11.05.2018.
Neki su to od glavnih zaključaka
najvećeg svjetskog istraživanja poduzetništva Global Entrepreneurship Monitor (GEM) za 2017. koje je danas predstavljeno u
Hrvatskom novinarskom domu, u suradnji s Hrvatskom udrugom banaka i Hrvatskom
udrugom poslodavaca.
Hrvatska u navedenom
istraživanju sudjeluje od 2002. godine, a omogućava intervenciju u različite
aspekte poduzetničkog kapaciteta koje su temeljene na istraživačkim spoznajama,
a ne na pretpostavkama (od oblikovanja nacionalnih politika, do pokretanja
obrazovnih programa ili kreiranja financijskih instrumenata za rastuće poslovne
pothvate).
Istraživanje
je za Hrvatsku proveo kao i proteklih godina GEM istraživački tim (prof. dr. sc. Nataša Šarlija, prof. dr. sc. Sanja
Pfeifer i prof. dr. sc. Sunčica Oberman Peterka) sa Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku na čelu s prof. dr. Slavicom Singer te CEPOR – Centar za politiku razvoja malih i
srednjih poduzeća i poduzetništva.
Predstavljajući
rezultate istraživanja, Slavica Singer je naglasila da Hrvatska i dalje ima malo rastućih poduzeća, koja se u GEM
istraživanju definiraju pomoću kriterija inovativnosti u korištenju novih
tehnologija, inovativnosti u razvoju novih proizvoda, izloženosti konkurenciji,
izvoznoj orijentaciji i očekivanju novog zapošljavanja.
„U 2017. nastavili su se prijašnji trendovi
prema kojima Hrvatska ima značajnije više poduzeća (i „početničkih“ i
„odraslih“) koja ulažu u najnovije tehnologije, ali ima značajnije manje poduzeća s novim proizvodima. Dugovječnost
ovog obrasca poduzetničke aktivnosti (tehnološka spremnost bez novih proizvoda)
ukazuje i na razlog zašto se Hrvatska ne uspijeva pomaknuti na ljestvici
konkurentnosti. Nedostatak novih proizvoda onemogućava Hrvatskoj da izađe iz
tržišta na kojima je velika konkurencija, te se većina poduzeća još uvijek kupa
u „crvenom oceanu“ domaćeg tržišta, istaknula je Singer.
Napomenula je
i da smo po poduzetničkoj aktivnosti
zaposlenika (aktivnost na razvoju novog proizvoda / usluge) iznad prosjeka EU od 7%, gdje Hrvatska
ima 9,2%. Taj oblik poduzetništva predstavlja skriveni poduzetnički kapacitet u
Hrvatskoj o kojem se, smatra Singer, nedovoljno vodi računa.
Usporedba
Hrvatske s grupom zemalja čijoj razvojnoj razini pripada pokazuje da Hrvatska
zaostaje za prosjekom tih zemalja u području prepoznavanja prilika, po
namjerama za ulazak u poduzetničku aktivnost, po intenzitetu poduzetničke
aktivnosti, po inovativnom kapacitetu (mjereno učešćem „odraslih“ poduzeća s
novim proizvodima). Hrvatska je bolja od prosjeka te skupine zemalja po
internacionalizaciji i po korištenju novih tehnologija, te po poduzetničkoj
aktivnosti zaposlenika.
Poduzetnička demografija pokazuje relativno stabilne odnose u distribuciji
poduzetničke aktivnosti i po rodnosti i po dobi. Hrvatska je još uvijek
značajno «muška» zemlja po poduzetničkoj aktivnosti, na razini prosjeka EU koje
su 2017. godine sudjelovale u GEM istraživanju, ali sa značajnije manje
uravnoteženim odnosom poduzetničke aktivnosti prema kriteriju rodnosti nego u
nekim zemljama, kao npr. Nizozemska (1,8 u Hrvatskoj vs. 1,1 u Nizozemskoj).
I dalje se potvrđuje
obrazac da su obrazovaniji ljudi (za
poduzetničko djelovanje) i poduzetnički aktivniji, po čemu je Hrvatska
slična prosjeku EU. S obzirom na sektorsku
rasprostranjenost poduzetničke aktivnosti, u razdoblju 2015.-2017. vidljiv
je rast poduzetničke aktivnosti u ekstraaktivnoj industriji i pad poslovnih pothvata u sektoru usluga
orijentiranih poduzećima i potrošačima.
