21.11.2019.
Kreativne i
kulturne industrije bilježe rast, i to na razini čitave Europske unije.
U Republici Hrvatskoj iste sudjeluju s 4% u ukupnom BDP-u, a glazbena
industrija pritom daje značajan doprinos ovoj važnoj statistici. Samo u
Hrvatskoj, diskografi izdaju u prosjeku 400 albuma godišnje, a u novu glazbu
ulože više od 20 milijuna kuna, što uključuje razvoj i produkciju novih
audio-video snimaka, kao i proizvodnju, distribuciju i promociju novih nosača
zvuka i glazbenih sadržaja.
Diskografska
industrija posljednjih godina slijedi najnovije trendove i prilagođava poslovne
modele digitalnom poslovnom okruženju licencirajući sadržaj za digitalne
servise diljem svijeta, kako bi omogućili potrošačima pristup glazbi 24 sata
dnevno. Slijedom njihova korištenja glazbe, a zahvaljujući digitalnom razvoju
tehnologija, podaci poput onih o emitiranjima na radiju, pretraživanju i
slušanju na streaming servisima, prodaji albuma u digitalnom i fizičkom formatu
– čine jednu svekoliku riznicu informacija koje se dobivaju gotovo na dnevnoj
razini te služe u svakodnevnom radu svih dionika glazbene industrije. Upravo na
tim temeljima nastala je aplikacija „Vrijeme je za digital“ koja jednim dodirom donosi kompletne informacije na
jednome mjestu – u trenutku.
„Ova prezentacija danas dobro je pokazala što se
radilo proteklih godina, pokazala je da smo i mi oni koji prate trendove i
događanja u svijetu. Ovo je aplikacija koja će pokazati sve segmente u
digitalnom društvu glazbene industrije, to će biti kanal praćenja autorima,
izvođačima, svim glazbenicima i samim diskografima. Riječ je o jednom
transparentnom načinu prikaza svega što se događa na hrvatskoj glazbenoj sceni“,
objasnio je Želimir Babogredac, predsjednik uprave Croatia Recordsa i
predsjednik HDU-a.
Riječ
je o jedinstvenoj bazi koja donosi ažurirani sadržaj,
aktualne podatke o korištenju glazbe i cjelokupan izvještaj s naknadama od
streaminga na digitalnim glazbenim servisima. Tu su i podaci o prodaji albuma u
glazbenim prodavaonicama, prihodima od kolektivnih prava
i podacima o radijskom i televizijskom emitiranju. Uz navedeno, svaki autor
i izvođač koji ima sklopljen ugovor sa diskografom na svom osobnom profilu naći
će sve aktualne podatke o svojim snimkama, albumima te prihodima od istih.
„Na
jednome mjestu će autor, izvođač ili bilo tko iz glazbene industrije moći doći
do svih relevantnih podataka nakon njihove obrade. Alat je zanimljiv, jer se u
principu može pratiti, između ostalog, i ono što se dosad nije moglo - to je
kako streaming servisi financijski pridonose izvođaču, kao i njegovoj
popularnosti. Primjerice, na jednome mjestu vidjet će se da je njegova pjesma
poslušana određeni broj puta na nekom od servisa i koliko je upravo na tom
servisu uprihodio sredstava. Aplikacija će biti online 24 sata dnevno, pa će svi
podaci biti dostupni u bilo kojem trenutku“, objasnio je ukratko Robert
Nadžaković, direktor Poslovne spajalice i autor aplikacije „Vrijeme je za
digital“.
Aplikaciju su
predstavili predsjednik Hrvatske diskografske udruge i uprave Croatia Recordsa,
Želimir Babogredac, direktor Poslovne spajalice Robert Nadžaković,
direktorica Udruge za zaštitu, prikupljanje i raspodjelu naknada fonogramskih
prava (ZAPRAF) Maja Vidmar Klarić te kantautorica Mia Dimšić.
„Ova
aplikacija je iznimno korisna i za nas autore jer se tako imamo još više
vremena baviti svojim stvaralaštvom. Sve brojke stavljene su na jedno mjesto,
što nam olakšava posao, a i našim menadžerima koji ovakve podatke ponekad
prikupljaju danima“, prokomentirala je iz perspektive autorice i izvođačice
Mia Dimšić.
Partner
projekta je Hrvatska udruga poslodavaca, koja svakako podržava ovakve
inicijative koje idu u smjeru razvoja digitalnog poslovanja i praćenja
najnovijih svjetskih trendova.
„Aplikacija
o kojoj smo danas govorili zapravo pokazuje kako tehnologije značajno, a
usudila bih se reći i dramatično mijenjaju pojedine industrije. Vidjeli smo
kako je glazbena industrija digitalizirana i kako to olakšava procese – kako će
glazbenici sad imati i neku sigurnost, kvalitetniji pristup informacijama i na
taj način zapravo lakše kontrolirati naknade koje proizlaze iz autorskih i
srodnih prava“, zaključila je Jasminka Martinović iz HUP-a.
Nakon
spomenute prezentacije održana je i panel rasprava „Izazovi
digitalnog doba i reforma autorskog prava“ koja je okupila relevantne dionike iz
područja intelektualnog vlasništva te autorskog i srodnih prava, kao i
najvažnije ljude iz glazbene industrije. O temi su govorili Romana Matanovac
Vučković s Pravnog fakulteta u Zagrebu, direktor HDS ZAMP-a Nenad Marčec,
direktor Dallas Recordsa Dario Draštata, direktorica Koordinacije
kreativnih i kulturnih industrija unutar Hrvatske udruge poslodavaca Jasminka
Martinović te Tonči Huljić, direktor diskografske kuće Tonika.
„Nesumnjivo
je da je izborena jedna hrabra borba u europskom parlamentu za sve nas koji
sudjelujemo u ovom 'civilizacijskom trenutku'. Mi živimo u jednom dinamičnom
vremenu koje ne zna kako će ovo autorsko pravo izgledati već za pet godina,
pogotovo uzimajući u obzir različite lobije poput onih internetskih koncerna
koji mijenjaju interese iz godine u godinu. Pokušali smo na ovoj panel raspravi
dati neke odgovore na takva pitanja, a pitanja će zasigurno biti i sve više“,
izjavio je Tonči Huljić.
Susretu
su se pridružili mnogi uključeni u rad i razvoj glazbene te općenito kreativnih
i kulturnih industrija, kao i zainteresirani za najnovije IT trendove u
Hrvatskoj i svijetu. Uz navedene sudionike, projekt su svojim dolaskom podržali
ostali domaći izvođači i autori, kao i glazbeni novinari, kritičari te poslovni
stručnjaci iz područja glazbene industrije i IT sektora.
Za dodatna pitanja
o aplikaciji „Vrijeme je za digital“ zainteresirani se mogu javiti Hrvatskoj
diskografskoj udruzi na mail hdu@hdu.hr.