14.07.2020.
Danas
objavljene „najbolje prakse” obuhvaćaju više područja, među ostalim:
- moratorij na otplatu potrošačkih
i poslovnih kredita te doprinosa za osiguranje; tim mjerama može se pomoći
onima koji su suočeni s financijskim poteškoćama (odgodom otplate);
- sigurnija bezgotovinska plaćanja uz
istodobno osiguravanje dostupnosti gotovinskih plaćanja onima kojima su
potrebna;
- brzo odobravanje zajmova namijenjenih ublažavanju posljedica
koronavirusa s razumnim naknadama i
kamatnim stopama;
- zakoniti odštetni zahtjevi obrađuju se i isplaćuju u
najkraćem mogućem roku.
Valdis Dombrovskis,
izvršni potpredsjednik nadležan za gospodarstvo u interesu građana, izjavio
je: Naš je neposredni cilj osigurati likvidnost i potrebnu financijsku
potporu potrošačima, a posebno manjim poduzećima. Pozdravljam opsežan dijalog
koji smo vodili s europskim financijskim sektorom i predstavnicima poduzeća i
potrošača. Danas objavljeni popis „najboljih praksi” rezultat je naših
konstruktivnih rasprava. Pozivam sve zainteresirane da u potpunosti iskoriste
ovaj vrijedan alat. Razmotrit ćemo stanje u rujnu i nastaviti raspravu o tome
kako na najbolji način osigurati neprekinuti dotok kredita u kontekstu oporavka.
Današnji
popis „najboljih praksi” rezultat je rasprava vođenih tijekom dva okrugla stola
koje je organizirala Komisija, uz sudjelovanje europskih banaka, drugih
zajmodavaca i sektora osiguranja. Rasprave su dio širih nastojanja Komisije da
poveća kreditiranje realnog gospodarstva, koja obuhvaćaju i travanjski paket
mjera o bankarstvu. Komisija će organizirati novi okrugli stol u rujnu kako
bi se razmotrio napredak i nastavio dijalog s dionicima radi potpore
kreditiranju tijekom oporavka. Potiču se svi sudionici na primjenu tih
najboljih praksi.
Danas
objavljeni tekst, o kojem su se dogovorili svi sudionici okruglog stola,
uključuje:
- najbolje prakse za bankovno i nebankovno kreditiranje
potrošača
- najbolje prakse za bankovno i nebankovno kreditiranje
poduzeća
- najbolje prakse za osiguravatelje
Kontekst
Gospodarski
udar uzrokovan pandemijom koronavirusa ostavio je dalekosežne posljedice na
poduzeća i potrošače. Komisija je 28. travnja 2020. donijela paket
mjera o bankarstvu kako bi se olakšalo bankovno kreditiranje u cilju
potpore gospodarstvu. Brzi dogovor Europskog parlamenta i Vijeća o tom paketu
omogućio je primjenu ciljanih zakonodavnih izmjena iz paketa već u drugom
tromjesečju 2020.
Komisija
je u okviru tog paketa mjera najavila dijalog s europskim financijskim sektorom
te s predstavnicima poduzeća i potrošača. Svrha tog dijaloga bila je istražiti
na koje bi načine razni financijski akteri mogli pružiti potporu građanima i
poduzećima tijekom pandemije. Komisija je 28. svibnja s dionicima
organizirala prvi okrugli stol radi rasprave o mjerama pomoći na kojem su sve
zastupljene stranke izrazile otvorenost za suradnju i dijalog. Nakon toga,
Komisija je 29. lipnja organizirala drugi okrugli stol. Današnji popis
„najboljih praksi” dogovoren je nakon tog sastanka.
U
radu obaju okruglih stolova sudjelovalo je više od 25 organizacija, među
ostalim:
- organizacije za zaštitu potrošača
- gospodarske udruge
- osiguravajuća društva
- banke
Dodatne
informacije dostupne su na poveznici: Poveznica
na danas objavljene „najbolje prakse”