10.06.2020.
Taj
prijedlog uključuje novi instrument za oporavak pod nazivom Next Generation EU
(EU sljedeće generacije), koji je dio poboljšanog dugoročnog proračuna EU-a. U
tom kontekstu Komisija predlaže povećanje sredstava dostupnih za potporu
poljoprivrednicima, ruralnim područjima i sektoru ribarstva u oporavku i
provedbi europskog zelenog plana, a posebno strategije „od polja do stola” i
strategije za biološku raznolikost.
Financiranje
zajedničke poljoprivredne politike (ZPP) u razdoblju 2021.–2027.
Komisija
u okviru instrumenta Next Generation EU predlaže povećanje
proračunskih sredstava za Europski poljoprivredni fond za ruralni razvoj za
15 milijardi EUR (16,5 milijardi EUR u tekućim cijenama)
radi potpore ruralnim područjima u provedbi strukturnih promjena koje su
potrebne u skladu s europskim zelenim planom. Ruralna područja imat će ključnu
ulogu u ostvarivanju zelene tranzicije. To povećanje sredstava pomoći će im i
da ostvare ambiciozne ciljeve u području klime i okoliša u okviru strategije za
biološku raznolikost i strategije „od polja do stola”, koje su nedavno
utvrđene.
U poboljšanom
dugoročnom proračunu EU-a za razdoblje 2021.–2027. sredstva ZPP-ova
Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi (EFJP) povećat će se za 4 milijarde EUR
(4,5 milijarde EUR u tekućim cijenama), a sredstva Europskog
poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) za 5 milijardi EUR
(5,6 milijardi EUR u tekućim cijenama). Osim toga, Komisija je
predložila da se proračun programa Obzor Europa poveća na
94,4 milijarde EUR kako bi se povećala europska potpora aktivnostima
istraživanja i inovacija u području zdravlja i klime.
U
svojem revidiranom
prijedlogu VFO-a predstavljenom 27. svibnja 2020. Komisija
predlaže da se zajednička poljoprivredna politika (ZPP) financira ukupnim
sredstvima u iznosu od 348,3 milijarde EUR u stalnim cijenama
(391,4 milijarde EUR u tekućim cijenama). Taj je ukupni iznos zbroj
iznosa od 258,3 milijarde EUR (290,7 milijardi EUR u
tekućim cijenama) za Europski fond za jamstva u poljoprivredi (EFJP – izravna
plaćanja i rashodi povezani s tržištem) i 90 milijardi EUR
(100,7 milijardi EUR u tekućim cijenama) za Europski poljoprivredni
fond za ruralni razvoj (EPFRR).
Kao
što je navedeno u Komisijinu
prijedlogu budućeg ZPP-a iz 2018., države članice imat će mogućnost
prijenosa sredstava koja su im dodijeljena za ZPP između izravnih plaćanja i
ruralnog razvoja, i to do iznosa od 15 %. To će im omogućiti da bolje
prilagode politiku prioritetima svojeg poljoprivrednog sektora.
Komisija
je 2018. za ZPP predložila proračun od 365 milijardi EUR u tekućim
cijenama, od čega 286,2 milijarde EUR za EFJP i oko
78,8 milijardi EUR za EPFRR. Kao trenutačni polazni iznos
upotrebljava se iznos dodijeljenih sredstava u okviru ZPP-a za 2020. za EU-27
(odnosno bez iznosa za Ujedinjenu Kraljevinu) koja se množe sa sedam za
sljedećih sedam godina proračunskog okvira. Na taj način dobiva se polazni
iznos od 382,5 milijardi EUR.
Revidirani
prijedlog VFO-a za ZPP iznosi 391,4 milijarde EUR u tekućim cijenama i
stoga predstavlja povećanje od 7 % u odnosu na prijedlog iz 2018. u iznosu
od 365 milijardi EUR i povećanje od 2 % u odnosu na polazni
iznos (tj. zadržavanje dodijeljenih sredstava za EU-27 za 2020. na trenutačnoj
razini u razdoblju 2021.–2027.). To u cijenama iz 2018. iznosi
348,3 milijarde EUR, što također predstavlja povećanje od 7 % u
odnosu na prijedlog iz 2018. s iznosom od 324,3 milijarde EUR i
povećanje od 2 % u odnosu na osnovni scenarij (tj. zadržavanje
dodijeljenih sredstava za EU-27 za 2020. na trenutačnoj razini tijekom
razdoblja 2021.–2027.).
Ti
su iznosi radi transparentnosti u prošlotjednoj komunikaciji o VFO-u navedeni u
tekućim cijenama i u cijenama iz 2018.
Pregled
predloženih sredstava za ZPP za razdoblje 2021.–2027.
(u
milijunima EUR)
|
Tekuće
cijene
|
Cijene
iz 2018.
|
EFJP
|
290702
|
258251
|
EPFRR
|
84255
|
75013
|
EPFRR —
Next Generation EU
|
16483
|
15000
|
UKUPNO
|
391440
|
348264
|
Fleksibilnost
među stupovima ZPP-a
Kao
što je navedeno u Komisijinu prijedlogu budućeg ZPP-a iz 2018., države članice imat će mogućnost
prijenosa sredstava koja su im dodijeljena za ZPP između izravnih plaćanja i
ruralnog razvoja, i to do iznosa od 15 %. To će im omogućiti da bolje prilagode
politiku prioritetima svojeg poljoprivrednog sektora i bolje ostvare ambicije
iz zelenog plana.
