13.07.2021.
Pravila koja su neformalno dogovorila portugalsko predsjedništvo
Vijeća i pregovarači u Parlamentu, na čelu s izvjestiteljem EP-a Giuseppeom Ferrandinom (S&D, IT), ažuriraju
pravila koja definiraju naknade koje države članice EU mogu nametnuti kamionima
i teretnim vozilima koji koriste transeuropski sustav cesta (TEN-T).
Ažuriranje proširuje opseg pravila kako bi obuhvatilo druga
vozila, poput autobusa, kombija i osobnih automobila, te nalaže postupno
postavljanje različitih stopa naplate na cestama na temelju emisije CO2 ili
ekoloških učinaka.
Cilj novih pravila je izmijeniti naplatu cestarine s vremenskog modela na
sustav zasnovan na udaljenosti ili stvarno prijeđenom kilometru, kako bi se
bolje odražavali principi 'onečišćivač plaća' i 'korisnik plaća'.
Zastupnici Europskog parlamenta u prometu osigurali su da će
države članice od 2029. godine postupno ukidati "vinjete"
(cestarine temeljene na vremenu) za osnovnu mrežu TEN-T za teška vozila (kamione,
kamione i autobuse), a umjesto toga počet će primjenjivati cestarinu
baziranu na temelju udaljenosti. Međutim, države članice i dalje će
moći zadržati vinjete za određene dijelove ove mreže, ako uspiju dokazati da bi
novi način naplate značio nerazmjer u odnosu na očekivani prihod.
Zastupnici u Europskom parlamentu također su osigurali da će tri godine nakon
stupanja na snagu dogovorenih pravila države članice javno izvještavati o
cestarinama i korisničkim naknadama koje se naplaćuju na njihovom
teritoriju, uključujući informacije o korištenju tih prihoda. Za
europarlamentarce važno je osigurati da prihodi od tih naknada doprinose
održivom prometu, infrastrukturi i mobilnosti.
Sljedeći koraci
Dogovor o novim pravilima odobrio je jučer Odbor za promet i
turizam sa 28 glasova za i 21 protiv.
Sada ga mora odobriti Vijeće, a zatim i puni saziv Europskog
parlamenta.