06.06.2022.
Ovo
je važan korak u provedbi zakonodavnog paketa "Fit for
55". Potonje mora omogućiti EU-u da postigne svoje klimatske ciljeve:
smanjenje od najmanje 55% svojih neto emisija stakleničkih plinova u usporedbi
s razinama iz 1990. do 2030. i neutralnost ugljika do 2050. Za prometni sektor,
cilj je posebno smanjiti stakleničke plinove. emisije
plinova za 90% (što trenutno čini više od četvrtine emisija EU).
Infrastruktura
za alternativna goriva (AFIR)
Vijeće
je usvojilo opći pristup nacrtu uredbe o razvoju infrastrukture
za alternativna goriva (AFIR).
Glavni
cilj ovog prijedloga je osigurati da postoji dovoljna mreža javno dostupne
infrastrukture za punjenje i punjenje cestovnih vozila i brodova
alternativnim gorivima.
Također
ima za cilj ponuditi alternative korištenju brodskih motora kada su
usidreni i zrakoplova kada su parkirani .
Konačno,
riječ je o osiguravanju potpune interoperabilnosti unutar EU-a
i jamčenju da će te infrastrukture biti jednostavne za korištenje .
Stoga
ovaj prijedlog igra važnu ulogu u ubrzavanju razvoja ove infrastrukture kako se
ne bi ometala uporaba vozila i brodova s nultim emisijama ili niskim
emisijama, kako bi se omogućilo prometnom sektoru da značajno smanji svoje
emisije ugljika.
Revidirana
pravila pružit će jasan signal građanima i dionicima da će u cijeloj
Uniji biti instalirana dovoljna i ergonomska infrastruktura za punjenje .
Opća
orijentacija Vijeća zadržava temeljne aspekte prijedloga Komisije,
odnosno glavne ključne parametre koji će imati stvarni utjecaj na klimu ,
a posebno:
- za punjenje lakih električnih vozila, zahtjeve za
snagom koju treba isporučiti u skladu s veličinom registrirane flote i
zahtjeve pokrivenosti TEN-T 2025. i 2030.,
- za punjenje električnih teških teretnih vozila i
punjenje vodikom, zahtjevi pokrivenosti TEN-T 2030. s početkom 2025. za
električna teška teretna vozila,
- za opskrbu brodova električnom energijom na vezi u
lukama, zahtjevi koji se primjenjuju 2030. godine.
Međutim,
smjernice mijenjaju neke aspekte prijedloga Komisije.
Prilagođava
tekst Komisije specifičnoj dinamici segmenta električnih teških
teretnih vozila : s obzirom na činjenicu da se u sljedećih nekoliko
godina očekuju razvoji, posebno u pogledu standarda punjenja, te da je razina
razvoja tržišta manje napredna od laka vozila, progresivan pristup u
smislu razvoja infrastrukture, koji potiče logiku koridora, usvojen je počevši
od 2025. s ciljem pokrivanja svih cesta koje se nalaze na TEN-T-u 2030. godine.
Kako
bi se osiguralo da ulaganja u punjenje vodikom mogu biti što
učinkovitija i kako bi se prilagodili tehnološkom razvoju, tekst se
usredotočuje na zahtjeve za razvoj infrastrukture za dopunu plinom vodikom duž
TEN jezgrene mreže -T s posebnom pažnjom na urbana čvorišta i multimodalna
čvorišta. Komisija će redovito ocjenjivati razvoje u ovom sektoru kako
bi prilagodila i ispunila zahtjeve kako se pojave.
Provedene
su prilagodbe kako bi se osiguralo da su zahtjevi za električno punjenje u
skladu s raznolikošću situacija na terenu i da su ulaganja
proporcionalna potrebama, tako što je omogućeno prilagođavanje ukupne snage
električnih punionica TEN-T dionicama s niskim prometom čak i
povećanje maksimalne udaljenosti između stanica za punjenje za dionice s
vrlo malim prometom .
S
obzirom na jednostavnost infrastrukture za električno punjenje i dopunu
vodikom, u potpunosti su uzete u obzir potrebe korisnika u pogledu različitih
opcija plaćanja i prikaza cijena, uz izbjegavanje nerazmjernih ulaganja,
posebice u postojeću infrastrukturu.
Što
se tiče opskrbe električnom energijom na kopnu u pomorskim lukama, odredbe su
posebno savršeno usklađene s prijedlogom “FuelEUMaritime”.
Tekst
je također pojašnjen i pojednostavljen kako bi se precizirale obveze svakog sudionika,
pratio postignuti napredak, osiguralo da su korisnici pravilno informirani i
dalo sektoru zajedničke standarde i tehničke specifikacije.
