25.02.2021.
Primjerice, korisnici će imati pravo na jednaku kvalitetu i
brzinu veze s mobilnom mrežom kao u svojoj zemlji tamo gdje postoje slične
mreže. Nova će pravila osigurati učinkovit pristup hitnim službama, među
ostalim i bolju informiranost o alternativnim načinima pristupa za osobe s
invaliditetom, te podići znanje potrošača o mogućim naknadama za
korištenje usluga s posebnom tarifom u roamingu.
Izvršna potpredsjednica za Europu spremnu za digitalno doba
Margrethe Vestager izjavila je: Iz svakog kutka Europe
možemo se javiti najmilijima, voditi poslovne razgovore i dijeliti priče s
putovanja bez straha od visokih računa. Ukidanje naknada za roaming odlično
oslikava kako EU povezuje milijune građana i poboljšava im živote. Nova pravila
omogućuju nastavak roaminga bez dodatnih naknada i još ga poboljšavaju.
Povjerenik za unutarnje tržište Thierry Breton rekao
je: Milijuni Europljana koriste prednosti roaminga u Uniji bez dodatnih
naknada. To je čvrst i uspješan temelj jedinstvenog tržišta. U europskom
digitalnom desetljeću svi moraju imati mogućnost za izvrsnu povezivost kao kod
kuće bilo gdje u Europi. Danas potvrđujemo predanost našim građanima. Istodobno
radimo na poticanju ulaganja u odgovarajuću infrastrukturu.
U roamingu kao kod kuće
Prema novom
istraživanju Eurobarometra pola Europljana koji posjeduju mobilni
telefon u zadnje je dvije godine putovalo u drugu zemlju Unije. Od
15. lipnja 2017., kad su zahvaljujući sadašnjoj Uredbi
o roamingu ukinute naknade za roaming, gotovo
170 milijuna građana koristi cijene i prednosti povezanosti u slobodnom roamingu na
prostoru jedinstvenog tržišta. U ljeto 2019. podatkovne usluge u roamingu korištene
su 17 puta više nego ljeto prije ukidanja naknada (ljeto 2016.). Naglo i veliko
povećanje prometa u roamingu od lipnja 2017. potvrđuje da je
ukidanje naknada za roaming oslobodilo dotad sputanu potražnju putnika iz 27
država članica Unije te Islanda, Lihtenštajna i Norveške za mobilnim uslugama.
Sadašnja se pravila prestaju
primjenjivati 30. lipnja 2022., no kako trenutačni uvjeti na tržištu
pokretnih telekomunikacija još ne pogoduju održivosti opcije „u roamingu kao
kod kuće“ tijekom putovanja unutar Unije za sve korisnike i sva poduzeća, važno
je produljiti primjenu tih pravila.
Jednaka kvaliteta usluge kod kuće i u inozemstvu
U najnovijoj anketi
Eurobarometra 33 % anketiranih izjavilo je da su tijekom
inozemnih putovanja u Uniji imali niže brzine mobilnog interneta od one koju
obično imaju u svojoj zemlji, a 28 % da je standard mreže bio niži nego
kod kuće (npr. 3G umjesto 4G). Danas predloženim novim pravilima želimo
osigurati da građani i poduzeća dobivaju uslugu jednake kvalitete kao kod kuće.
To znači da ako su pretplaćeni na brzine 4G ili, sve češće, 5G, u roamingu ne
bi trebali imati niže brzine mreže, ako su takve mreže dostupne. Kad je riječ u
5G uslugama, korisnici će morati znati mogu li u roamingu koristiti
pojedine aplikacije i usluge. Nadalje, na opravdan zahtjev za veleprodajni
pristup roamingu, operatori u posjećenoj zemlji trebali bi
omogućiti pristup svim tehnologijama i generacijama mreže.
Djelotvoran pristup hitnim službama u inozemstvu
Predloženom uredbom želi se osigurati da korisnici u roamingu mogu
bez teškoća i besplatno uspostaviti kontakt s hitnim službama te iskoristiti
prijenos podataka o lokaciji pozivatelja, ne samo glasovnim pozivima nego i SMS
porukama ili aplikacijama za hitne slučajeve. Putnici bi usto trebali biti
informirani o načinima na koje mogu doći u kontakt s hitnim službama u državi
članici Unije koju posjećuju, što obuhvaća i načine namijenjene osobama s
invaliditetom.