Poduzetnička
aktivnost događa se u okolini koja je u Hrvatskoj još uvijek više
ograničavajuća nego stimulirajuća. Prema ocjenama eksperata samo dvije
komponente (raspoloživost i kvaliteta fizičke infrastrukture -
telekomunikacijska, prometna i dinamika domaćeg tržišta) djeluju stimulirajuće na poduzetničku
aktivnost. Posebno ograničavajuće
komponente poduzetničkog ekosustava u Hrvatskoj su vladine politike prema
regulatornom okviru, prisutnost značajnih barijera ulaska na tržište, niska
razina transfera istraživanja u poslovni sektor, kulturne i društvene norme
(sistem vrijednosti), te nedostatan doprinos osnovnog i srednjoškolskog obrazovanja
izgradnji poduzetničkih kompetencija mladih.
Ujednačena
kvaliteta svih komponenti poduzetničke okoline teško je ostvariv ali neophodan
cilj, jer je oblikovanje pojedinih komponenti ovisno o
razvojnom naslijeđu, političkim prioritetima, raspoloživim resursima
(obrazovani ljudi i novci) i društvenim i kulturološkim odrednicama u kojima se
događa poduzetnička aktivnost. Ipak, poznavanje (ne)kvalitete komponenti
poduzetničke okoline u vlastitoj zemlji i mogućnost usporedbe sa zemljama koje
imaju najbolja rješenja, a to upravo GEM istraživanje omogućava, zahtijeva
analizu dobre prakse i konteksta u kojem je takva dobra praksa doprinijela
jačanju povezanosti poduzetničke aktivnosti i ekonomskog rasta (kroz doprinos
zaposlenosti i bruto domaćem proizvodu).
Promjenu
stanja mogu osigurati usklađene i
istovremene vladine politike na stvaranju poticajne poduzetničke okoline
(prvenstveno u eliminiranju administrativnih barijera), obrazovne institucije (kroz omogućavanje svima da u procesu
obrazovanja izgrade i svoje poduzetničke kompetencije), poslovni i financijski sektor (kroz jačanje konkurentnosti
temeljene na inovativnosti i rastu) i pojedinci
(koji će pokretati poslovne pothvate zbog uočene prilike).
Okupljene su
pozdravili organizatori Davor Majetić, predsjednik
Hrvatske udruge poslodavaca i Zdenko
Adrović, predsjednik Hrvatske udruge banaka. Nakon pozdrava organizatora,
govor je održala potpredsjednica
Vlade RH i ministrica gospodarstva, poduzetništva i obrta dr. sc. Martina Dalić, nakon čijeg je govora
profesorica dr.sc. Slavica Singer
predstavila novo GEM istraživanje za
2017. godinu.
Istraživanje
su nakon predstavljanja na okruglom stolu uz moderatora ekonomskog analitičara Velimira Šonju dodatno komentirali i Ivan Bračić, predsjednik Udruge malih i srednjih poduzetnika
Hrvatske udruge poslodavaca, Boris Golob, direktor i savjetnik za
inovaciju proizvoda, usluga, poslovnih modela te poslovne strategije STeP Ri-a,
Zvonko Popović, vlasnik Kanaana, Mirna Šipek-Mlikotić, direktorica
korporativnog bankarstva u OTP banci te Jasminka Keser, načelnica
sektora za unaprjeđenje i razvoj poduzetništva i obrta.
„Rastuće i
uspješno gospodarstvo temelj je uspjeha svakog društva. Kvalitetno i
razvijajuće poduzetništvo uvjet je za uspješno gospodarstvo te iz tog razloga
HUB smatra ovu temu iznimno važnom za budućnost Hrvatske. Rezultati GEM
istraživanja za 2017. godinu važni su za kreatore gospodarske politike i za sve
one koji sudjeluju u pronalasku rješenja za brži rast i razvoj gospodarstva te
društva u cjelini”, smatra Zdenko
Adrović, predsjednik Hrvatske udruge banaka.
