25.06.2021.
1) 1) bolesti COVID-19,
2) gospodarskom oporavku,
3) migracijama,
4) Turskoj,
5) Libiji,
6) Rusiji,
7) Bjelarusu,
8) Sahelu,
9) Etiopiji i
10) kibersigurnosti.
I. COVID-19
1. Europsko vijeće pozdravlja dobar napredak postignut u
području cijepljenja i sveukupno poboljšanje epidemiološke situacije, istodobno
naglašavajući da je potrebno nastaviti s naporima u pogledu cijepljenja te
pomno i koordinirano pratiti razvoj događaja, a osobito pojavu i širenje
varijanti.
2. Zahvaljujući postignutim dogovorima o digitalnoj potvrdi EU-a
o COVID-u i preispitivanju dviju preporuka Vijeća o putovanjima unutar EU-a i
neobveznim putovanjima u EU olakšat će se sigurno prekogranično putovanje.
Države članice primjenjivat će ih tako da se osigura ponovna uspostava
slobodnog kretanja čim to stanje javnog zdravlja dopusti.
3. Europsko vijeće ponovno potvrđuje predanost EU-a međunarodnoj
solidarnosti kao odgovoru na pandemiju. Potrebno je brzo nastaviti s tekućim
radom na poticanju globalne proizvodnje cjepiva i univerzalnom pristupu tim
cjepivima, posebno putem COVAX-a. Sve proizvodne zemlje i proizvođači trebali
bi aktivno doprinositi naporima za povećanje globalne opskrbe cjepivima protiv
bolesti COVID-19, sirovinama, liječenjem i terapeuticima te koordinirati
djelovanje u slučaju zastoja u opskrbi i distribuciji.
4. Europsko vijeće pozdravlja odluku donesenu na
74. sjednici Svjetske zdravstvene skupštine o organizaciji posebne
sjednice Svjetske zdravstvene skupštine u studenome 2021. posvećene Okvirnoj
konvenciji o pripravnosti i odgovoru na pandemiju. EU će nastaviti raditi na
sklapanju međunarodnog ugovora o pandemijama.
5. Europsko vijeće raspravljalo je o početnim poukama stečenima
u pandemiji na temelju izvješća Komisije. Poziva predstojeće predsjedništvo da
nastavi s radom u okviru Vijeća na poboljšanju zajedničke pripravnosti,
sposobnosti za odgovor i otpornosti na buduće krize te na zaštiti
funkcioniranja unutarnjeg tržišta.
II. GOSPODARSKI OPORAVAK
6. Europsko vijeće razmotrilo je stanje provedbe Next Generation
EU. Pozdravlja pravovremeno stupanje na snagu Odluke o vlastitim resursima,
koja je omogućila Komisiji da započne posuđivati resurse za Next Generation
EU kako bi podržala puni i sveobuhvatni oporavak i zelene i digitalne prijelaze
Unije. 7. Europsko vijeće potiče Komisiju i Vijeće da nastave raditi na
nacionalnim planovima oporavka i otpornosti s ciljem njihovog odobrenja kako bi
države članice mogle u potpunosti iskoristiti potencijal sredstava za oporavak
i otpornost, te naglašava važnost potpune i pravodobne provedbe planova uz
zaštitu financijskih interesa Unije. 8. U tom kontekstu, Europsko vijeće
pozdravlja glavne ciljeve EU-a iz Akcijskog plana Europskog stupa za socijalna
prava, u skladu s Deklaracijom iz Porta. 9. Europsko vijeće odobrava nacrt
preporuke Vijeća o ekonomskoj politici europodručja. 10. Europsko vijeće raduje
se brzom napretku na globalnoj reformi poreza na dobit na konsenzualnoj osnovi
u okviru G20 / OECD.
III. MIGRACIJE
11. Europsko vijeće raspravljalo je o stanju u vezi s
migracijama na različitim rutama. Iako su se mjerama koje su poduzeli EU i
države članice posljednjih godina smanjili ukupni tokovi nezakonitih migracija,
kretanja na nekim rutama izazivaju ozbiljnu zabrinutost te zahtijevaju stalan
oprez i hitno djelovanje.