Sprečavanje neočekivano visokih troškova i računa
Putnici u roamingu trebali bi moći bez bojazni
nazivati brojeve usluga s posebnom tarifom, primjerice službe za tehničku
pomoć, korisničke službe zračnih prijevoznika ili osiguravajućih društava ili
čak besplatne brojeve, koje u roamingu mogu pratiti
neočekivane naknade. Zato se u novim pravilima od operatora traži da
potrošačima daju dovoljno informacija o mogućim većim troškovima korištenja
usluga s posebnom tarifom u roamingu.
Održiv roaming za operatore
Novim će se pravilima osigurati da su roaming bez
naknada i veće potrošačke pogodnosti održivi za operatore. Predviđa se daljnje
snižavanje veleprodajnih cijena roaminga, odnosno cijena koje
operatori međusobno naplaćuju kad korisnici koji putuju inozemstvom koriste
njihove mreže. Gornje granice cijena među operatorima utvrđene su na razini
koja im omogućuje povrat troškova pružanja usluga roaminga.
Istodobno je ta razina i dalje poticajna za ulaganje u mreže i izbjegavanje
narušavanja domaćeg tržišnog natjecanja na tržištima posjećenih zemalja.
Kontekst
Komisija je nedavno preispitala uredbu kojom su u lipnju 2017.
ukinute naknade za roaming na početni rok od pet godina.
Iz izvješća
o preispitivanju vidljivo je da su politike pravedne uporabe ili mjere
koje operatori mogu poduzeti da spriječe zlouporabu roaminga i
sustav iznimnih odstupanja od pravila uspješno štitili nacionalna tržišta,
operatore i potrošače od štetnih posljedica. Zaključeno je da su mjere za
regulaciju cijena među operatorima i dalje potrebne kako bi se osigurala
održivost roaminga. Potvrdilo je i da se potražnja za mobilnim
uslugama tijekom putovanja unutar EU-a/EGP-a naglo povećala od ukidanja naknada
za roaming. U okviru preispitivanja Komisija je od lipnja do rujna
2020. provela javno
savjetovanje kako bi doznala mišljenja o maloprodajnim i veleprodajnim
uslugama roaminga te o posljedicama produljenja pravila.
Dodatne informacije dostupne su na poveznicama i u nastavu
teksta:
Prijedlog nove
uredbe o roamingu
Razlozi za novu Uredbu o roamingu
Zahvaljujući Uredbi
o roamingu 15. lipnja 2017. ukinute su naknade za roaming.
Europljani koji putuju unutar Unije pozive, SMS poruke i podatke plaćaju samo
po domaćim cijenama. Sadašnja je uredba na snazi do 30. lipnja 2022.
U studenome 2019. Komisija je objavila prvo cjelovito preispitivanje tržišta roaminga iz
kojeg je vidljivo da su putnici u Uniji imali znatne koristi od ukidanja
naknada za roaming i da zato te pogodnosti ne treba mijenjati.
Ako se uredba ne bi produljila, u trenutačnim uvjetima na tržištu pokretnih
telekomunikacija opcija „u roamingu kao kod kuće“ tijekom
putovanja unutar Unije ne bi bila održiva za sve korisnike i sva poduzeća. Zato
je važno produljiti primjenu pravila. U okviru preispitivanja Komisija je od
lipnja do rujna 2020. provela javno
savjetovanje kako bi doznala mišljenja o maloprodajnim i veleprodajnim
uslugama roaminga te o posljedicama produljenja pravila.
Naposljetku je 24. veljače 2021. predložila novu uredbu o roamingu s
ciljem da se primjena tih pravila produlji za 10 godina i da građani od njih
imaju još više koristi.
Koristi od nove Uredbe o roamingu
Od nove uredbe koristi će podjednako imati europski građani,
poduzeća i operatori. Ona sadržava i nove mjere u područjima za koja je
preispitivanjem sadašnje uredbe utvrđeno da se mogu poboljšati.
Građani će se u roamingu još više osjećati kao
kod kuće jer bi u inozemstvu trebali imati jednaku kvalitetu i brzinu mobilne
mreže kao u svojoj zemlji. Potrošači će imati jasnije informacije o mogućim
dodatnim naknadama u roamingu za pozive na brojeve usluga kao
što su usluge korisničke podrške. Tako će se smanjiti rizik od neočekivano
visokih troškova i računa. Povrh toga, zahvaljujući predloženim pravilima
javnost će biti bolje upoznata s alternativnim načinima pristupa hitnim
službama u posjećenoj zemlji. To će pak smanjiti rizik da krajnji korisnici s
invaliditetom ne mogu pristupiti hitnim službama tijekom roaminga.
