21.04.2021.
Izvršna potpredsjednica za Europu spremnu za digitalno doba
Margrethe Vestager izjavila je: Povjerenje u umjetnu
inteligenciju je imperativ, a ne tek zgodna opcija. Ovo su važni propisi kojima
Unija predvodi razvoj novih globalnih normi koje će biti jamstvo povjerenja u
umjetnu inteligenciju. Postavljajući standarde možemo otvoriti put razvoju
etične tehnologije u svijetu i pritom očuvati Unijinu konkurentnost. Naša su
pravila spremna za budućnost i okrenuta inovacijama te će se primjenjivati samo
kad je to doista nužno: kad budu ugrožena temeljna prava i sigurnost građana
Unije.
Povjerenik za unutarnje tržište Thierry Breton izjavio
je: Umjetna inteligencija je sredstvo, a ne cilj. Postoji već
desetljećima, ali zahvaljujući računalnoj snazi dosegla je nove
mogućnosti. To znači golem potencijal u najrazličitijim područjima kao što
su zdravlje, promet, energetika, poljoprivreda, turizam ili kibersigurnost.
Donosi, međutim, i rizike. Današnjim se prijedlozima nastoji učvrstiti položaj
Europe kao svjetskog centra izvrsnosti u području umjetne inteligencije od
laboratorija do tržišta, osigurati da umjetna inteligencija u Europi bude u
skladu s našim vrijednostima i pravilima te iskoristiti njezin potencijal za
industrijsku primjenu.
Nova Uredba o umjetnoj inteligenciji Europljanima
će biti jamstvo povjerenja u ono što umjetna inteligencija nudi. Pravilima,
koja su razmjerna i fleksibilna, obuhvatit će se specifični rizici koje donose
sustavi umjetne inteligencije te postaviti najviši svjetski standardi. U koordiniranom
planu u glavnim se crtama iznose promjene u politici i ulaganja
potrebna u državama članicama da bi se učvrstio vodeći položaj Europe u razvoju
antropocentrične, održive, sigurne, uključive i pouzdane umjetne inteligencije.
Europski pristup pouzdanoj umjetnoj inteligenciji
Nova će se pravila izravno primjenjivati na isti način u svim
državama članicama na temelju definicije umjetne inteligencije koja je
prilagođena budućim okolnostima. U njihovoj je izradi korišten pristup koji se
temelji na riziku.
Neprihvatljiv rizik: sustavi koji se smatraju jasnom prijetnjom sigurnosti,
sredstvima za život i pravima ljudi bit će zabranjeni. To obuhvaća
sustave ili aplikacije umjetne inteligencije koji manipuliraju korisnikovim
ponašanjem kako bi zaobišli njegovu volju (npr. igračke s glasovnom pomoći koje
potiču opasno ponašanje maloljetnika) i sustave koji državama omogućuju
„društveno vrednovanje”.
Visok rizik: visokorizični sustavi umjetne inteligencije obuhvaćaju
tehnologiju koja se upotrebljava u:
- kritičnoj
infrastrukturi (npr. prometnoj) koja
može ugroziti život i zdravlje građana
- strukovnom
obrazovanju ili osposobljavanju koje osobi
može odrediti pristup obrazovanju i usmjeriti profesionalni život (npr.
bodovanje ispita)
- sigurnosnim
dijelovima proizvoda (npr. primjena umjetne
inteligencije u robotski potpomognutim kirurškim zahvatima)
- zapošljavanju,
kadrovskom upravljanju i pristupu samozapošljavanju (npr.
softver za razvrstavanje životopisa u postupcima zapošljavanja)
- osnovnim
privatnim i javnim uslugama (npr. ocjenjivanje
kreditne sposobnosti koje građanima može uskratiti mogućnost da podignu
kredit)
- provođenju
zakona koje se može kositi s temeljnim pravima građana
(npr. evaluacija pouzdanosti dokaza)
- upravljanju
migracijama, azilom i granicama (npr. provjera
vjerodostojnosti putnih isprava)
- pravosuđu i demokratskim
procesima (npr. primjena zakona na konkretan skup činjenica).