Stope
sufinanciranja za ruralni razvoj
Stope
sufinanciranja za ruralni razvoj u revidiranom prijedlogu jednake su onima koje
su predložene u svibnju 2018.: 70 % za slabije razvijene regije, POSEI i
egejske otoke; 43 % za druge regije; 65 % za poljoprivredno-okolišnu
potporu; 80 % za određene potpore ruralnom razvoju (npr. u okviru programa
LEADER); 100 % za iznose prenesene iz izravnih plaćanja.
Korištenje
sredstva u okviru instrumenta Next Generation EU
Ruralna
područja imat će ključnu ulogu u provedbi zelene tranzicije i ostvarivanju
ambicioznih europskih ciljeva u području klime i okoliša. Komisija predlaže da
se u okviru instrumenta Next Generation EU proračun za Europski poljoprivredni
fond za ruralni razvoj poveća za 15 milijardi EUR kako bi se
poljoprivrednicima i ruralnim područjima pružila potpora za strukturne promjene
koje su potrebne radi provedbe europskog zelenog plana, a posebno kako bi se
pridonijelo ostvarivanju ambicioznih ciljeva strategije za biološku raznolikost
i strategije „od polja do stola”, koje su nedavno utvrđene.
Ključnu
ulogu u toj tranziciji imat će strateški planovi u okviru ZPP-a. U svojim
strateškim planovima u okviru ZPP-a države članice morat će navesti kako
namjeravaju ostvariti te raznovrsne ciljeve, uključujući gospodarski oporavak,
i osigurati da njihovi poljoprivrednici ispunjavaju sve zahtjeve u pogledu
okoliša i klime. Navest će i kako će se koristiti sredstvima iz obaju stupova
ZPP-a za podupiranje svoje strategije. Utvrdit će se ciljne vrijednosti koje će
se ocjenjivati svake godine kako bi se provjerio napredak. Za više informacija
vidi: Usklađenost reforme ZPP-a s ambicijama iz zelenog plana.
Usklađenost
reforme ZPP-a s ambicijama iz zelenog plana
Dodjela
sredstva ZPP-a po državama članicama
- Za
prvi stup zajedničke poljoprivredne politike u Komisijinu
prijedlogu VFO-a navedeni su godišnji iznosi financiranja koji će biti na
raspolaganju. Ti će se iznosi prvenstveno iskoristiti za izravna plaćanja
poljoprivrednicima, uključujući programe za ekologiju, te za rashode
povezane s tržištem kao što su nacionalni programi potpore za vino,
potpora organizacijama proizvođača u sektoru voća i povrća, programi u
školama, potpora najudaljenijim regijama i manjim egejskim otocima,
poljoprivredne informacije itd.
- Za
drugi stup zajedničke poljoprivredne politike paketom VFO-a
utvrđeni su godišnji raspoloživi iznosi. U okviru instrumenta Next
Generation EU državama članicama dodijelit će se dodatnih
15 milijardi EUR za ruralna područja za razdoblje od 2022. do
2024., i to razmjerno sredstvima za ruralni razvoj predloženima u 2018.
Usklađenost
reforme ZPP-a sa zelenim planom
Europski
parlament zatražio je od Komisije da ocijeni doprinos ZPP-a (prijedlog iz
2018.) europskom zelenom planu. Komisija je svoju ocjenu objavila
20. svibnja (zajedno sa strategijom „od polja do stola” i strategijom za
biološku raznolikost). Zaključila je sljedeće:
- Komisijin prijedlog reforme ZPP-a u skladu je sa
zelenim planom i povezanim strategijama kao što su
strategija „od polja do stola” i strategija za biološku raznolikost. Njime
se mogu ostvariti ambicije iz zelenog plana.
- Međutim, mogućnost da se s pomoću budućeg ZPP-a ostvare
ambicije iz zelenog plana ovisi o različitim aspektima, od odgovarajućeg
dijela proračuna EU-a namijenjenog svakom stupu ZPP-a do ključnih odredbi
prijedloga Komisije koje treba zadržati u završnoj verziji zakonodavstva o
ZPP-u koju usuglašavaju Vijeće i Europski parlament. To se posebno odnosi
na:
- odgovarajuće načelo „bez nazadovanja” kojim se države
članice obvezuju da u svojim strateškim planovima u okviru ZPP-a povećaju
dosadašnje ambicije kad je riječ o ciljevima u području okoliša i klime;
- ambiciozan sustav uvjetovanosti kojim se zadržavaju
ključni standardi (posebno za plodored, pokrov tla, održavanje trajnih
travnjaka, poljoprivredno zemljište namijenjeno za neproizvodna područja
ili obilježja);
- obvezne programe za ekologiju;
- namjensku potrošnju za okoliš i klimu u iznosu od
30 % proračuna za ruralni razvoj za svaki strateški plan u okviru
ZPP-a, isključujući plaćanja za područja s prirodnim ograničenjima, te
namjensko izdvajanje sektorskih intervencija;
- zahtjeve u pogledu prikupljanja podataka i zajednički
pristup politika u vezi s podacima;
- odredbe za poboljšanje položaja poljoprivrednika u
lancu opskrbe hranom.