Operatori će nastaviti pružati usluge „u roamingu kao
kod kuće” na održiv način. Nova pravila, naime, donose niže veleprodajne granične
cijene, tj. maksimalne cijene koje domaći operator plaća inozemnom operatoru za
pružanje usluga roaminga. Predložene veleprodajne granične cijene
osiguravaju povrat troškova posjećenim operatorima i vjerojatno mogu potaknuti
daljnja povećanja prometa u roamingu.
Poduzećima će pogodovati neometana povezivost na jedinstvenom
tržištu. To je osobito važno proizvođačima aplikacija i start-up poduzećima
jer znači da potrošači mogu kontinuirano, bez prekida u mreži, koristiti
njihove inovativne aplikacije i usluge dok putuju Unijom.
Jednaka brzina mreže u roamingu
Za pružanje usluga roaminga svojim korisnicima u inozemstvu
operator mora koristiti mreže koje su dostupne u drugim zemljama Unije i kojima
upravljaju drugi operatori. Budući da se dostupnost mreža u Uniji razlikuje,
možda neće uvijek biti moguće ostvariti jednaku brzinu mobilne mreže. Ono što
se novim pravilima nastoji osigurati je da domaći operator ne bi trebao
hotimično smanjiti kvalitetu usluge roaminga ako je u
posjećenoj mreži moguće ostvariti sličnu kvalitetu ili slične brzine. Operatori
u posjećenoj zemlji trebali bi dopustiti razuman pristup svim dostupnim mrežama
i tehnologijama. To znači da korisnik koji kod kuće ima 4G povezivost ne bi
trebao imati 3G povezivost u roamingu ako je na posjećenoj
lokaciji dostupan 4G. Prema novom prijedlogu za roaming operatori bi trebali
obavijestiti korisnike o kvaliteti usluge koju mogu očekivati u roamingu tako
da to navedu u ugovoru o pružanju usluga.
„Usluge s posebnom tarifom” i zašto bi korisnici trebali paziti
na njih u roamingu
Pozivi prema određenim brojevima naplaćuju se posebno zbog
dodane vrijednosti te usluge. Primjer su usluge korisničke podrške
osiguravajućih društava ili banaka. Među njima su i zabavne usluge, naprimjer
telefonsko glasanje za pobjednika popularne TV emisije.
Domaći pozivi na brojeve s posebnom tarifom imaju različite
cijene: mogu biti besplatni ili jeftiniji (brojevi s dijeljenim troškom) ili
skuplji od običnih poziva. Budući da na domaćem tržištu za njih vrijede posebni
sustavi naplate, takvi pozivi u roamingu obično podliježu
dodatnim naknadama koje korisnik možda ne očekuje. Primjerice, poziv koji je
kod kuće besplatan u roamingu možda nije besplatan ili je
skuplji od očekivanog.
Predloženom novom uredbom želi se osigurati da korisnici
raspolažu jasnijim informacijama o uslugama s posebnom tarifom te da bolje
znaju koji se brojevi mogu koristiti za pristup tim uslugama. Cilj je da dobiju
praktične alate s pomoću kojih mogu informirano odlučiti o korištenju usluga s
posebnom tarifom u roamingu i izbjeći šokantno visoke račune.
Operatori se mogu pobrinuti za to tako da u ugovorima s korisnicima
navedu informacije o vrstama usluga za koje su u roamingu moguće
više naknade. Usto, građani bi pri ulasku u drugu državu članicu EU-a trebali
dobiti SMS poruku o mogućim višim naknadama za korištenje takvih usluga. SMS
poruka trebala bi sadržavati poveznicu na posebnu internetsku stranicu s
dodatnim informacijama o vrstama usluga i, ako je moguće, rasponima brojeva na
koje se to odnosi.
Pristup hitnim službama, osobito na alternativne načine, u roamingu
Jedinstveni europski broj za hitne slučajeve 112 služi tome da
ga svatko može nazvati i dobiti djelotvoran pristup hitnim službama, čak i
u roamingu. Pozivi prema hitnim službama i prijenos podataka o
lokaciji pozivatelja trebali bi biti nesmetani i besplatni. Građani u roamingu koji
ne mogu nazvati 112 trebali bi moći besplatno uspostaviti kontakt s hitnim
službama na alternativne načine, primjerice putem aplikacija za pametne
telefone ili SMS porukama.
