06.07.2021.
Fit-for-55
paket postavit će zakonodavstvo radi postizanja klimatskih ciljeva Europske
unije, a sve je jača potreba da se obnovljivim održivim gorivima prizna njihov
doprinos u ispunjavanju vrijednosti emisija CO2 za vozila. Na taj način podržat
će se rast volumena proizvodnje niskih i neutralnih goriva te Uniji omogućiti
da ima klimatski neutralan te socio- ekonomski učinkovit prijevoz. U ovom
slučaju, zanemarivanje doprinosa goriva postaje sve izraženije te bi moglo
rezultirati napuštanjem tehnologije motora s unutarnjim izgaranjem što bi bilo
ne samo neopravdano, već i izrazito štetno. Elektrifikacija prometa će bez
sumnje odigrati važnu ulogu u dekrabonizaciji prometa, no isključivanje
određenih tehnologija narušit će dobrobiti tranzicije kroz više troškove te
neće iskoristiti dodatne uštede emisija putem obnovljivih održivih goriva.
Promijenite
energiju, ne motore!
Dekarbonizacija
prijevoza odnosi se značajno više na dekarbonizaciju energije koja se koristi,
nego na pogonske sustave. Motor s unutranjim izgaranjem s obnovljivim održivim
gorivima ima ugljični otisak usporediv s električnim vozilom koje koristi
zelenu energiju. Pored toga, obnovljiva goriva su kompatibilna postojećim
vozilima, logističkoj infrastrukturi i benzinskim postajama. Štoviše, doprinos
goriva regulativi za emisije CO2 kod vozila ima ključnu ulogu za pokretanje
proizvodnje klimatski neutralnih goriva u industrijskim razmjerima za prijevoz
teških tereta (teški cestovni prijevoz, zračni i pomorski prijevoz) i po
prihvatljivim cijenama.
Postupno
povećavanje održivih goriva je komplementarno benefitima elektrifikacije
Kao
ključni predstavnici u lancu vrijednosti za održiv cestovni prijevoz,
uključujući investitore, korisnike, dobavljače sirovina, tehnologije i goriva,
uvjereni smo u pozitivan doprinos goriva u ostvarivanju klimatske neutralnosti
2050. Značajno povećanje korištenja ovih goriva dodatak je koristima koje može
donijeti elektrifikacija te je utemeljeno na dokazanim tehnologijama i
evidentnoj dostupnosti održive razine sirovina. Povrh toga, europske kompanije
su tehnološki lideri u ovim tehnologijama i rješenjima, jednako kao što su u
tehnologijama motora s unutarnjim izgaranjem.
Potreban
je holistički pristup dekarbonizaciji: Odmak od fokusa na emisije
Kako
bismo iskoristili klimatske i industrijske benefite obnovljivih goriva, a koji
uključuju i zapošljavanje, tada u cestovnom prijevozu, ali i zračnom i
pomorskom (s obzirom da se pristupačnost postupno povećava), jednostrano
povećanje ambicija za vrijednosti emisija CO2 za vozila nije ispravan put.
Potreban je odmak od uskog fokusa na emisije prema holističkom pristupu koji će
priznati doprinos kombinaciji energije i pogonskih sustava. Smatramo kako su za
to potrebne relativno male izmjene regulative: uvođenje dobrovoljnog mehanizma
za obnovljiva i održiva goriva u politike za emisije CO2 za vozila kojima se
uspješno može uspostaviti otvoreni režim koji bi mogao funkcionirati usporedno
s komplementarnim propisima unutar Fit-for-55 paketa. Primjer metodologije za
dobrovoljan mehanizam za CO2 razvio je Frontier Economics[1]
prošle godine.
Pravo
kupaca na izbor i pristup cjenovno pristupačnoj mobilnosti trebaju ostati
sačuvani
Ovakav
režim osigurao bi da se krećemo najučinkovitijim i troškovno odgovornim putem
prema klimatskoj neutralnosti te bi zadržao mogućnost izbora i pristupa
mobilnosti za sve Europljane, što je esencijalno za naš način života.
U
uvjetima kada je ekonomija Unije izložena brojnim izazovima, napori trebaju
biti usmjereni da se uskladi brzina tih promjena. Politike kojima se nastoji
prije vremena ugasiti vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem vrlo vjerojatno
će za posljedicu imati to da ćemo isključiti značajan dio europskih
potrošača. Milijuni obitelji i poduzeća, naročito u srednjim, istočnim i
južnim europskim državama za posao, život i odmor koriste starija, često
rabljena vozila. Isključivanje tehnologije uzrokovat će gubitak radnih mjesta u
automobilskoj industriji i biti prepreka zapošljavanju u industriji općenito te
neće podržati potencijal stvaranja novih radnih mjesta u sektoru obnovljivih
goriva. Uključiviji pristup koji vrednuje doprinos tehnologija s niskim
razinama ugljika je dakle potreban i iz pozicije kupaca i njihova prava na
izbor, te radi cjenovno pristupačne mobilnosti.
Integrirana
strategija za obnovljiva održiva goriva
Spremni
smo na suradnju s Europskom komisijom kako bismo oblikovali integriranu
strategiju za obnovljiva održiva goriva. Prvi važan korak u tome je ispravak
vrijednosti emisija CO2 za vozila kojim će se proširiti fokus na uključivanje
dekarbonizacije energije umjesto da se top-down određuju tehnologije. Ovakav amandman
može otvoriti vrata dodatnom smanjenju emisija, zapošljavanju, investicijama te
mnogim vlasnicima vozila pružiti mogućnost da koriste obnovljivu energiju, bila
ona tekuća, plinovita ili električna.