- Određenim poboljšanjima završne verzije zakonodavstva o
ZPP-u uklonili bi se utvrđeni nedostaci i stvorilo jače uporište za
ostvarivanje ambicija iz zelenog plana. To obuhvaća:
- minimalnu namjensku potrošnju za programe za ekologiju
i dodatne informacije o poljoprivrednim praksama za koje bi se mogla
pružiti potpora u okviru programa za ekologiju;
- uključivanje u ZPP relevantnih elemenata zakonodavstva
o dobrobiti životinja i antimikrobnoj otpornosti, kao što je to slučaj s
Prilogom XI.
Tim
će se zaključcima Europska komisija voditi tijekom budućih pregovora o ZPP-u s
Europskim parlamentom i Vijećem.
Stanje
pregovora o ZPP-u?
Komisijini
prijedlozi o ZPP-u u zakonodavnom su postupku koji provode suzakonodavci
(Europski parlament i Vijeće). Važno je da se taj postupak dovrši čim prije
kako bi se poljoprivrednicima i nacionalnim upravama pružila jasnoća i
sigurnost.
Novi
prijedlog Komisije za financiranje Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo
(EFPR) u razdoblju 2021.–2027.?
U poboljšanom
dugoročnom proračunu EU-a za razdoblje 2021.–2027. sredstva
namijenjena Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo (EFPR) povećat će se za
500 milijuna EUR kako bi se pojačala otpornost sektora ribarstva
i osiguralo potrebno financiranje za upravljanje krizama. Riječ je o povećanju
višem od 8 % u odnosu na početni prijedlog proračuna za EFPR iz 2018.
Cjelokupnim
financiranjem u okviru EFPR-a nastavit će se promicati ostvarivanje
gospodarskih, socijalnih i okolišnih ciljeva zajedničke ribarstvene politike.
Postizanje održivog ribarstva ulaganje je u otpornost sektora u EU-u i u
budućnost zaposlenih u tom sektoru.
EFPR
će i dalje doprinositi ciljevima europskog zelenog plana, uključujući
strategiju za biološku raznolikost do 2030. i strategiju „od polja do stola”.
Nakon
donošenja EFPR-a za sljedeće financijsko programsko razdoblje dodatna sredstva
usmjerit će se u programe EFPR-a država članica u skladu s ciljevima plana
oporavka, kojim se želi na održiv način popraviti kratkoročna šteta nastala zbog
krize. Dodatnim financiranjem trebala bi se povećati otpornost sektora
ribarstva i akvakulture te osigurati potrebna sredstva za upravljanje krizama,
a tome bi trebalo doprinijeti i postizanje održivijeg ribarstva.
Ciljevi
budućeg EFPR-a
U
skladu s načelima zajedničke ribarstvene politike ciljevi EFPR-a za razdoblje
2027.–2021. i dalje će biti:
- osigurati održivo upravljanje ribljim stokovima i
smanjiti negativne učinke ribolovnih aktivnosti na morski ekosustav;
- osigurati uvjete za gospodarski održiv i konkurentan
sektor ribarstva i akvakulture te time doprinijeti sigurnosti opskrbe
hranom u Uniji;
- doprinijeti osiguravanju primjerenog životnog standarda
osoba koje ovise o ribolovnim aktivnostima, a posebno artizanalnom
ribolovu;
- promicati aktivnosti priobalnog ribolova;
- poboljšati vrijednosni lanac i kvalitetu proizvoda
ribarstva i akvakulture;
- uzimati u obzir interese potrošača i proizvođača;
- omogućiti rast održivog plavoga gospodarstva i poticati
prosperitetne obalne zajednice;
- jačati međunarodno upravljanje oceanima i jamčiti
sigurna i čista mora i oceane kojima se održivo upravlja.
Funkcioniranje
EFPR-a
Fond
se koristi za sufinanciranje projekata, zajedno s državnim sredstvima. Svakoj
državi članici dodjeljuje se dio ukupnog proračuna fonda na temelju veličine
njezine ribarske industrije. Svaka država članica zatim sastavlja program u
kojem navodi kako namjerava potrošiti novac. Nakon što Komisija odobri taj
program, nacionalna tijela odlučuju koji će se projekti financirati. Nacionalna
tijela i Komisija zajednički su odgovorni za provedbu programa.
Stanje
pregovora o EFPR-u
Komisijin
prijedlog o EFPR-u u zakonodavnom je postupku koji provode suzakonodavci
(Europski parlament i Vijeće). U tijeku su trijalozi koji su započeli krajem
2019. Važno je da se taj postupak dovrši čim prije kako bi se ribarima, sektoru
akvakulture i nacionalnim upravama pružila jasnoća i sigurnost.