02.10.2019.
Ovim
dokumentom HUP ICT daje svoj pogled na potrebne preporuke i smjernice vezano uz
očekivanja, stvaranje i uporabu rješenja temeljenih na umjetnoj inteligenciji
kako bi pokrenuli aktivnosti za uvođenje umjetne inteligencije i uporabu iste u
raznim područjima osobnog i poslovnog života.
Da bi uspješno stvorili okvire za uspješnu uporabu umjetne
inteligencije, ona mora biti zasnovana na umjetnoj inteligenciji koja je u
potpunosti okrenuta prema uporabi koja donosi opću društvenu korist, u skladu s
napucima posebne radne skupine Europske komisije za umjetnu inteligenciju. Napuci
usmjeravaju izgradnju rješenja zasnovanih na umjetnoj inteligenciji koja
podržavaju transparentnost, odgovornost, uspostavu ljudskog nadzora, tehničku
kvalitetu i sigurnost, privatnost i upravljanje podacima, različitost i
izbjegavanje diskriminacije te ukupni društveni napredak. Važno je raditi i na
tome da podatci ostanu otvoreni i dostupni, ukloniti jezične barijere u
podatcima jer oni su zapravo nova nafta, jedna od naše najveće vrijednosti koju
je potrebno dalje razvijati posebno uz visoku konkurenciju koja nam na tom
području stiže iz Kine i SAD-a.
Uvodno
je o ulozi umjetne inteligencije u gospodarstvu govorila Jasminka Martinović,
direktorica Udruge: „Umjetna inteligencija postala je ključna strateška točka i
pokretač ekonomskog razvoja u Europskoj uniji. Pozitivni učinci primjene
umjetne inteligencije zrcale se u većoj konkurentnosti poduzeća, bržem i bolje
unaprjeđenju usluga i proizvoda te uspješnijem pridobivanju korisnika od
konkurencije. Zbog toga je važno za konkurentnost i održivi gospodarski rast
hrvatskog gospodarstva da se tehnologije umjetne inteligencije učine široko
dostupnim, kako za velika tako i za mala poduzeća, kako za tehnološki tako i za
ne-tehnološki sektor, te da se primjena umjetne inteligencije što je moguće
više ubrza kako bi se ostvarili što pozitivniji efekti na hrvatsko gospodarstvo
i društvo u cjelini.“
O izazovima i trendovima
digitalne ekonomije te planovima HUP ICT Udruge govorila je Amera Zulić
Vrabec, članica Izvršnog odbora HUP ICT. Digitalna ekonomija je u 2016.
godini činila oko 18 milijardi kuna i predstavljala udio u hrvatskom BDP-u od
5%. Prema studiji McKinsey&Co potencijal rasta do 2025. godine iznosi do 80
milijardi kuna ili do udjela od 16% u BDP-u. Navedene stope rasta zasnivaju se
na povećanju produktivnosti, koja proistječe iz automatizacije, pri čemu se
smatra da će s naprednim digitalnim tehnologijama biti moguće automatizirati do
52% svih radnih sati u Republici Hrvatskoj. Udruga je aktivna u pet područja:
umjetna inteligencija, kibernetička sigurnost, super kompjuteri, digitalne
vještine i široka primjena digitalne tehnologije.
Na panel raspravi na temu primjene
umjetne inteligencije u hrvatskom gospodarstvu govorili su: Vlado Rendulić, član Uprave APIS IT za poslovne
operacije i velike informacijske sustave (zamjena za Marija Antonića, državnog tajnika pri
Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta), Darko Jovišić, suosnivač
startupa Robotiq.ai, Marko Lukičić, član Uprave Jadranka d.d. i direktor
tvrtke Acquaint te Milan Račić, suosnivač i
Chief Growth Officer Gideon Brothers, a raspravu je moderirao Željko
Krizmanić.
Gideon Brothers stvara potpuno autonomne
robote koji su implementirani u logističkom centru Atlantic Grupe u Velikoj
Gorici te u tvrtkama Orbico i Tokić. Roboti su temeljeni na revolucionarnoj tehnologiji vizualne percepcije
koja kombinira stereoskopske kamere i duboko učenje.
Acquaint je razvio umjetnu inteligenciju
koja zna sve o željama gostiju u hotelskim sustavima te primjenjuju svoje
napredne tehnologije korisničke podrške u hotelima Jadranka grupe.
Robotiq.ai razvija proizvod koji
omogućava programiranje softverskih robota. Softverski robot nije pravi robot
ni softver za robote, već je to aplikacija koja može na računalu simulirati rad
korisnika. Takve se robote koristi za automatizaciju ponavljajućih i ručnih
procesa u tvrtkama.
„Umjetna
inteligencija je danas pravac u kojem ide budućnost, veći od nove mobilne
tehnologije jer ulazi u sve operacije i procese te povećava efikasnost svih
procesa. U neku ruku, AI je i buzzword, mnoge se tvrtke priključuju ovom pojmu
kao nečem popularnom bez da se istinski bave njime. Umjetna inteligencija je
svakako ogromna prilika za male tvrtke i mala gospodarstva da se profiliraju u
ovom području i postanu svjetski predvodnici novih tehnologija. Još uvijek se
mjerimo samo s EU, a EU gubi ovaj rat, Amerika i Kina imaju puno brže sustave i
brže se mijenjaju, stoga se i Hrvatska mora brže prilagođavati cijelom svijetu,
a ne samo EU standardima.“ – rekao je Milan Račić, suosnivač i Chief Growth Officer Gideon Brothers.
„Industrija turizma i putovanja
kontinuirano raste više nego globalni BDP, najviše zahvaljujući masovnoj
izgradnji novih hotela, a to je vidljivo i u Hrvatskoj. U Jadran luksuznim
hotelima orijentirani smo na hotele s dodanom vrijednosti, a umjetna
inteligencija nam pomaže – tj. našem sezonskom osoblju da prepoznaju tko je VIP
gost, kakve interese gosti imaju, koje su im preferencije po pitanju prehrane i
smještaja itd., kako bi se na pravilan način prema njima adresirali novi,
prilagođeni proizvodi.“ – izjavio je Marko Lukičić, član Uprave Jadranka
d.d. i direktor tvrtke Acquaint.
„Dokument na temu umjetne inteligencije
trebamo završiti do kraja studenog 2019. godine te ćemo ga potom uputiti na
javno savjetovanje. Intencija je da se stvori zajednička platforma na kojoj će
sve inicijative moći surađivati po pitanju umjetne inteligencije jer se to
područje tiče svih industrija.“ – kazao je Vlado Rendulić, član Uprave APIS
IT za poslovne operacije i velike informacijske sustave (zamjena Marija
Antonića, državnog tajnika pri Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i
obrta).
„Podatke treba otvoriti kako bi se
olakšao trening umjetnoj inteligenciji, što je mukotrpan rad ukoliko se ne može
odraditi automatizmom i nemoguć je za provesti bez dovoljne količine dostupnih
podataka. Razvojem umjetne inteligencije zasigurno će doći do smanjenja broja
postojećih radnih mjesta i potrebno je ove izazove riješiti pravovremeno tj.
napraviti plan kako se nositi s tim promjenama koje nam vrlo skoro dolaze.“ - Darko
Jovišić, suosnivač startupa Robotiq.ai.