje radnih mjesta, posebno u području ponovne proizvodnje,
održavanja, recikliranja i popravka. Prijedlogom će se utvrditi okvir i
postupak kojim će Komisija, u bliskoj suradnji sa svim uključenim stranama,
postupno utvrđivati zahtjeve za svaki proizvod ili skupinu proizvoda.
Komisija
je zajedno s prijedlogom donijela i Plan
rada za ekološki dizajn i označivanje energetske učinkovitosti za razdoblje
2022. – 2024. kako bi obuhvatila nove proizvode povezane s
energijom te unaprijedila i povećala ambicije za proizvode koji su već
regulirani, kao prijelaznu mjeru do stupanja na snagu nove uredbe. To se
posebno odnosi na potrošačke elektroničke uređaje (pametne telefone, tablete,
solarne ploče), koji su najbrže rastući tok otpada.
Danas
su predstavljene i ciljane sektorske inicijative kako bi se olakšalo širenje
održivih proizvoda na cijelom tržištu EU-a. Strategija EU-a za održive
i kružne tekstilne proizvode i revizija Uredbe o građevnim
proizvodima odnosit će se na dvije prioritetne skupine proizvoda koji
imaju znatan utjecaj na okoliš.
Održivi
i kružni tekstilni proizvodi
Nakon
hrane, stanovanja i mobilnosti, europska potrošnja tekstila ima četvrti
najveći učinak na okoliš i klimu. Taj je sektor treći po potrošnji
vode i korištenju zemljišta, odnosno peti po uporabi primarnih sirovina.
Strategija
EU-a za održive i kružne tekstilne proizvode sadržava viziju i
konkretne mjere kako bi do 2030. tekstilni proizvodi koji
se stavljaju na tržište EU-a trajali duže, mogli se reciklirati i
bili izrađeni u što većoj mjeri od recikliranih vlakana, bez opasnih
tvari i uz potpuno poštovanje socijalnih prava i okoliša. Potrošači će
dulje moći koristiti visokokvalitetne tekstilne proizvode, brza moda više neće
biti u modi, a gospodarski isplative usluge ponovne uporabe i popravka trebale
bi biti široko dostupne. U konkurentnom, otpornom i inovativnom tekstilnom
sektoru proizvođači moraju preuzeti odgovornost za svoje proizvode duž lanca
vrijednosti, među ostalim i kada postanu otpad. Tako će kružni ekosustav
tekstilnih proizvoda biti uspješan, a temeljit će se na dostatnim kapacitetima
za inovativno recikliranje vlakana u vlakna, pri čemu se spaljivanje i
odlaganje tekstila na odlagališta moraju se svesti na najmanju moguću mjeru.
Posebne
mjere uključuju zahtjeve za ekološki dizajn tekstila, jasnije
informacije, digitalnu putovnicu za proizvode i obvezni program proširene
odgovornosti proizvođača u EU-u. Predviđene su i mjere za rješavanje
problema nenamjernog ispuštanja mikroplastike iz tekstila, osiguravanje
točnosti tvrdnji o prihvatljivosti proizvoda za okoliš i poticanje kružnih
poslovnih modela, uključujući ponovnu uporabu i usluge popravka. Kako bi se
riješio problem brze mode, u strategiji se također pozivaju poduzeća da smanje
broj godišnjih kolekcija, preuzmu odgovornost i počnu aktivno raditi na
smanjenu ugljičnog i ekološkog otiska, a države članice da uvedu povoljne
uvjete oporezivanja za sektor ponovne uporabe i popravka. Komisija će promicati
promjene i putem informativnih aktivnosti.