Konačno,
kako bi se u potpunosti uzeli u obzir značajni razvoji koji se očekuju kako u
pogledu tehnologije tako i na tržištu u pogledu teških teretnih vozila ,
opća orijentacija uključuje posebnu klauzulu o pregledu, u kratkom
roku. Predviđen je i srednji pregled cjelokupnog teksta, nakon čega
slijedi redovita revizija.
Obnovljiva
i niskougljična goriva u pomorskom prometu
Vijeće
je također usvojilo svoj opći pristup o prijedlogu za promicanje
korištenja obnovljivih i niskougljičnih goriva u pomorskom
prometu ( FuelEU Maritime inicijativa).
Prijedlog
ima za cilj povećati potražnju za obnovljivim i
niskougljičnim gorivima i dosljednost u njihovoj upotrebi u pomorskom sektoru,
istovremeno osiguravajući fluidnost pomorskog prometa i izbjegavajući
distorzije na unutarnjem tržištu. Kao i kod zračnog
prometa, ovaj je prijedlog važan za postavljanje pomorskog prometa na put
klimatskih ciljeva Unije 2030. i 2050. Prijedlog se temelji na načelu
tehnološke neutralnosti s obzirom na raznolikost tehnologija koje se
koriste u pomorskom sektoru, te je stoga usmjeren na potražnju za gorivima.
Opća
orijentacija Vijeća zadržava temeljne aspekte prijedloga Komisije, a posebno njegovu razinu
doprinosa klimatskim ciljevima, a posebno:
- Opseg , u smislu veličine pokrivenih plovila i
zemljopisnog opsega .
- Ciljevi za smanjenje intenziteta emisije
stakleničkih plinova iz energije koja se koristi na brodovima.
- Opseg zahtjeva za snagom s obale ili,
za druge tehnologije s nultom emisijom, za brodove na vezu.
- Certifikacija goriva .
- Upravljanje koje regulira ove nove
obveze, uključujući kazne koje se primjenjuju na tvrtke u slučaju
nepoštivanja njihovih plovila.
Međutim,
opći pristup
Vijeća mijenja neke aspekte prijedloga Komisije, posebno:
- Opseg zahtjeva za snagom na kopnu revidiran
je kako bi se usredotočile obveze nametnute brodovima privezanim uz vez,
kako bi se bolje uokvirili izuzeća, kako bi se osigurala dosljednost s
prijedlogom AFIR-a i kako bi se državama članicama pružila mogućnost da
prošire obveze već nametnute privezanim brodovima i onima koji su usidreni
u lukama.
- Odredbe koje se odnose na uloge tvrtki,
revizora i javnih tijela, kao i postupke praćenja, izvješćivanja
i provjere pojašnjene su i ojačane s ciljem osiguravanja čvršćeg sustava
upravljanja. Tako se rad verifikatora bolje nadzire, a javna tijela
mogu provoditi dodatne provjere.
- Revidirane su i pojačane odredbe koje se odnose na
izračun intenziteta emisije stakleničkih plinova i iz
toga proizašle kazne i novčane kazne ,
kako bi se pojasnio njihov opseg i izbjeglo zaobilaženje propisa.
- Određene odredbe, vremenski ograničene, uvedene su kako
bi se uzele u obzir zemljopisne specifičnosti država članica s
obzirom na najmanje otoke, izolirana područja koja su gospodarski vrlo
ovisna o njihovoj povezanosti, kao i plovidbu u ledu . Odredbe
su također uvedene za najudaljenije regije , s obzirom na
njihov poseban status.
- Druge odredbe – koje se odnose na luke za
prekrcaj za kontejnerske brodove – koje nisu bile obuhvaćene
prijedlogom Komisije, uvedene su kako bi se ograničilo istjecanje
ugljika . Neke su države članice posebno izložene
konkurenciji iz luka za prekrcaj trećih strana, u nedostatku sličnog
standarda na međunarodnoj razini. Ove odredbe, koje proširuju
bazu emisija obuhvaćenih uredbom, imat će pozitivan učinak na smanjenje
emisija.
- Konačno, uvedene su određene odredbe kako bi se
potaknula potražnja za najvrednijim održivim gorivima, a posebno za obnovljivim
gorivima nebiološkog podrijetla – “RFNBO”.
Održiv
zračni promet
Vijeće
je usvojilo svoj opći pristup o prijedlogu za stvaranje jednakih
uvjeta za održivi sektor zračnog prometa ( inicijativa
ReFuelEU Aviation ).
