23.10.2020.
Izmjene
i dopune usredotočene su na Direktivu o tržištima financijskih instrumenata
(MiFID) II, Uredbu o prospektu i okviru sekuritizacije utvrđene Uredbom o
sekuritizaciji i Uredbom o kapitalnim zahtjevima. Vijeće pruža punu
političku potporu paketu Komisije, istovremeno predlažući izmjene nekih
njegovih detaljnih odredbi.
„Tržišta
kapitala moraju igrati ključnu ulogu u pružanju podrške europskom oporavku od
krize COVID-19. Moramo olakšati dokapitalizaciju tvrtki, ulaganje u
gospodarstvo i bankarske kredite malim i srednjim poduzećima. Ciljane
izmjene i dopune pravila tržišta kapitala učinit će to zadržavajući visoku
razinu zaštite investitora. Radujem se brzom završetku rada na ovom
zakonodavnom paketu s Europskim parlamentom. Moramo pružiti ovu dodatnu
podršku tvrtkama i gospodarstvu što je prije moguće,“ izjavio je Olaf
Scholz, njemački savezni ministar financija i vicekancelar.
Prilagodbe
zahtjevima MiFID II
U
svjetlu krize COVID-19, Komisija je predložila niz izmjena i dopuna pravila
MiFID II radi pojednostavljenja zahtjeva za informacijama i zadovoljenja potreba
tržišta robnih derivata.
Nova
pravila smanjit će razinu informacija koje će se morati pružiti profesionalnim
ulagačima, poput institucionalnih ulagača i banaka, te, u nekim ograničenim
slučajevima, malim ulagačima. To uključuje postupno ukidanje podataka na
papiru, osim ako maloprodajni klijenti ne zatraže da ih prime. Vijeće
također oslobađa nekompleksne obveznice prodane i maloprodajnim i
profesionalnim ulagačima od određenih zahtjeva za informacijama u vezi s
upravljanjem proizvodima pod određenim uvjetima. Podržava prijedlog
Komisije da suspendira izvješća o najboljem izvršavanju po mjestima trgovanja
(takozvani „RTS 27“) kako bi se oslobodili resursi.
Uz
to, Vijeće dotjeruje promjene pravila MiFID-a usmjerene na potporu rastu
tržišta derivata denominiranih u eurima.
Novi
Prospekt za oporavak EU
Jedna
od ključnih promjena je uvođenje "Prospekta za oporavak EU-a" -
kraćeg prospekta koji bi tvrtke s uspješnim rezultatima na javnom tržištu mogle
koristiti za otkrivanje informacija svojim investitorima kada izdaju dionice i
obveznice. Ova nova vrsta prospekta olakšat će tvrtkama izdavanje kapitala
i na taj način zadovoljiti njihove potrebe za financiranjem.
U
svom je stavu Vijeće proširilo minimalne podatke koji se uključuju u
Prospekt oporavka EU-a u usporedbi s prijedlogom Komisije, kako bi
osiguralo bolju zaštitu ulagača. Također uvodi ograničenje njegove
upotrebe kako bi se izbjegla razvodnjena izdanja, istovremeno osiguravajući da
se može koristiti kao osnova za znatna povećanja kapitala: Prospekt oporavka
EU-a stoga bi trebao biti ograničen na ponude jednake ne više od 90%
nepodmirenog kapitala, izražen kao omjer između broja ponuđenih dionica i
ukupnog broja dionica prije izdavanja.
U
kontekstu COVID-19, Vijeće je također predložilo izmjene i dopune takozvane
Direktive o transparentnosti, kako bi se državama članicama pružila
mogućnost da za godinu dana odgode zahtjev da tvrtke koje kotiraju na burzi pripreme
sva godišnja financijska izvješća u europskom Jedinstvenom formatu
elektroničkog izvješćivanja (ESEF) za financijske godine koje počinju na
dan ili nakon 1. siječnja 2020. To može osloboditi resurse tvrtki za hitnije
potrebe.
Jednostavnija
upotreba sekuritizacije
Ostali
prijedlozi uključeni u Paket za oporavak tržišta kapitala imaju za cilj
olakšati upotrebu sekuritizacije kako bi podržali banke u održavanju njihove
sposobnosti da financiraju oporavak. Sekuritizacija je praksa združivanja
imovine poput bankovnih zajmova u vrijednosne papire kojima se trguje na
tržištima kapitala. To pomaže bankama da oslobode kapital i stoga povećava
njihovu sposobnost kreditiranja realne ekonomije.
Predložene
izmjene proširuju postojeći okvir EU-a za jednostavne, transparentne i
standardizirane (STS) sekuritizacije na sintetičke
ekuritizacije. Sintetska sekuritizacija važan je alat za upravljanje
kreditnim rizikom za banke jer im omogućuje prijenos kreditnog rizika niza
zajmova, obično velikih korporativnih zajmova ili zajmova za mala i srednja
poduzeća, na investitore. To povećava ukupnu privatnu podjelu rizika u
financijskom sustavu, a time i doprinosi ciljevima Unije tržišta kapitala.
Uz
to, uklanjaju se regulatorne prepreke za sekuritizaciju nekvalitetnih
izloženosti (NPE) kako bi se podržale banke u iskrcavanju NPE iz njihovih
bilanci u kontekstu krize COVID-19, uz održavanje visokih bonitetnih standarda.
Vijeće
predlaže da se prijedlozi Komisije dopune namjenskim bonitetnim tretmanom sintetskog
prekomjernog širenja (SES) u Uredbi o kapitalnim zahtjevima. SES je alat
za poboljšanje kredita i uobičajena značajka u transakcijama sintetske
sekuritizacije, koji bi se, međutim, mogao zloupotrijebiti kao regulatorni
arbitražni alat. Uvođenje namjenskih i sveobuhvatnih zahtjeva regulatornog
kapitala za SES rješava rizik od potencijalne zlouporabe SES-a u arbitražne
svrhe za sve transakcije sintetičke sekuritizacije, bez obzira na to
ispunjavaju li STS kriterije ili ne.
Sljedeći
koraci
Na
temelju ovog pregovaračkog mandata, predsjedništvo započinje pregovore s
Europskim parlamentom čim Parlament usvoji svoje stajalište.
Paket
za oporavak tržišta kapitala - stav Vijeća