12. Kako bi se spriječile pogibije i smanjio pritisak na
europske granice, produbit će se uzajamno korisna partnerstva te suradnja sa
zemljama podrijetla i zemljama tranzita kao sastavni dio vanjskog djelovanja
Europske unije. Pristup će biti pragmatičan, fleksibilan i prilagođen te će se,
kao Tim Europa, koordinirano koristiti svim dostupnim instrumentima i
poticajima EU-a i država članica te će se provoditi u bliskoj suradnji s
UNHCR-om i Međunarodnom organizacijom za migracije (IOM). Njime bi se trebale
obuhvatiti sve rute i trebao bi se temeljiti na pristupu migracijama na svim
razinama rute, rješavanju temeljnih uzroka, potpori izbjeglicama i raseljenim
osobama u regiji, izgradnji kapaciteta za upravljanje migracijama,
iskorjenjivanju krijumčarenja i trgovine ljudima, jačanju nadzora državne
granice, suradnji u operacijama potrage i spašavanja, rješavanju pitanja
zakonitih migracija uz istodobno poštovanje nacionalnih nadležnosti, kao i
osiguravanju vraćanja i ponovnog prihvata. U tu svrhu Europsko vijeće:
– poziva Komisiju i Visokog predstavnika da u bliskoj suradnji s
državama članicama odmah pojačaju konkretne mjere i konkretnu potporu
prioritetnim zemljama podrijetla i zemljama tranzita;
– poziva Komisiju i visokog predstavnika da u bliskoj suradnji s
državama članicama u jesen 2021. iznesu akcijske planove za prioritetne zemlje
podrijetla i zemlje tranzita u kojima se navode jasni ciljevi, daljnje mjere
potpore i konkretni rokovi;
– poziva Komisiju da na najbolji način iskoristi barem 10 %
financijske omotnice Instrumenta za susjedstvo, razvoj i međunarodnu suradnju,
kao i financiranje u okviru drugih relevantnih instrumenata za djelovanja
povezana s migracijama, te da do studenoga izvijesti Vijeće o svojim namjerama
u tom pogledu.
13. Europsko vijeće osuđuje i odbacuje svaki pokušaj trećih
zemalja da instrumentaliziraju migrante u političke svrhe.
IV. TURSKA
14. Europsko vijeće ponovno je raspravljalo o stanju u istočnom
Sredozemlju i odnosima Europske unije s Turskom i podsjetilo na to da su u
strateškom interesu EU-a stabilno i sigurno okružje u istočnom Sredozemlju te
razvoj uzajamno korisnog odnosa s Turskom koji se temelji na suradnji. Pozdravlja
smirivanje napetosti u istočnom Sredozemlju, koje je potrebno održati, u skladu
s izjavom članova i članica Europskog vijeća od 25. ožujka 2021.
15. Europsko vijeće ponovno ističe da je EU spreman na postupan,
proporcionalan i reverzibilan angažman s Turskom u cilju poboljšanja suradnje u
nizu područja od zajedničkog interesa, podložno utvrđenim uvjetima navedenima u
zaključcima iz ožujka i prethodnim zaključcima Europskog vijeća.
16. U skladu s tim okvirom prima na znanje početak rada na
tehničkoj razini na mandatu za modernizaciju carinske unije EU-a i Turske te
podsjeća na potrebu za rješavanjem trenutačnih poteškoća u provedbi carinske
unije kako bi se osigurala njezina djelotvorna primjena svim državama
članicama. Vijeće može donijeti takav mandat podložno dodatnim smjernicama
Europskog vijeća.
17. Također prima na znanje pripremni rad za dijaloge na visokoj
razini s Turskom o pitanjima od zajedničkog interesa, kao što su migracije,
javno zdravlje, klima, borba protiv terorizma i regionalna pitanja.
18. Europsko vijeće poziva Komisiju da bez odgode iznese
formalne prijedloge za nastavak financiranja sirijskih izbjeglica i zajednica
domaćina u Turskoj, Jordanu, Libanonu i drugim dijelovima regije, u skladu s
izjavom članova i članica Europskog vijeća iz ožujka 2021. te u kontekstu
cjelokupne migracijske politike EU-a.
