10.05.2018.
U ime HUP-a nazočne je uvodno pozdravila Milka Kosanović, direktorica odnosa s članstvom i istaknula: „HUP
se zalaže za depolitizaciju i uvođenje mjerljivih kriterija efikasnosti i
odgovornosti u upravljanju svim javnim poduzećima te veću transparentnost kod
izvještavanja o poslovanju. Efikasno upravljanje, osnova je održivosti i
razvoja željeznice, koja ima važan utjecaj i na privatni sektor. Osobito je to
važno istaknuti kada uzmemo u obzir da su upravo željeznici u ovome trenutku
dostupna izdašna sredstva iz fondova EU za unapređenje i razvoj infrastrukture
te je nastavno tome najavljen novi investicijski ciklus željeznice u Hrvatskoj.
U njemu mogu sudjelovati i tvrtke raznih gospodarskih grana, kao što su elektro
i metalna industrija, informatičke djelatnosti, promet, građevina i druge što
je iznimno važno za cjelokupnu nacionalnu ekonomiju. Očekujemo stoga da se kod
određivanja strateških prioriteta za željeznicu uvaži njen učinak na
konkurentnost gotovo svih drugih grana nacionalnog gospodarstva, a važno je da
doprinese ostvarivanju nacionalnih ciljeva za smanjenje emisija u prijevozu -
zbog europskog konteksta i realizacije ciljeva strategije “Transport 2050” koji
do 50% cestovnog prijevoza preusmjerava na željeznički i vodeni prijevoz do
2050.g.“
Restrukturiranje željezničkog sektora u Hrvatskoj traje od 1995. godine
s više ili manje uspjeha, što je pokrenulo novu fazu restrukturiranja, koja se
ponovno osmišljava, sukladno nacionalnim propisima i potrebama tržišta. Tom
prigodom prof. dr. sc. Nikolina Brnjac,
državna tajnica MMPI, tijekom svog izlaganja u prvom dijelu programa, istaknula
je da smo: „Novom fazom restrukturiranja
krenuli „na put“ koji je u funkciji ostvarenja zacrtanih strateških ciljeva.
Nakon što se jednom usvoji cjelokupni strateški okvir, koji će svi poštivati -
bez obzira na promjene vlada i ministara - restrukturiranje željezničkog
sektora može rezultirati željeznicom kakvu očekuje korisnik.“ Istodobno odgovorivši i koji se koraci
poduzimaju kako bi se ostvario zadani cilj: „Usvojena je Strategija prometnog
razvoja RH, radi se Pismo sektorske politike, revidira se Nacionalni program
ulaganja u željezničku infrastrukturu, planira se izraditi sektorska strategija
za željeznicu te novi nacionalni planovi ulaganja u željeznički sektor, a
posebice u željezničku infrastrukturu.“
U prvom dijelu programa voditeljica sektora željeznice i žičara u
Ministarstvu infrastrukture Republike Slovenije Vlaste Kampoš Jerenec predstavila je i uspješan primjer
restrukturiranja Slovenskih željeznica. Ekonomski analitičar prof. dr.sc. Anto Bajo osvrnuo se na dosadašnje
rezultate restrukturiranja željezničkog sektora u Hrvatskoj napomenuvši da: “Nakon,
27 godina postojanja države Hrvatske Vlada RH mora uzeti željeznicu kao
prioritet, mora smanjiti subvencije, poboljšati upravljanje imovinom, odabrati
kompetentne kadrove za vođenje društava, veći dio novca za investicije povlačiti
iz EU fondova i umjesto novih zajmova za ceste, novac treba usmjeriti u glavne
željezničke strateške pravce.“
Uslijedila je konstruktivna i uzbudljiva panel rasprava na kojoj se
pokušao dati odgovor i smjernice za razvoj restrukturiranja kako bi uistinu
Hrvatska i dobila željeznicu kakvu korisnik zaslužuje. Panelu su se osim
navedenih predavača pridružili i predsjednik Saveza za željeznicu Zoran Maršić, član Uprave-direktor Rail
Cargo Carrier-Croatia d.o.o. Milan Brkić,
župan varaždinski Radimir Čačić i predsjednik
udruge „Lipa“ Davor Huić. Na samom
početku rasprave Brnjac i Bajo su se složili kako je u povijesti
restrukturiranja učinjena ključna pogreška – ukidanje HŽ Holdinga koji je prema
njihovom mišljenju ključan kao organizacija koja će dati potrebnu strukturalnu
reorganizaciju u smislu povezivanja pojedinih HŽ društava u jednu funkcionalnu
cjelinu. „Niti jedna reforma do sad nije učinjena s detaljnom analizom posljedica,
stoga su učinjene velike greške koje su se mogle spriječiti, Zakon mora dati
temelj za reorganizaciju željeznice, ali samo strateški vođenom provedbom moramo
moći spriječiti da se te greške ne ponove. Imamo hrabrost i volju za
reorganizaciju i stoga krećemo u izradu novog Zakona o željeznici, koji bi
trebao biti gotov do kraja ove godine.“ – istaknula je Nikolina Brnjac.