Prekogranična primjena tih načina pristupa može se poboljšati
tako da korisnici ne snose troškove, osobito troškove prijenosa podataka o
lokaciji pozivatelja hitnim službama. Nova uredba jasnije uređuje pristup
hitnim službama, i putem poziva i putem alternativnih načina komunikacije.
Njome će se osigurati i nesmetan i besplatan prijenos podataka o pozivateljevoj
lokaciji tijekom korištenja usluga roaminga.
Putnici iz Unije trebali bi biti upoznati s dostupnim
mogućnostima pristupa hitnim službama u posjećenoj državi članici. Zato će se
novom uredbom osigurati da korisnici roaminga dobivaju
informacije o jedinstvenom europskom broju za hitne slučajeve 112, ali i o
alternativnim, neglasovnim načinima pristupa za krajnje korisnike s
invaliditetom.
Komisija predlaže izmjenu gornje granice veleprodajnih cijena
Regulacija veleprodajnih gornjih granica, odnosno maksimalnih
cijena koje operatori međusobno naplaćuju kad korisnici koriste njihove mreže
u roamingu, operatorima je ključan element održivosti opcije
„u roamingu kao kod kuće“, a ocjene sadašnjeg stanja
tehnologije i poslovanje pokazuju da je i dalje potrebna. Preispitivanje
tržišta roaminga u Uniji pokazalo je da veleprodajne
gornje granice treba još spustiti. Komisija predlaže postupno snižavanje tih
granica, prvo od 1. srpnja 2022. i drugo od 1. siječnja 2025. Te granice
odražavaju veleprodajne troškove operatora pri pružanju usluga roaminga,
dovoljno potiču ulaganja i maksimalno povećavaju održivost za operatore iz
Unije.
Postupno snižavanje veleprodajnih gornjih granica od 2022.:
|
od 1. 1. 2022. do 30. 6. 2022., tj. isteka sadašnje Uredbe
531/2012
|
od 1. 7. 2022. do 31. 12. 2024.
|
od 1. 1. 2025.
|
Pozivi
|
0,032 €/min
|
0,022 €/min
|
0,019 €/min
|
SMS poruke
|
0,01 €/SMS
|
0,004 €/SMS
|
0,003 €/SMS
|
Podaci
|
2,5 €/GB
|
2 €/GB
|
1,5 €/GB
|
Uredba o roamingu olakšava inovacije
Novopredložena Uredba o roamingu osigurat će da
potrošači i poduzeća u roamingu dobivaju usluge jednake
kvalitete kao kod kuće te da operatori na odgovarajući način informiraju
korisnike o kvaliteti koju mogu očekivati u inozemstvu. Prijedlog sadržava i
mjere koje operatorima omogućuju pristup svim generacijama i tehnologijama
mreže u drugim državama Unije koje su im potrebne da građanima u inozemstvu
pruže iste usluge kao u svojoj zemlji.
Za proizvođače aplikacija i start-up poduzeća
to znači da korisnici mogu kontinuirano, bez prekida u mreži, koristiti njihove
aplikacije i usluge na putovanjima unutar Unije. To je jako važno za aplikacije
koje nude rješenja za mobilnost, smještaj ili druge usluge povezane s turizmom
te sve aplikacije koje mogu biti od velike koristi na putovanjima.
Europa ulaže u strateške kapacitete za razvoj i primjenu inovativnih
digitalnih rješenja, primjerice u rasprostranjene 5G (i u budućnosti) 6G mreže.
Kvaliteta usluge vjerojatno će biti sve važniji element ponude mobilnih usluga.
Naime, kako se budu uvodile usluge koje ovise o 5G tehnologiji, korisnicima
koji putuju u inozemstvo bit će sve važnije znati može li ograničena kvaliteta
dostupne mreže utjecati na korištenje određenih aplikacija i usluga. Novim
pravilima o roamingu nastoji se potaknuti napredak u
inovacijama i poslovanju omogućivanjem najšireg mogućeg korištenja inovativnih
usluga te smanjenjem rizika da građani u inozemstvu neće moći koristiti
pojedine aplikacije za koje je potrebna najnovija mrežna tehnologija kao što je
5G.