Naplata cestovnog prijevoza: Europski zastupnici u odboru za promet odobrili nov sustav

13.07.2021.

Privremeni sporazum o novim pravilima o naplati cestarine za kamione za prijelaz, s vremenskog, na naplatu prema udaljenosti odobren je u jučer (12.7. 2021.) u Odboru za promet i turizam.

Pravila koja su neformalno dogovorila portugalsko predsjedništvo Vijeća i pregovarači u Parlamentu, na čelu s izvjestiteljem EP-a Giuseppeom Ferrandinom (S&D, IT), ažuriraju pravila koja definiraju naknade koje države članice EU mogu nametnuti kamionima i teretnim vozilima koji koriste transeuropski sustav cesta (TEN-T). 

Ažuriranje proširuje opseg pravila kako bi obuhvatilo druga vozila, poput autobusa, kombija i osobnih automobila, te nalaže postupno postavljanje različitih stopa naplate na cestama na temelju emisije CO2 ili ekoloških učinaka.

Cilj novih pravila je izmijeniti naplatu cestarine s vremenskog modela na sustav zasnovan na udaljenosti ili stvarno prijeđenom kilometru, kako bi se bolje odražavali principi 'onečišćivač plaća' i 'korisnik plaća'.

Zastupnici Europskog parlamenta u prometu osigurali su da će države članice od 2029. godine postupno ukidati "vinjete" (cestarine temeljene na vremenu) za osnovnu mrežu TEN-T za teška vozila (kamione, kamione i autobuse), a umjesto toga počet će primjenjivati cestarinu baziranu na temelju udaljenosti. Međutim, države članice i dalje će moći zadržati vinjete za određene dijelove ove mreže, ako uspiju dokazati da bi novi način naplate značio nerazmjer u odnosu na očekivani prihod.

 Zastupnici u Europskom parlamentu također su osigurali da će tri godine nakon stupanja na snagu dogovorenih pravila države članice javno izvještavati o cestarinama i korisničkim naknadama koje se naplaćuju na njihovom teritoriju, uključujući informacije o korištenju tih prihoda. Za europarlamentarce važno je osigurati da prihodi od tih naknada doprinose održivom prometu, infrastrukturi i mobilnosti.

Sljedeći koraci

Dogovor o novim pravilima odobrio je jučer Odbor za promet i turizam sa 28 glasova za i 21 protiv.

Sada ga mora odobriti Vijeće, a zatim i puni saziv Europskog parlamenta.

 

vrh stranice