19.08.2024.
Je li Koios prije pripajanja britanske tvrtke Yard poslovao s klijentima na području Ujedinjenoga Kraljevstva?
– Poslovali smo već s nekoliko klijenata iz UK-a. Primjerice, zanimljiva priča je suradnja s fintech startupom Tokenbridge, za koji smo razvili kompletno rješenje platforme za upravljanje investicijskim fondovima sa skrbništvom riješenim putem blockchaina, što je vruća tema investicijske industrije.
Jeste li bili u poslovnim odnosima s Yardom prije preuzimanja?
– Nismo se poznavali otprije. Postoji cijelo tržište, da ne kažem ‘tržnica‘, koje je velik dio onoga što je poznato kao City (financijska industrija Londona) i koje se bavi spajanjem investitora i onih koji traže investiciju ili žele izaći iz investicije. Putem mreže M&A konzultanata kontaktirali smo s Yardom, a i sa znatnim brojem drugih kandidata za akviziciju koje smo razmatrali u tom procesu.
Zbog čega ste kupili tu tvrtku i kako će se to odraziti na poslovanje?
– S Yardom imamo vrlo komplementarne usluge. Mi se bavimo podacima, a njegov core-biznis je analitika i optimizacija marketinških kampanja. Ovom akvizicijom moći ćemo klijentima ponuditi širu te specijaliziranu i vrijednu uslugu. Sada smo bolje pozicionirani na britanskom tržištu te proširujemo bazu klijenata, koja uključuje velike korporativne klijente iz Ujedinjenoga Kraljevstva i Europe.
Pod kojim imenom sad posluje tvrtka u Ujedinjenom Kraljevstvu?
– S obzirom na to da se akvizicija tek dogodila, na UK tržištu poslujemo pod dva brenda, Koios, kao i dosad, te Yard Data za njegove klijente. Revizija branding-strategije te potencijalna drugačija implementacija je projekt koji je pred nama.
Da niste kupili tu tvrtku, biste li uspjeli doprijeti do klijenata na britanskom tržištu koje ćete sad dobiti?
– Kratak odgovor bi bio – možda. Činjenica je da u gotovo svim poslovnim pothvatima postoji takozvana buy vs. build dvojba. Često tu dvojbu imaju naši klijenti, primjerice, hoće li od nas naručiti izradu prilagođena softverskog rješenja za svoje potrebe ili riješiti problem kupnjom postojećeg softvera na tržištu. Vodimo se time da u izgradnji svoga poslovanja pokušavamo tražiti optimum u kombiniranju obaju pristupa, odnosno u korištenju obaju alata. Tako da u svakom trenutku radimo na više fronti za proširenje baze klijenata, ili ulaskom na nova tržišta ili proširenjem palete usluga klasičnim putem, ali cilj je iskoristiti i financijske potencijale koje imamo da bismo pojačali i dodatno ubrzali taj razvoj ovakvim kupnjama. U buy vs. build dvojbi kupnja se obično smatra bržim putem.
Koios je kupio Yard za pet milijuna eura. Kako ste pribavili novac za kupnju ako je ukupni prihod tvrtke u Hrvatskoj prošle godine iznosio nešto više od 4,8 milijuna eura?
– Koios je tvrtka sa 16 godina povijesti. Na raspolaganju nam nije samo što smo zaradili u prošloj godini, već što smo ostvarili tijekom cjelokupnog rada, umanjeno naravno za isplaćene dobiti. I druga stvar, velik dio transakcije financiran je iz kredita jedne od poslovnih banaka s kojima surađujemo. Imali smo zaista lijepo iskustvo, gdje smo o ovoj akviziciji razgovarali s više vodećih banaka u Hrvatskoj, koje su redom izrazile spremnost i interes da nas u ovom poslu prate. Na kraju smo za realizaciju odabrali Privrednu banku Zagreb, koja se istaknula brzinom i profesionalnošću te fleksibilnošću za prilagodbu uvjeta kredita i strukture transakcije našim specifičnim potrebama. Često se u domaćoj javnosti mogu čuti komentari da banke nisu spremne podržati/financirati domaće poduzetnike, tako da vjerujem da je vrijedno podijeliti i ovo naše iskustvo.
Cijeli intervju s predsjednikom Uprave Koiosa pročitajte u OVDJE.