19. Europsko vijeće podsjeća na svoje prethodne zaključke i
ostaje u potpunosti predano sveobuhvatnom rješenju ciparskog problema na
temelju federacije dviju zona i dviju zajednica s političkom jednakošću, u
skladu s relevantnim rezolucijama Vijeća sigurnosti UN-a. Ističe važnost
statusa Varoshe i poziva na potpuno poštovanje rezolucija Vijeća sigurnosti
UN-a, a osobito rezolucija 550, 789 i 1251. Izražava žaljenje zbog toga što
neformalnim sastankom u Ženevi pod pokroviteljstvom Ujedinjenih naroda nije
otvoren put za nastavak formalnih pregovora. Europska unija i dalje će aktivno
podupirati taj proces.
20. Vladavina prava i temeljna prava u Turskoj i dalje su među
glavnim izvorima zabrinutosti. Ciljana djelovanja protiv političkih stranaka,
boraca za ljudska prava i medija predstavljaju veliko nazadovanje u području
ljudskih prava i u suprotnosti su s obvezama Turske da poštuje demokraciju,
vladavinu prava i prava žena. Dijalog o tim pitanjima i dalje je sastavni dio
odnosa EU-a i Turske.
21. U skladu sa zajedničkim interesom EU-a i Turske za
regionalni mir i stabilnost, Europsko vijeće očekuje od Turske i svih aktera da
pozitivno doprinesu rješavanju regionalnih kriza.
22. Europsko vijeće nastavit će se baviti tim pitanjem.
V. LIBIJA
23. Europsko vijeće potvrđuje svoju predanost procesu
stabilizacije u Libiji pod pokroviteljstvom Ujedinjenih naroda. Izbori bi se
trebali održati 24. prosinca 2021., kako je dogovoreno u planu, i svi
bi trebali prihvatiti njihove rezultate.
24. Europsko vijeće poziva na postizanje napretka u uključivom
političkom dijalogu pod odgovornošću Libije i na povlačenje, bez odgode, svih
stranih snaga i plaćenika.
VI. RUSIJA
25. U skladu sa svojim zaključcima od 24. i
25. svibnja 2021. Europsko vijeće raspravljalo je o odnosima s
Rusijom, uzimajući u obzir izvješće visokog predstavnika i Komisije.
26. Europska unija predana je jedinstvenom, dugoročnom i
strateškom europskom pristupu koji se temelji na pet vodećih načela. Europsko
vijeće poziva Vijeće, Komisiju i visokog predstavnika da ih nastave u
potpunosti provoditi, uzimajući u obzir vrijednosti, načela i interese Europske
unije.
27. Europsko vijeće očekuje od ruskog vodstva da pokaže
konstruktivniji angažman i političku predanost te da prestane djelovati protiv
EU-a i njegovih država članica, kao i protiv trećih zemalja.
28. Europsko vijeće poziva Rusiju da u potpunosti preuzme svoj
dio odgovornosti u osiguravanju potpune provedbe sporazumâ iz Minska, što je
ključan uvjet za sve bitne promjene stajališta EU-a.
29. Kad je riječ o jačanju naše otpornosti, Europsko vijeće
ističe da je potreban čvrst i koordiniran odgovor EU-a i njegovih država
članica na sve daljnje zlonamjerne, protuzakonite i remetilačke aktivnosti
Rusije, uz potpuno iskorištavanje svih instrumenata koje EU ima na raspolaganju
te osiguravanje koordinacije s partnerima. U tu svrhu Europsko vijeće ujedno
poziva Komisiju i visokog predstavnika da predstave mogućnosti za dodatne mjere
ograničavanja, uključujući gospodarske sankcije.
30. Europsko vijeće ističe potrebu za daljnjim produbljivanjem i
jačanjem političkih, gospodarskih i međuljudskih veza te suradnje s istočnim
partnerima u cilju jačanja njihove otpornosti. U tom kontekstu podsjeća na
zajedničku izjavu sa sastanka na vrhu Istočnog partnerstva održanog 2017. kojom
se priznaju europske težnje i europski izbor dotičnih istočnih partnera, kako je
navedeno u sporazumima o pridruživanju i u kontekstu njihova stupanja na snagu.