Prijedlog
ima za cilj povećati potražnju i ponudu održivih zrakoplovnih
goriva (SAF) , uključujući sintetička zrakoplovna goriva, uz
osiguravanje jednakih uvjeta na cijelom tržištu zrakoplovstva. Zračni promet
EU-a. Ovo je glavni prijedlog da se zračni promet stavi na putanju
klimatskih ciljeva Unije 2030. i 2050., budući da je SAF doista jedna od
glavnih poluga u kratkoročnom i srednjem roku za dekarbonizaciju
zrakoplovstva. Trebao bi omogućiti izlazak iz situacije štetne za njihov
razvoj s niskom ponudom, niskom potražnjom i cijenama još uvijek znatno višim
od fosilnih goriva.
Opća
orijentacija Vijeća zadržava temeljne aspekte prijedloga Komisije, a posebno njegovu razinu
doprinosa klimatskim ciljevima, a posebno:
- Obveza dobavljača zrakoplovnog goriva da osiguraju da
svo gorivo koje se stavlja na raspolaganje operaterima zrakoplova u
zračnim lukama EU sadrži minimalni udio SAF-a od 2025. ,
a od 2030. minimalni udio sintetičkih goriva , uz
postupno povećanje tih udjela do 2050. (“ mandat za osnivanje i
podmandat”). Opća orijentacija također predviđa povećanje minimalnog
udjela za 2030. godinu s 5 na 6%.
- Uspostava prijelaznog razdoblja tijekom
kojeg dobavljač goriva može ostvariti mandat za uključivanje SAF-a u
obliku ponderiranog prosjeka količina koje je isporučio u Uniji, kako bi
se olakšala organizacija sektora tijekom faze njegovog stvaranja, bez
utjecaja na ukupna razina emisija.
- Obveza operatera zrakoplova da osiguraju da godišnja
količina zrakoplovnog goriva unesenog u zrakoplov u određenoj zračnoj luci
Unije predstavlja najmanje 90 % potrebne godišnje količine zrakoplovnog
goriva u cilju borbe protiv prekomjernog nošenja .
- Obveze izvješćivanja za dobavljače
goriva i operatere zrakoplova.
- Pravila o nadležnim tijelima koje će
države članice odrediti za provedbu ove Uredbe i pravila o novčanim
kaznama.
Međutim,
opća orijentacija Vijeća mijenja određene aspekte prijedloga Komisije, s ciljem
olakšavanja i ubrzanja razvoja OS-a, a posebno:
- Mogućnost da države članice primjenjuju nacrt uredbe na
zračne luke ispod određenog prometnog praga .
- Proširenje opsega s obzirom na
operatere zrakoplova.
- Proširenje opsega prihvatljivih održivih zrakoplovnih
goriva i sintetičkih zrakoplovnih goriva . Što se tiče
biogoriva, područje se proširuje i na druga certificirana biogoriva koja
zadovoljavaju kriterije održivosti i smanjenja emisija iz direktive „RED“,
u granicama od 3% i s iznimkom biogoriva iz usjeva namijenjenih ljudskoj
ili životinjskoj hrani koja su isključen.
- Uvođenje nacionalnih fleksibilnosti koje
daju mogućnost državama članicama da povećaju svoj podmandat za sintetička
goriva na nacionalnoj razini, pod određenim uvjetima i na ograničeno
razdoblje.
- Uvođenje mogućnosti da nadležna tijela država članica
dodijele izuzeće od odredbi koje se odnose na prekomjerno
korištenje za određene letove u slučaju ozbiljnih i ponavljajućih
operativnih poteškoća ili strukturnih poteškoća u opskrbi gorivom prema
utvrđenim kriterijima.
- Uvođenje obveze izvješćivanja za dobavljače
goriva i Agenciju za sigurnost zračnog prometa Europske unije (“Agencija”)
o uporabi tvari koje stvaraju ne-CO2 učinke u zrakoplovstvu.
- Ojačane su obveze prikupljanja podataka i izvješćivanja kako
bi se osiguralo praćenje učinaka ove uredbe na konkurentnost operatera i
platformi u Uniji te kako bi se poboljšalo znanje o učincima emisija
zračnog prometa koji nisu CO2.
- Nova razmatranja koja bi Komisija trebala uključiti u
svoje izvješće 2027., uključujući utjecaj ove uredbe na
povezanost, na istjecanje ugljika i narušavanje tržišnog natjecanja, na
buduću upotrebu vodika i električne energije.
- Opće smjernice o inicijativi ReFuelEU Aviation – tekst
će biti dostupan kasnije
Sljedeći
koraci
Danas
usvojene opće smjernice omogućit će Predsjedništvu Vijeća da započne pregovore
s Europskim parlamentom (trijalozi) nakon što Europski parlament usvoji svoja
stajališta o ovim dosjeima.