09.06.2021.
Izvršna potpredsjednica nadležna za politiku tržišnog natjecanja
Margrethe Vestager izjavila je: Kad smo pokrenuli ovu
sektorsku istragu bili smo zabrinuti da bi mogao postojati rizik od
pojavljivanja tzv. nadzornika pristupa (engl. „gatekeepers”) u tom sektoru.
Bili smo zabrinuti da bi oni mogli iskoristiti svoju moć da naškode
konkurenciji, na štetu poduzeća koja se razvijaju i potrošača. Na temelju prvih
rezultata objavljenih danas čini se da naše bojazni dijele mnogi dionici u tom
sektoru. A pošteno tržišno natjecanje potrebno je da bi se iskoristio veliki
potencijal potrošačkog interneta stvari u svakodnevnom životu potrošača. Budući
da će o toj analizi ovisiti naši daljnji regulatorni i provedbeni koraci,
dobrodošle su dodatne povratne informacije od svih zainteresiranih dionika
narednih mjeseci.
Istraga o sektoru potrošačkog interneta stvari pokrenuta
je 16. srpnja 2020. kao dio Komisijine digitalne strategije i to nakon najave u
Komunikaciji Komisije „Izgradnja digitalne budućnosti Europe”. Tijekom istrage Komisija
je prikupila informacije od više od 200 poduzeća raznih veličina sa
sjedištima u Europi, Aziji i SAD-u koja posluju na tržištima proizvodâ i uslugâ
u području potrošačkog interneta stvari. Štoviše, ta su poduzeća Komisiji dala
na uvid više od 1000 sporazuma. Te informacije čine osnovu danas objavljenog
preliminarnog izvješća.
Glavni nalazi iz preliminarnog izvješća
Nalazi iz preliminarnog izvješća o istrazi u sektoru potrošačkog
interneta stvari obuhvaćaju: i. karakteristike proizvodâ i uslugâ u području
potrošačkog interneta stvari, ii. obilježja tržišnog natjecanja na tim
tržištima, iii. glavna područja potencijalnih razloga za zabrinutost koje su
ispitanici iznijeli a koji se odnose na trenutačno ali i buduće funkcioniranje
tržištâ potrošačkog interneta stvari.
Karakteristike proizvoda i usluga u području
potrošačkog interneta stvari
U preliminarnom izvješću navodi se da potrošački internet
stvari, iako je relativno novo područje, brzo raste i sve više postaje dio
našeg svakodnevnog života. Osim toga, prisutan je trend porasta dostupnosti i
brojnosti glasovnih asistenata kao korisničkih sučelja koja omogućuju
interakciju s raznim pametnim uređajima i uslugama potrošačkog interneta
stvari.
Obilježja tržišnog natjecanja na tržištima proizvoda i
usluga u području potrošačkog interneta stvari
Većina ispitanika u sektorskoj istrazi kao glavne prepreke
ulasku ili širenju u tom sektoru navela je troškove ulaganja u tehnologiju i
stanje tržišnog natjecanja. Prema njihovim odgovorima troškovi ulaganja u
tehnologiju osobito su visoki na tržištu glasovnih asistenata. Kad je riječ o
stanju u pogledu tržišnog natjecanja, veliki broj ispitanika prijavio je
poteškoće u tržišnom natjecanju s vertikalno integriranim poduzećima koja su
stvorila vlastite ekosustave unutar i izvan sektora potrošačkog interneta
stvari (npr. Google, Amazon ili Apple). Budući da ti akteri pružaju
najraširenije operativne sustave za pametne i mobilne uređaje kao i vodeće
glasovne asistente, oni određuju procese za integriranje pametnih uređaja i
usluga u sustav potrošačkog interneta stvari.
Glavna područja potencijalnih razloga za
zabrinutost
- Ispitanici
su izrazili zabrinutost zbog određenih praksi u pogledu
ekskluzivnosti i vezanja usluga kad je riječ o glasovnim
asistentima, kao i zbog praksi ograničavanja mogućnosti upotrebe
različitih glasovnih asistenata na istom pametnom uređaju.
- U
preliminarnom izvješću se navodi i niz mogućih razloga za zabrinutost koje
su iznijeli ispitanici u pogledu položaja glasovnih asistenata i
operativnih sustava za pametne uređaje kao posrednika između
korisnika i pametnih uređaja ili usluga potrošačkog interneta stvari. Taj
položaj u kombinaciji s njihovom ključnom ulogom u generiranju i
prikupljanju podataka omogućio bi im da kontroliraju odnose s korisnicima.
U tom kontekstu, ispitanici su izrazili zabrinutost i u vezi s mogućnošću
otkrivanja i vidljivošću njihovih usluga potrošačkog interneta stvari.
- Čini
se da proizvođači operativnih sustava za pametne uređaje i glasovne
asistente imaju širok pristup podacima, uključujući
informacije o interakcijama između korisnika i pametnih uređaja trećih
strana i usluga potrošačkog interneta stvari. Ispitanici u sektorskoj
istrazi smatraju da će ta dostupnost i akumulacija velikih količina
podataka ne samo donijeti prednosti proizvođačima glasovnih asistenata kad
je riječ o poboljšavanju i tržišnom položaju njihovih glasovnih
asistenata, nego im i omogućiti da to iskoriste za lakši ulazak na
susjedna tržišta.
- Prema
odgovorima ispitanika, velika raširenost zaštićene tehnologije, zbog čega
ponekad nastaju de facto standardi, u kombinaciji s
fragmentacijom tehnologije i nepostojanjem zajedničkih standarda, izaziva
zabrinutost u pogledu nedostatka interoperabilnosti u
sektoru potrošačkog interneta stvari. Konkretno, nekoliko proizvođača
glasovnih asistenata i operativnih sustava navodno unilateralno kontrolira
interoperabilnost i integracijske procese i u stanju su ograničiti
funkcionalnosti pametnih uređaja i usluga interneta stvari koje nude drugi
ponuđači.
Daljnji koraci
O preliminarnom izvješću o nalazima sektorske istrage sada će se
provesti javno savjetovanje koje će trajati 12
tjedana, do 1. rujna 2020. Sve zainteresirane strane imat će priliku
komentirati nalaze sektorske istrage, dostaviti dodatne informacije ili
upozoriti na upozoriti na druga problematična područja.
Konačno izvješće Komisija namjerava objaviti u prvoj polovini
2022.
Informacije prikupljene u kontekstu sektorske istrage
potrošačkog interneta stvari bit će vodilja za Komisijino buduće provedbeno i
regulatorno djelovanje. Svaka provedbena mjera u području tržišnog natjecanja
nakon te sektorske istrage morala bi se temeljiti na procjeni konkretnog
slučaja. Nalazi ove sektorske istrage mogu pridonijeti i tekućoj zakonodavnoj
raspravi o Komisijinu prijedlogu Akta o digitalnim tržištima.
Za dodatne informacije vidi informativni članak i stranice sektorske istrage.