Naglašava i svoju predanost produbljivanju odnosa sa srednjom Azijom.
31. Europsko vijeće ponovno naglašava otvorenost Europske unije
za selektivnu suradnju s Rusijom u područjima od interesa za EU. Poziva
Komisiju i visokog predstavnika da u tom pogledu razviju konkretne opcije koje
uključuju uvjete i instrumente, s ciljem njihova razmatranja u okviru Vijeća,
povezane s temama kao što su klima i okoliš, zdravlje te odabranim pitanjima u
području vanjske i sigurnosne politike te multilateralnim pitanjima kao što su
ZSAP, Sirija i Libija. U tom kontekstu Europsko vijeće istražit će oblike i
uvjete dijaloga s Rusijom.
32. Europsko vijeće osuđuje ograničenja temeljnih sloboda u Rusiji
i sve manji prostor za djelovanje civilnog društva. Ističe potrebu za
međuljudskim kontaktima i kontinuiranom potporom EU-a ruskom civilnom društvu,
organizacijama za ljudska prava i neovisnim medijima. Poziva Komisiju i visokog
predstavnika da iznesu prijedloge u tom pogledu.
33. Europsko vijeće ponovno naglašava svoju punu potporu svim
naporima da se utvrde istina, pravda i odgovornost za žrtve obaranja leta MH17
i njihovu najbližu rodbinu te poziva sve države da u potpunosti surađuju u
pogledu pravnog predmeta koji je u tijeku.
34. Europsko vijeće ponovno će se baviti tim pitanjem,
procijeniti provedbu i prema potrebi pružiti dodatne smjernice.
VII. BJELARUS
35. Europsko vijeće pozdravlja pravodobnu provedbu mjera u
pogledu Bjelarusa, u skladu sa svojim zaključcima od 24. i
25. svibnja 2021.
36. Europsko vijeće ponovno poziva na hitno puštanje na slobodu
svih političkih zatvorenika i proizvoljno pritvorenih osoba, uključujući Ramana
Prataseviča i Sofiju Sapegu, te na prekid represije nad civilnim društvom i
neovisnim medijima. Ponovno naglašava demokratsko pravo bjeloruskog naroda da
bira svojeg predsjednika putem novih, slobodnih i poštenih izbora.
VIII. SAHEL
37. Europsko vijeće ponovno potvrđuje svoj poziv prijelaznim
vlastima Malija da u potpunosti provedu Prijelaznu povelju. Pozdravlja
zaključke sa sastanka na vrhu Gospodarske zajednice zapadnoafričkih država
(ECOWAS) održanog 19. lipnja.
38. EU i njegove države članice nastavit će podupirati
stabilizaciju zemalja skupine G5 Sahel, posebno zajedničke snage skupine G5
Sahel, putem nastavka misija ZSOP-a EU-a i angažmana u operativnoj skupini
Takuba.
39. Europsko vijeće ponovno potvrđuje potporu EU-a nastojanjima
zemalja skupine G5 Sahel da ojačaju upravljanje, vladavinu prava i pružanje
javnih usluga na svojim državnim područjima.
IX. ETIOPIJA
40. Europsko vijeće osuđuje zločine, etnički utemeljeno i
seksualno nasilje i druga kršenja ljudskih prava u etiopskoj regiji Tigre te
pozdravlja tekuće istrage u cilju utvrđivanja odgovornosti i ostvarivanja
pravde. Europsko vijeće poziva na hitan prekid neprijateljstava, neometan
pristup humanitarne pomoći svim područjima i trenutačno povlačenje eritrejskih
snaga.
41. EU i njegove države članice ponovno ističu svoju predanost
da podupru Etiopiju u provedbi demokratskih reformi i napora za pomirenje.
X. KIBERSIGURNOST
42. Europsko vijeće osuđuje nedavne zlonamjerne kiberaktivnosti
protiv država članica, uključujući Irsku i Poljsku. Poziva Vijeće da istraži
odgovarajuće mjere u okviru alata za kiberdiplomaciju.
Zaključci su dostupni na i poveznici:
https://www.consilium.europa.eu/media/50763/2425-06-21-euco-conclusions-en.pdf