14.04.2025.
Za ilustraciju,
kakav potencijal i prilika za hrvatsku poljoprivredu leži u obraslom zemljištu
ističemo da deset najvećih hrvatskih tvrtki, koje čine kralježnicu hrvatske
poljoprivredne proizvodnje i prerade, zajedno sa svojim kooperantima obrađuju
manje od 100,000 hektara. Kada promatramo obradu poljoprivrednog zemljišta za
svježe povrće koristi se oko 8,200 ha poljoprivrednog zemljišta te još 1,600 ha
povrtnjaka. Za samodostatnost u većini povrtnih kultura u proizvodnji na
otvorenom nedostaje nam dvostruko više površina za proizvodnju povrća, a to je
samo oko 10,000 ha. Velike površine zapuštenog zemljišta nalaze se u područjima
naših najuspješnijih vinogradara, maslinara, voćara te bi ovo zemljište
osiguralo snažan i brz razvoj RH u ovim vrstama proizvodnje.
Reanimacija
zapuštenog i obraslog poljoprivrednog zemljišta može se dogoditi samo uz
kvalitetan Zakon o poljoprivrednom zemljištu te pozivamo sve na odgovornu
raspravu koja priliči trenutku u kojem se kao društvo nalazimo.
Kako bi
postupak vraćanja zapuštenog zemljišta u poljo00privrednu proizvodnju bio
uspješan jedinice lokalne samouprave moraju na raspolaganju imati više
različitih modela raspolaganja. Modeli moraju uključivati državno i privatno
zemljište te prepoznavati zašto je zemljište zapušteno. Cijepanje
poljoprivrednih cjelina moramo zaustaviti, a parcelaciju poljoprivrednog
zemljišta dozvoliti samo za formiranje novih ili povećanje postojećih cjelina
(tabli). HUP-Udruga prehrambene
industrije i poljoprivrede predlaže 4 modela za rješavanje ovog problema,
kombinirajući državno i privatno poljoprivredno zemljište.
Model 1.
Jedinice
lokalne samouprave (JLS) potiče se na formiranje održivih proizvodnih cjelina
(tabli) spajanjem zapuštenog državnog (do 50%) i privatnog zemljišta. Kupac
koji pribavi suglasnost svih privatnih vlasnika za prodaju može pristupiti
daljnjim koracima postupka. U roku od godinu dana od ulaska u sustav, obvezan
je iskrčiti zemljište i objediniti ga u jednu česticu – u suprotnom se postupak
prekida. Model je osmišljen kako bi se aktivirala zapuštena zemljišta i
omogućila nova ulaganja u poljoprivrednu proizvodnju. Kalkulacija koja
uključuje troškove otkupa i uređenja zemljišta omogućuje održivu investiciju i
stvara temelje za konkurentnu proizvodnju. Ako se utvrdi da zemljište ponovno
postaje zapušteno i ne obrađuje se, korisnik postupka ili novi vlasnik obvezan
je nadoknaditi vrijednost zemljišta u trenutku utvrđenja zapuštenosti.

Model 2.
JLS odobrava
postupak za cjelinu (tablu) privatnog vlasnika koja je u više čestica. U svrhu
okrupnjavanja država na kraju postupka ustupa do 25% državnog zapuštenog
zemljišta koje graniči s cjelinom privatnog vlasnika. Prednost u postupku ima
onaj poljoprivrednik koji graniči sa zapuštenom državnom zemljom i koji će iz
postupka izaći s većom cjelinom. Državno zemljište obavezno se mora iskrčiti te
od svih državnih i privatnih čestica stvoriti jednu katastarsku česticu koja će
imati zabranu parceliranja, u protivnom postupak se prekida. Trošak krčenja
ovakvog zemljišta ne omogućuje zakup, ali ni prodaju, s obzirom da je trošak
krčenja često skuplji od cijene zemljišta te se ovim modelom stvara zemljište
za održivu poljoprivrednu proizvodnju. U slučaju da se utvrdi da je zemljište
ponovno zapušteno i ne obrađuje se, korisnik postupka ili novi vlasnik dužan je
isplatiti RH vrijednost zemljišta u trenutku utvrđenja zapuštenosti.

Model 3.
Imamo
proizvodnu cjelinu (tablu) koja je u
državnom vlasništvu i koja je u zakupu. Pokraj te cjeline je obraslo državno
zemljište. Postupak omogućuje zakupcu da o svom trošku iskrči obraslo zemljište
i zajedno sa zemljištem koje ima u zakupu formira jednu katastarsku česticu u
roku od jedne godine. Tek kada iskrči zemljište na novoj cjelini u zadanom
roku, produžuje mu se ugovor o zakupu na 25 godina. Ovim modelom stavljamo
obraslo državno zemljište u funkciju te stvaramo održiviju poljoprivrednu
cjelinu dok zakupcu s produženjem ugovora omogućujemo pozitivnu poljoprivrednu
kalkulaciju i proizvodnju koja može podnijeti trošak krčenja.

Model 4.
Na terenu je
proizvodna cjelina (tabla) koja je u državnom vlasništvu i koja je u zakupu.
Pokraj te table je obraslo zemljište koje u privatnom vlasništvu. Država
otkupljuje do 25% zemljišta u odnosu na susjednu tablu koja je u zakupu i u
postojeći ugovor o zakupu unosi novo zemljište. Zakupnik je dužan o svom trošku
iskrčiti zemljište i formirati jednu česticu od cijele table. Tek kada iskrči
zemljište u zadanom roku, ugovor o zakupu mu se produžuje na 25 godina. Iznos
od zakupa iz toga ugovora se uplaćuje u državni proračun dok se zemljište ne
isplati, a zatim u proračun jedinica lokalne samouprave. Ovaj model omogućuje
krčenje površina u privatnom vlasništvu i stvaranje održivih cjelina koje će
biti u vlasništvu RH a cijeli postupak je privlačan za financiranje kreditnim
institucijama jer je siguran i održiv.