„Rezultati istraživanja ukazuju da
poduzetnici i poslodavci dijele „suzdržani optimizam“, što je odraz svjesnosti
da ovisimo gotovo isključivo o vlastitim naporima naših tvrtki i tome što smo
sami u stanju napraviti da ojačamo našu konkurentnost i opstanemo u ovakvim
tržišnim uvjetima. U okruženju naše tvrtke nisu imale značajniju podršku
što je još jedna poruka Vladi da treba mijenjati uvjete u kojem posluje
hrvatsko gospodarstvo, a kako bi tvrtke konačno počele ostvarivati značajnije
poslovne rezultate“, izjavio je Davor
Majetić, predsjednik Hrvatske udruge poslodavaca.
„Ovogodišnji
rezultati na žalost pokazuju da se ne pomičemo prema naprijed brzinom kojom bi
zahtijevale naše ekonomske okolnosti. Taj usporeni rast je prepoznat s naše
strane i želimo mijenjati stvari koje vidimo, počevši od institucionalne
podrške, ali i promjene mentaliteta. Zbog toga je Ministarstvo gospodarstva
započelo Nacionalni program reformi za 2018., čiji su ciljevi jačanje
konkurentnosti, povezivanje obrazovanja s tržištem rada te stvaranje uvjeta za
održive javne financije. U Hrvatskoj se još uvijek osjećaju ostatci
socijalističkog uređenja, u kojemu je uvijek postajala određena sumnja prema
individualnom rezultatu i upravo je to promjena koju ljudi moraju osigurati
sami i s time utjecati na ubrzani pozitivni rast kao i kvalitetno provođenje
institucionalnih promjena“, napomenula je potpredsjednica Vlade RH i ministrica
gospodarstva, poduzetništva i obrta dr. sc. Martina Dalić.
„Tijekom
13 godina mojeg praćenja GEM istraživanja, na žalost nisam uočio veliki napredak
rezultata Republike Hrvatske. Potrebno je poboljšanje instrumenata poticanja,
povezanosti obrazovnog i gospodarskog sektora te uvođenje kvalitetnog sistema
praćenja rezultata“, izjavio je Ivan Bračić, predsjednik Udruge malih
i srednjih poduzetnika Hrvatske udruge poslodavaca.
„Izvoz
daje izvrsnu priliku jer se Hrvatska poduzeća na lokalnom tržištu ne mogu ikako
mjeriti s multinacionalnim kompanijama te im izlazak na strano tržište otvara
prozor mogućnosti. Nitko u RH ne želi ulaziti u velike projekte zbog očite
podrške nejednakosti od strane okruženja i institucija te nedostatka sistema
pravne sigurnosti u poslovanju“, uočio je Zvonko Popović, vlasnik Kanaana.
„Postoje
i pozitivna iskustva. Ljudski kapital i poslovna izvrsnost su definitivne snage
našeg poduzetništva i drago mi je što je to prepoznato kroz GEM istraživanje.
Preveliko korištenje moderne tehnologije je velik rizik jer može u potpunosti
uništiti tu najveću snagu našeg gospodarstva“, zaključila je Jasminka Keser, načelnica sektora za
unaprjeđenje i razvoj poduzetništva i obrta.
„Mi
nastupamo na „ničijoj zemlji“. Znanstvena zajednica nema dobar sustav koji čini
njihova znanja u potpunosti primjenjiva u poslovnom okruženju. Nedostaje
poduzetnička potpora, a obrazovanje ne potiče razumijevanje svih vještina koje
su potrebne za ulazak u poduzetnički projekt“, naglasio je Boris Golob, direktor i savjetnik za
inovaciju proizvoda, usluga, poslovnih modela te poslovne strategije STeP Ri-a.
„Kroz 16 godina istraživanja
se jako malo toga promijenilo. Hrvatski obrazovni sustav je doživio još manje
zamjetne promjene i on je glavni uzrok trenutne situacije te stagnacije
društva. Velik dio škola nema ni informatiku integriranu u svoj program, a
očekuje se rast IT sektora“, primijetila je Mirna
Šipek-Mlikotić, direktorica
korporativnog bankarstva u OTP banci