10.06.2020.
Europska
komisija objavila je danas (10.6. 2020.) Izvješće o konvergenciji za 2020.
u kojem iznosi svoju ocjenu napretka koji su države članice izvan europodručja
ostvarile prema uvođenju eura.
Izvješćem
je obuhvaćeno sedam država članica izvan europodručja koje su se pravno
obvezale uvesti euro, a to su Bugarska, Češka, Hrvatska, Mađarska, Poljska, Rumunjska i Švedska.
Izvješća
o konvergenciji sastavljaju se svake dvije godine, neovisno o eventualnim
tekućim postupcima pridruživanja europodručju.
Pristupanje
europodručju otvoreni je postupak koji se odvija u skladu s pravilima. Izvješće se temelji na
konvergencijskim kriterijima, koji se ponekad nazivaju „kriteriji iz
Maastrichta” i koji su navedeni u članku 140.
stavku 1. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (UFEU).
Konvergencijski kriteriji uključuju stabilnost cijena, uredne javne financije,
stabilnost deviznog tečaja i konvergenciju dugoročnih kamatnih stopa.
Provjerava se i usklađenost nacionalnog zakonodavstva s pravilima ekonomske i
monetarne unije (EMU).
U
izvješću se zaključuje sljedeće:
- Hrvatska
i Švedska ispunjavaju kriterij stabilnosti cijena.
- Bugarska, Češka, Hrvatska, Mađarska, Poljska i Švedska
ispunjavaju kriterij javnih financija.
- Bugarska, Češka, Hrvatska, Mađarska, Poljska i Švedska
ispunjavaju kriterij dugoročnih kamatnih stopa.
- Nijedna država članica ne ispunjava kriterij deviznog
tečaja jer nijedna od njih ne sudjeluje u tečajnom mehanizmu
(ERM II): prije uvođenja eura potrebne
su najmanje dvije godine sudjelovanja u tom mehanizmu, bez ozbiljnijih
napetosti.
Hrvatska i Švedska ispunjavaju sve
kriterije ekonomske konvergencije, ali iz prethodno navedenog razloga ne
ispunjavaju kriterij deviznog tečaja.
Uz
ocjenu formalnih uvjeta za pristupanje europodručju u izvješću se zaključuje da
nacionalno zakonodavstvo svih predmetnih država članica, osim Hrvatske, nije u
potpunosti u skladu s pravilima ekonomske i monetarne unije.
Komisija
je provjerila i dodatne čimbenike iz Ugovora koje bi trebalo uzeti u obzir u
ocjeni održivosti konvergencije. Tom je analizom utvrđeno da su države članice
izvan europodručja općenito dobro gospodarski i financijski integrirane u
Uniju. No u nekima od njih postoje makroekonomske slabosti i/ili izazovi u
pogledu poslovnog okruženja i institucionalnog okvira.
Utjecaj
pandemije koronavirusa na rezultate izvješća ograničen je jer se većina
podataka korištenih u izvješću odnosi na razdoblje prije izbijanja krize, kako
je propisano strogo definiranom metodologijom iz Ugovora. Komisija je u
svojoj proljetnoj
gospodarskoj prognozi 2020. i naknadnom prijedlogu preporuka za sve
države članice iznijela početnu ocjenu posljedica pandemije na kojoj se temelje
elementi ovog izvješća o izgledima za budućnost.
Kontekst
Vijeće
EU-a na temelju Komisijina izvješća o konvergenciji donosi odluku o tome
ispunjava li određena država članica uvjete za ulazak u europodručje.
Komisijino
izvješće o konvergenciji i ESB-ovo izvješće o konvergenciji dva su zasebna
izvješća, ali se objavljuju istodobno.
Ta
se izvješća sastavljaju svake dvije godine ili kad određena država članica
posebno zatraži ocjenu svoje spremnosti za pridruživanje europodručju, kao što
je to 2013. učinila Latvija.
Sve
države članice osim Danske imaju pravnu obvezu pridružiti se europodručju.
Danska je od toga izuzeta Ugovorom iz Maastrichta te stoga nije obuhvaćena tim
izvješćem.
Dodatne
informacije moguće je pronaći na poveznici:
Izvješće
Europske komisije o konvergenciji za 2020.