Kao dvije ključne točke za uspješnu reorganizaciju i smjer u kojem bi
nova faza restrukturiranja trebala ići Bajo je istaknuo je kao prioritet kadrovsku
politiku i stabiliziranje željezničkih društava. No čak i da se usvoje sve
smjernice i naprave najbolje stručne analize, kao preduvjet postavljanja prave
strategije za novu fazu restrukturiranja, nužno je kvalitetno kadroviranje na
operativnoj razini. Tako je Radimir Čačić zamjerio postojećim i prethodnim
Upravama HŽ-a neadekvatno provođenje strategija: „Politika je mjerljiva disciplina, morate
imati jasan cilj i liniju odgovornosti, potrebno je stručno i adekvatno vodstvo
na operativnoj razini.“
Na pitanje o konkurentnosti i mogućim privatizacijama HŽ Carga, Mian Brkić istaknuo je da HŽ Cargo na trenutnom
tržištu nema konkurenciju, ali ne smatra da se kroz liberalizaciju oduzima dio
„tržišnog kolača“ HŽ Cargu-u. Svi operateri moraju raditi kao cjelina, skladno,
s ciljem povećavanja generalne konkurentnosti Hrvatske kao tržišta, kako bi se
stvorio učinkovitiji sustav za sve dionike. U ime poreznih obveznika koji
plaćaju sve dosadašnje reorganizacije kao i buduće, govorio je Davor Huić
postavivši generalno pitanje:“ Treba li nam željeznica? Što to porezni
obveznici dobivaju zauzvrat?“, pitanje je elaborirao napominjući kako niti
jedna Vlada niti jedna uprava do sad nije napravila detaljnu analizu zašto je
željeznica nužna za porezne obveznike, koje su koristi za građanstvo, analizu
efikasnosti i netransparentno trošenje novca poreznih obveznika. Tek nakon što
se ovakva analiza napravi moguće je krenuti u izradu prave strategije, pojasnio
je Huić. No, svi su panelisti složni u jednom: željeznica se mora razvijati u skladu s javnim interesom i
mora biti kralježnica Hrvatske, mora služiti građanima i tvrtkama.
Zaključujući tribinu, predsjednik Saveza za željeznicu Zoran Maršić rezimirao je ciljeve
organizacije ovakvih diskusija koje će Savez nastaviti i dalje: „Savez za
željeznicu, čija je vizija Hrvatska u kojoj su javni prijevoz i željeznica
okosnica održivog razvoja, na korist sviju korisnika, smatra da je krajnje
vrijeme da se donesu, i u djelo počnu provoditi, važne odluke strateškog
restrukturiranja željeznice. Danas smo s
dionicima podijelili korisna iskustva i pozitivne primjere drugih željeznica,
raspravili smo o mogućim smjerovima restrukturiranja i, najvažnije, dobili
povratnu informaciju kakvu željeznicu priželjkuju naši korisnici. Sad je
vrijeme da ove zaključke prenesemo u djelo!“
Zaključci usvojeni na Tribini priložit će se kao set preporuka i
smjernica diskusiji izrade nacionalne strategije „Hrvatska 2030.“