Strategija
također predviđa pružanje potpore ekosustavu tekstilnih proizvoda dok prolazi
kroz te promjene. Stoga Komisija danas pokreće zajedničko oblikovanje puta
tranzicije za ekosustav tekstilnih proizvoda. Riječ je o osnovnom
instrumentu za suradnju kako bi se tom ekosustavu pomoglo da se oporavi od
negativnih učinaka pandemije bolesti COVID-19, koji zadnje dvije godine utječu
na svakodnevno poslovanje poduzeća. Povećat će se i njihova sposobnost da se
odupru snažnoj globalnoj konkurenciji i budućim šokovima kako bi im se osigurao
dugoročni opstanak. Svi dionici potiču se na aktivno sudjelovanje u procesu
zajedničkog oblikovanja tako da ispune svoje obveze u pogledu kružnosti i
kružnih poslovnih modela, provedu mjere za jačanje održive konkurentnosti, digitalizacije
i otpornosti te utvrde posebna ulaganja koja su potrebna za dvostruku
tranziciju.
Građevni
proizvodi sutrašnjice
Građevinski ekosustav čini
gotovo 10 % dodane vrijednosti EU-a i zapošljava oko 25 milijuna
ljudi u više od 5 milijuna poduzeća. Industrija građevnih proizvoda
obuhvaća 430 000 poduzeća u EU-u, s prometom od 800 milijardi eura. To su
uglavnom mala i srednja poduzeća, koja su glavna gospodarska i
socijalna vrijednost za lokalne zajednice u europskim regijama i
gradovima.
Zgrade su razlog za
oko 50 % vađenja i potrošnje resursa i izvor više od
30 % ukupnog otpada koji se godišnje stvara u EU-u. Osim
toga, na zgrade otpada 40 % potrošnje energije u
EU-u i 36 % emisija stakleničkih plinova povezanih
s energijom.
Revizijom Uredbe o
građevnim proizvodima postrožit će se i modernizirati pravila koja
su na snazi od 2011. Tako će se uspostaviti usklađeni okvir za
procjenu i obavješćivanje o ekološkoj i klimatskoj učinkovitosti građevnih
proizvoda. Novim zahtjevima za proizvode osigurat će se da se dizajn i
proizvodnja građevnih proizvoda temelje na najnovijim
dostignućima kako bi oni trajali duže te kako bi se mogli
popravljati, reciklirati i lakše ponovno proizvesti.
Također
će se tijelima za normizaciju olakšati stvaranje zajedničkih europskih normi.
Zajedno s pojačanim kapacitetima za nadzor tržišta i jasnijim pravilima za
gospodarske subjekte u lancu opskrbe, to će pomoći u uklanjanju prepreka
slobodnom kretanju na unutarnjem tržištu. Naposljetku, u revidiranoj uredbi
ponudit će se digitalna rješenja za smanjenje administrativnog opterećenja,
posebno za MSP-ove, uključujući bazu podataka o građevnim proizvodima i putovnicu
za digitalne proizvode.
Dodatne
informacije dostupne su na poveznicama:
Pitanja
i odgovori o inicijativi za održive proizvode
Informativni
članak o inicijativi za održive proizvode
Pitanja
i odgovori o strategiji za tekstil
Informativni
članak o strategiji za tekstil
Pitanja
i odgovori o građevinskim materijalima
Informativni članak o
građevinskim materijalima
Priopćenje
za medije o osnaživanju položaja potrošača
Informativni
članak o osnaživanju položaja potrošača
Krovna
komunikacija za održive proizvode kao standard u EU-u
Prijedlog
uredbe o ekološkom dizajnu za održive proizvode
Plan
rada za ekološki dizajn i označivanje energetske učinkovitosti za razdoblje
2022. – 2024.
Strategija
EU-a za održive i kružne tekstilne proizvode
Anketa o
putu tranzicije za ekosustav tekstilnih proizvoda
Scenariji
za zajedničko oblikovanje puta tranzicije prema otpornijem, održivijem i
digitalnom ekosustavu tekstilnih proizvoda
Internetska
stranica strategije za održive tekstilne proizvode
Prijedlog revizije Uredbe
o građevnim proizvodima