Za visokorizične sustave vrijedit će stroge obveze koje
moraju ispuniti prije stavljanja na tržište:
- odgovarajući
sustavi procjene i smanjenja rizika
- visoka
kvaliteta ulaznih podataka kako bi se smanjili
rizici i diskriminatorni rezultati
- evidentiranje
aktivnosti radi sljedivosti rezultata
- podrobna
dokumentacija sa svim informacijama o
sustavu i njegovoj namjeni koje su potrebne tijelima za ocjenjivanje
sukladnosti
- jasne
i primjerene informacije za korisnike
- odgovarajuće
mjere ljudskog nadzora radi minimiziranja rizika
- visoka
razina stabilnosti, sigurnosti i točnosti.
Konkretno, strogim uvjetima podliježu svi sustavi
daljinske biometrijske identifikacije jer ih se smatra
visokorizičnima. Njihova je upotreba u stvarnom vremenu u javnim prostorima u
načelu zabranjena. Iznimke su strogo definirane, regulirane i ograničene na
najnužnije situacije, npr. kad se koriste u potrazi za nestalim djetetom, za
sprečavanje konkretne i neposredne terorističke prijetnje ili za otkrivanje,
lociranje, identificiranje ili istragu protiv počinitelja teškog kaznenog djela
ili osumnjičenika za takvo djelo. Takvu upotrebu mora odobriti sudsko ili drugo
neovisno tijelo i mora biti ograničena vremenski, zemljopisno i na određene
baze podataka.
Ograničen rizik: sustavi umjetne inteligencije s posebnim obvezama u pogledu
transparentnosti: Korisnici sustava kao što su chatbotovi trebali
bi znati da je riječ o interakciji sa strojem kako bi mogli utemeljeno odlučiti
žele li se upustiti u nju ili odustati.
Minimalan rizik: prijedlog propisa omogućuje neograničeno korištenje
umjetne inteligencije u videoigrama ili filtrima za neželjenu e-poštu. U tu
kategoriju spada većina sustava umjetne inteligencije. Nacrt uredbe ih ne
regulira jer su ti sustavi slabo ili nimalo rizični za prava i sigurnost
građana.
Komisija predlaže da nova pravila budu pod nadzorom nacionalnih
tijela nadležnih za nadzor tržišta. Provedbu pravila i izradu standarda za
umjetnu inteligenciju olakšat će osnivanje Europskog odbora za umjetnu
inteligenciju. Usto, za umjetnu inteligenciju koja nije visokorizična
predlažu se dobrovoljni kodeksi ponašanja i regulatorni okviri za testiranje i
poticanje odgovornih inovacija.
Europski pristup izvrsnosti u umjetnoj inteligenciji
Koordinirano djelovanje učvrstit će vodeći položaj Europe u
području antropocentrične, održive, sigurne, uključive i pouzdane umjetne
inteligencije. Kako bi Europa ostala globalno konkurentna, Komisija se obvezala
poticati inovacije u razvoju i korištenju tehnologije umjetne inteligencije u
svim sektorima i svim državama članicama.
Koordinirani plan o umjetnoj inteligenciji, kojim su 2018.
definirani instrumenti financiranja i mjere za razvoj i korištenje umjetne
inteligencije, omogućio je stvaranje dinamičnog okruženja nacionalnih
strategija i financijskih sredstava EU-a za javno-privatna partnerstva i
istraživačko-inovacijske mreže. U cjelovito ažuriranom Koordiniranom planu
predlažu se zajedničke mjere s ciljem usklađivanja svih aktivnosti s europskom
strategijom za umjetnu inteligenciju i europskim zelenim planom, vodeći pritom
računa o novim izazovima koje je donijela pandemija koronavirusa. Iznosi se
vizija za ubrzanje ulaganja u umjetnu inteligenciju jer to može pridonijeti
oporavku. Želi se i potaknuti provedba nacionalnih strategija umjetne
inteligencije, ukloniti rascjepkanost i poduzeti mjere za globalne izazove. Za ažurirani Koordinirani plan koristit će se sredstva
dodijeljena u okviru programa Digitalna Europa i Obzor
Europa, kao i Mehanizma za oporavak i otpornost, s predviđenih
20 % rashoda za troškove digitalizacije, te programa kohezijske
politike.
