07.06.2021.
Danas u schengenskom području živi više od 420 milijuna ljudi u
26 zemalja. Ukidanje kontrola na unutarnjim granicama među zemljama članicama
schengenskog područja sastavni je dio europskog načina života: gotovo 1,7
milijuna ljudi živi u jednoj zemlji članici schengenskog područja, a radi u
drugoj. Ljudi su izgradili svoje živote oko sloboda koje nudi schengensko
područje. Svakog dana 3,5 milijuna ljudi prelazi granice između zemalja članica
schengenskog područja.
Slobodan protok ljudi, roba i usluga srž je Europske unije i
ključ oporavka Europe nakon krize uzrokovane koronavirusom. Komisija današnjom
strategijom analizira izazove s kojima se schengensko područje suočilo
posljednjih godina i utvrđuje put naprijed kojim se čuvaju njegove prednosti.
Potrebno je zajedničko djelovanje na razini Unije kako bi se države članice
mogle nositi s izazovima današnjice.
Dobro funkcioniranje schengenskog područja temelji se na tri
stupa:
1. učinkovitom upravljanju vanjskim granicama EU-a,
2. jačanju unutarnjih mjera kojima se nadoknađuje nepostojanje
kontrola na unutarnjim granicama, posebno u pogledu
policijske suradnje, sigurnosti i upravljanja migracijama, te
3. osiguravanju učinkovite pripravnosti i upravljanja, uključujući
dovršetak Schengena.
Da bi potaknula uzajamno povjerenje u provedbu schengenskih
propisa, Komisija danas predstavlja i prijedlog revizije
mehanizma evaluacije i praćenja schengenske pravne stečevine.
Strategijom se nastoji:
- osigurati
učinkovito upravljanje vanjskim granicama EU-a kontinuiranim
raspoređivanjem stalnih snaga europske granične i obalne straže,
osiguravanjem interoperabilnosti informacijskih sustava za upravljanje
granicama i migracijama do 2023. i budućim prijedlogom digitalizacije
zahtjeva za izdavanje viza i putnih isprava. Komisija poziva i
suzakonodavce da brzo donesu prijedlog novog pakta o migracijama i azilu o
dubinskoj provjeri osoba koje neovlašteno prelaze vanjske granice.
- ojačati
schengensko područje iznutra jer je bliska suradnja
među državama članicama u sprječavanju i suzbijanju sigurnosnih prijetnji
ključna s obzirom na to da na unutarnjim granicama nema niti bi u
budućnosti trebalo biti kontrola. Nove inicijative uključivat će Kodeks
policijske suradnje EU-a, nadogradnju okvira iz Prüma za razmjenu
informacija o DNK-u, otiscima prstiju i registraciji vozila i proširenje
uporabe unaprijed dostavljenih informacija o putnicima na letove unutar
schengenskog područja. Kad se donese novi pakt o migracijama i azilu,
uspostavit će se i zajednički pristup upravljanju migracijama, što je
važno za dobro funkcioniranje schengenskog područja.
- poboljšati
pripravnost i upravljanje: Komisija danas predlaže reviziju mehanizma
za evaluaciju i praćenje schengenske pravne stečevine (više u nastavku).
Ujedno će sazivati redovite Schengenske forume radi poticanja političkog
dijaloga o zajedničkim izazovima, na temelju godišnjih izvješća o stanju
Schengena. Komisija će u nastavku godine predložiti reviziju Zakonika o
schengenskim granicama kako bi poboljšala otpornost schengenskog područja
na ozbiljne prijetnje, i to osiguravanjem bliske koordinacije i uvođenjem
potrebnih zaštitnih mjera kako bi ponovno uvođenje kontrola na unutarnjim
granicama i dalje bila krajnja mjera. Komisija će predstaviti i plan za
nepredvidive situacije kojim se omogućuje reaktivacija uspješnog sustava
zelenih traka za neprekinuti teretni promet u slučaju budućih kriza. Osim
toga, Komisija će pokrenuti dijalog s državama članicama kako bi se
riješilo pitanje dugotrajnog ponovnog uvođenja kontrola na unutarnjim
granicama.
- proširiti
schengensko područje: U kontekstu budućnosti
schengenskog područja nužno je da se ono proširi na države članice EU-a
koje još nisu njegov dio. To je legitimno očekivanje i pravna obveza za
one zemlje za koje je ocijenjeno da su spremne za pristupanje.
Revidirani mehanizam evaluacije za jačanje povjerenja
Kako bi potaknula zajedničko povjerenje u provedbu schengenskih
pravila i osigurala brzo utvrđivanje i otklanjanje eventualnih nedostataka,
Komisija danas predlaže reviziju mehanizma
za evaluaciju i praćenje schengenske pravne stečevine. Promjene uključuju
ubrzavanje postupka evaluacije i ubrzani postupak u slučaju znatnih nedostataka
koji bi mogli ugroziti cijelo schengensko područje. Stavit će se veći naglasak
na schengenske evaluacije jer će se njihovi rezultati uvrštavati u godišnje
izvješće o stanju Schengena te će se o njima raspravljati s Europskim
parlamentom i Vijećem. Revidirani mehanizam uključuje pojačano praćenje poštovanja
temeljnih prava.
Kontekst
Prije 36 godina pet država članica složilo se da će među sobom
ukinuti granične kontrole. Danas u schengenskom području bez kontrola na
unutarnjim granicama živi više od 420 milijuna ljudi u 26 europskih zemalja.
Schengensko područje obuhvaća sve zemlje članice EU-a osim Bugarske, Rumunjske,
Hrvatske, Cipra i Irske. Schengensko područje obuhvaća i četiri zemlje izvan
EU-a: Island, Norvešku, Švicarsku i Lihtenštajn.
Potrebno je ažurirati propise kojima je regulirano schengensko
područje radi njihove prilagodbe novim izazovima. Kako bi se izgradilo
otpornije schengensko područje, predsjednica von der Leyen u
svojem je govoru
o stanju Unije u rujnu prošle godine najavila da će Komisija
predložiti novu strategiju za budućnost Schengena.
Strategija se temelji na opsežnim savjetovanjima s članovima
Europskog parlamenta i ministrima unutarnjih poslova koji su se sastali u
okviru Schengenskog foruma u studenome 2020. i svibnju 2021.
Dodatne informacije dostupne su na poveznicama:
MEMO:
Ususret jačem i otpornijem schengenskom području
Informativni
članak
Strategija za
potpuno funkcionalno i otporno schengensko područje
Prijedlog revizije mehanizma evaluacije
i praćenja schengenske pravne stečevine + Prilog (vidjeti
i procjenu
učinka i sažetak)