Nova ulaganja u kreativne i kulturne industrije u Republici Hrvatskoj rezultirala prvom ovakvom aplikacijom na našim područjima

21.11.2019.

Hrvatska se od početka 2020. godine može pohvaliti novom aplikacijom koju će unaprijediti model poslovanja u glazbenoj industriji. Domaći diskografi okupljeni u Hrvatskoj diskografskoj udruzi u suradnji s Poslovnom spajalicom osmislili su informatičko rješenje koje spada u jedno od samo dva takva u svijetu, i stali uz bok jednom od svjetskih glazbenih majora – Sony Musicu, a HUP je partner ovog projekta. 

 

Kreativne i kulturne industrije bilježe rast, i to na razini čitave Europske unije. U Republici Hrvatskoj iste sudjeluju s 4% u ukupnom BDP-u, a glazbena industrija pritom daje značajan doprinos ovoj važnoj statistici. Samo u Hrvatskoj, diskografi izdaju u prosjeku 400 albuma godišnje, a u novu glazbu ulože više od 20 milijuna kuna, što uključuje razvoj i produkciju novih audio-video snimaka, kao i proizvodnju, distribuciju i promociju novih nosača zvuka i glazbenih sadržaja.

Diskografska industrija posljednjih godina slijedi najnovije trendove i prilagođava poslovne modele digitalnom poslovnom okruženju licencirajući sadržaj za digitalne servise diljem svijeta, kako bi omogućili potrošačima pristup glazbi 24 sata dnevno. Slijedom njihova korištenja glazbe, a zahvaljujući digitalnom razvoju tehnologija, podaci poput onih o emitiranjima na radiju, pretraživanju i slušanju na streaming servisima, prodaji albuma u digitalnom i fizičkom formatu – čine jednu svekoliku riznicu informacija koje se dobivaju gotovo na dnevnoj razini te služe u svakodnevnom radu svih dionika glazbene industrije. Upravo na tim temeljima nastala je aplikacija „Vrijeme je za digital“ koja jednim dodirom donosi kompletne informacije na jednome mjestu – u trenutku.

Ova prezentacija danas dobro je pokazala što se radilo proteklih godina, pokazala je da smo i mi oni koji prate trendove i događanja u svijetu. Ovo je aplikacija koja će pokazati sve segmente u digitalnom društvu glazbene industrije, to će biti kanal praćenja autorima, izvođačima, svim glazbenicima i samim diskografima. Riječ je o jednom transparentnom načinu prikaza svega što se događa na hrvatskoj glazbenoj sceni“, objasnio je Želimir Babogredac, predsjednik uprave Croatia Recordsa i predsjednik HDU-a.

Riječ je o jedinstvenoj bazi koja donosi ažurirani sadržaj, aktualne podatke o korištenju glazbe i cjelokupan izvještaj s naknadama od streaminga na digitalnim glazbenim servisima. Tu su i podaci o prodaji albuma u glazbenim prodavaonicama, prihodima od kolektivnih prava i podacima o radijskom i televizijskom emitiranju. Uz navedeno, svaki autor i izvođač koji ima sklopljen ugovor sa diskografom na svom osobnom profilu naći će sve aktualne podatke o svojim snimkama, albumima te prihodima od istih.

Na jednome mjestu će autor, izvođač ili bilo tko iz glazbene industrije moći doći do svih relevantnih podataka nakon njihove obrade. Alat je zanimljiv, jer se u principu može pratiti, između ostalog, i ono što se dosad nije moglo - to je kako streaming servisi financijski pridonose izvođaču, kao i njegovoj popularnosti. Primjerice, na jednome mjestu vidjet će se da je njegova pjesma poslušana određeni broj puta na nekom od servisa i koliko je upravo na tom servisu uprihodio sredstava. Aplikacija će biti online 24 sata dnevno, pa će svi podaci biti dostupni u bilo kojem trenutku“, objasnio je ukratko Robert Nadžaković, direktor Poslovne spajalice i autor aplikacije „Vrijeme je za digital“.

Aplikaciju su predstavili predsjednik Hrvatske diskografske udruge i uprave Croatia Recordsa, Želimir Babogredac, direktor Poslovne spajalice Robert Nadžaković, direktorica Udruge za zaštitu, prikupljanje i raspodjelu naknada fonogramskih prava (ZAPRAF) Maja Vidmar Klarić te kantautorica Mia Dimšić.

Ova aplikacija je iznimno korisna i za nas autore jer se tako imamo još više vremena baviti svojim stvaralaštvom. Sve brojke stavljene su na jedno mjesto, što nam olakšava posao, a i našim menadžerima koji ovakve podatke ponekad prikupljaju danima“, prokomentirala je iz perspektive autorice i izvođačice Mia Dimšić.

Partner projekta je Hrvatska udruga poslodavaca, koja svakako podržava ovakve inicijative koje idu u smjeru razvoja digitalnog poslovanja i praćenja najnovijih svjetskih trendova.

Aplikacija o kojoj smo danas govorili zapravo pokazuje kako tehnologije značajno, a usudila bih se reći i dramatično mijenjaju pojedine industrije. Vidjeli smo kako je glazbena industrija digitalizirana i kako to olakšava procese – kako će glazbenici sad imati i neku sigurnost, kvalitetniji pristup informacijama i na taj način zapravo lakše kontrolirati naknade koje proizlaze iz autorskih i srodnih prava“, zaključila je Jasminka Martinović iz HUP-a.

Nakon spomenute prezentacije održana je i panel rasprava Izazovi digitalnog doba i reforma autorskog prava“ koja je okupila relevantne dionike iz područja intelektualnog vlasništva te autorskog i srodnih prava, kao i najvažnije ljude iz glazbene industrije. O temi su govorili Romana Matanovac Vučković s Pravnog fakulteta u Zagrebu, direktor HDS ZAMP-a Nenad Marčec, direktor Dallas Recordsa Dario Draštata, direktorica Koordinacije kreativnih i kulturnih industrija unutar Hrvatske udruge poslodavaca Jasminka Martinović te Tonči Huljić, direktor diskografske kuće Tonika.

Nesumnjivo je da je izborena jedna hrabra borba u europskom parlamentu za sve nas koji sudjelujemo u ovom 'civilizacijskom trenutku'. Mi živimo u jednom dinamičnom vremenu koje ne zna kako će ovo autorsko pravo izgledati već za pet godina, pogotovo uzimajući u obzir različite lobije poput onih internetskih koncerna koji mijenjaju interese iz godine u godinu. Pokušali smo na ovoj panel raspravi dati neke odgovore na takva pitanja, a pitanja će zasigurno biti i sve više“, izjavio je Tonči Huljić.

Susretu su se pridružili mnogi uključeni u rad i razvoj glazbene te općenito kreativnih i kulturnih industrija, kao i zainteresirani za najnovije IT trendove u Hrvatskoj i svijetu. Uz navedene sudionike, projekt su svojim dolaskom podržali ostali domaći izvođači i autori, kao i glazbeni novinari, kritičari te poslovni stručnjaci iz područja glazbene industrije i IT sektora.

Za dodatna pitanja o aplikaciji „Vrijeme je za digital“ zainteresirani se mogu javiti Hrvatskoj diskografskoj udruzi na mail hdu@hdu.hr.

vrh stranice