Cilj toga je:
- stvaranje
poticajnih uvjeta za razvoj i primjenu umjetne inteligencije razmjenom
uvida u politiku, razmjenom podataka i ulaganjima u kritične računalne
kapacitete
- poticanje
izvrsnosti u umjetnoj inteligenciji od
laboratorija do tržišta uspostavljanjem javno-privatnog partnerstva,
organizacijom i primjenom istraživanja, razvojnim i inovacijskim
kapacitetima te stavljanjem centara za testiranje i eksperimentiranje i
centara za digitalne inovacije na raspolaganje MSP-ovima i javnim upravama
- stavljanje
umjetne inteligencije u službu građana i
društva predvođenjem razvoja i primjene pouzdane umjetne inteligencije,
razvojem talenata i vještina poticanjem stažiranja, umrežavanja
doktoranada i postdoktorskih stipendija u digitalnim područjima,
uvrštavanjem povjerenja u politike umjetne inteligencije te promicanjem
europske vizije održive i pouzdane umjetne inteligencije u svijetu
- strateško
vodstvo u sektorima i tehnologijama s velikim utjecajem,
primjerice u području okoliša fokusiranjem na doprinos umjetne
inteligencije održivoj proizvodnji, u zdravstvu širenjem međunarodne
razmjene informacija te u javnom sektoru, prometu, unutarnjim poslovima,
poljoprivredi i robotici.
Europski pristup novim strojevima
Strojevi obuhvaćaju raznovrsne proizvode za osobnu i
profesionalnu upotrebu: robote, kosilice, 3D pisače, građevinske strojeve,
industrijske proizvodne linije itd. Direktiva
o strojevima, koju će zamijeniti nova Uredba o strojevima,
definirala je zdravstvene i sigurnosne uvjete za strojeve. Novom će se uredbom
zajamčiti sigurnost nove generacije strojeva za korisnike i potrošače te
potaknuti inovacije. Sigurnosni rizici sustava umjetne inteligencije obuhvaćeni
su Uredbom o umjetnoj inteligenciji, a novom Uredbom o strojevima uredit će se
sigurna integracija tih sustava u strojeve općenito. Poduzeća će morati
provesti samo jedno ocjenjivanje sukladnosti. Usto, nova je Uredba o strojevima odgovor na potrebe tržišta:
unijet će veću pravnu jasnoću u postojeće odredbe te smanjiti administrativni
teret i troškove poduzećima jer će dokumentacija moći biti u digitalnim
formatima, a MSP-ovi će plaćati prilagođene naknade za ocjenjivanje
sukladnosti. Ujedno će osigurati usklađenost s pravnim okvirom EU-a za
proizvode.
Idući koraci
Europski parlament i države članice Komisijine će prijedloge
europskog pristupa umjetnoj inteligenciji i strojevima morati donijeti u
redovnom zakonodavnom postupku. Nakon donošenja uredbe će se izravno
primjenjivati u cijeloj Uniji. Komisija će istodobno nastaviti surađivati s
državama radi provedbe mjera najavljenih u Koordiniranom planu.
Kontekst
Komisija godinama podupire i jača suradnju u području umjetne
inteligencije u Uniji kako bi se povećala konkurentnost i osiguralo povjerenje
utemeljeno na vrijednostima EU-a. Na temelju Europske
strategije za umjetnu inteligenciju iz 2018. i nakon opsežnog
savjetovanja s dionicima, Stručna skupina na visokoj razini za umjetnu
inteligenciju izradila je 2019. Smjernice
za pouzdanu umjetnu inteligenciju i 2020. popis za ocjenjivanje
pouzdane umjetne inteligencije. U suradnji s državama članicama u prosincu
2018. objavljen je prvi Koordinirani
plan o umjetnoj inteligenciji. U Komisijinoj Bijeloj
knjizi o umjetnoj inteligenciji iz 2020. izložena je jasna vizija za
umjetnu inteligenciju u Europi: ekosustav izvrsnosti i povjerenja. Na tome se
temelji današnji prijedlog. Javno
savjetovanje o Bijeloj knjizi privuklo je velik broj sudionika iz
cijelog svijeta. Bijela knjiga bila je popraćena Izvješćem
o utjecaju umjetne inteligencije, interneta stvari i robotike na sigurnost i
odgovornost u kojem je zaključeno da postojeći propisi o sigurnosti
proizvoda, ponajprije Direktiva o strojevima, imaju mnogo nedostataka koje je
trebalo ukloniti.
Više informacija
Nova
pravila o umjetnoj inteligenciji – pitanja i odgovori
Nova
pravila o umjetnoj inteligenciji – Činjenice
Komunikacija
o poticanju europskog pristupa umjetnoj inteligenciji
Uredba o
europskom pristupu umjetnoj inteligenciji
Novi
Koordinirani plan o umjetnoj inteligenciji
Uredba o
strojevima
Projekti u
području umjetne inteligencije koje financira EU