23.09.2021.
Direktiva
o audiovizualnim medijskim uslugama
Cilj
je Direktive o audiovizualnim medijskim uslugama osigurati pravedno jedinstveno
tržište za radiodifuzijske usluge koje prati tehnološki razvoj. Direktiva je u
tu svrhu revidirana 2018. kako bi se stvorio regulatorni okvir prilagođen
digitalnom dobu, koji će dovesti do sigurnijeg, pravednijeg i raznolikijeg
audiovizualnog okruženja. Njome se koordinira zakonodavstvo EU-a o svim
audiovizualnim medijima, uključujući tradicionalne televizijske kuće i usluge
videa na zahtjev, te utvrđuju osnovne zaštitne mjere za sadržaj koji se dijeli
na platformama za razmjenu videozapisa.
Zbog
kašnjenja s prenošenjem zakonodavstva građani i poduzeća u Češkoj,
Estoniji, Irskoj, Španjolskoj, Hrvatskoj, Italiji, Cipru, Sloveniji i Slovačkoj možda
neće moći iskoristiti sve odredbe Direktive o audiovizualnim medijskim
uslugama, kojima se:
- ujednačuju
uvjeti za različite vrste audiovizualnih medijskih usluga
- jamči
neovisnost nacionalnih regulatornih tijela za medije
- čuva
kulturna raznolikost, primjerice zahtjevom da u ponudi usluga videa na
zahtjev bude najmanje 30 % europskih djela
- štite djeca
i potrošači pravilima za zaštitu maloljetnika od štetnog sadržaja na
internetu, uključujući zaštite koje se odnose na usluge videa na zahtjev i
- bori protiv
rasne, vjerske i drugih vrsta mržnje strožim pravilima za sprečavanje
poticanja na nasilje ili mržnju i javnog poticanja na počinjenje kaznenih
djela terorizma.
Europski
zakonik elektroničkih komunikacija
Djelovanje
EU-a u području elektroničkih komunikacija rezultiralo je većim izborom za
potrošače, nižim telefonskim računima i višim standardima telekomunikacijskih
usluga. Europskim zakonikom elektroničkih komunikacija telekomunikacijska
pravila EU-a moderniziraju se i prilagođuju digitalnom dobu. Zbog kašnjenja s
prenošenjem zakonodavstva potrošači i poduzeća u Estoniji, Španjolskoj,
Hrvatskoj, Irskoj, Italiji, Cipru, Latviji, Litvi, Luksemburgu, Malti,
Nizozemskoj, Austriji, Poljskoj, Portugalu, Rumunjskoj, Sloveniji, Slovačkoj i Švedskoj možda
neće moći iskoristiti sljedeće pogodnosti:
- jasna i
uključiva pravila o pravima krajnjih korisnika: primjena istih pravila u
cijeloj Europi u cilju ostvarivanja uključivog jedinstvenog tržišta
- bolja
kvaliteta usluga: potrošačima će se osigurati veća brzina veze i veća
pokrivenost jer se Zakonikom potiču ulaganja, posebno u mreže vrlo velikog
kapaciteta, uključujući 5G mreže
- usklađena
pravila: Zakonikom se poboljšava regulatorna predvidljivost, među ostalim
u dodjeli radiofrekvencijskog spektra
- zaštita
potrošača: Zakonik koristi potrošačima i štiti ih, bez obzira na to
komuniciraju li krajnji korisnici s pomoću tradicionalnih usluga (pozivi,
tekstualne poruke) ili aplikacija
- fair play:
Zakonikom se osigurava jednako postupanje prema svim akterima u sektoru
telekomunikacijskih usluga, neovisno o tome je li riječ o tradicionalnim
uslugama ili aplikacijama.
Bolju
zaštitu potrošačima bi posebno trebala pružiti pravila kojima se osigurava
jasnoća ugovornih informacija i kvaliteta usluge te olakšava promjena mreže
kako bi se omogućile pravednije maloprodajne cijene. Operateri i pružatelji
usluga mogu ostvariti koristi od pravila koja pogoduju ulaganjima, kao što su
pravila kojima se potiču zajednička ulaganja u mreže vrlo velikog kapaciteta i
isključivo veleprodajne mreže ili regulatorna i investicijska predvidljivost,
među ostalim u postupcima dodjele radiofrekvencijskog spektra.
Kontekst
Postupak
zbog povrede prava utvrđen je u Ugovorima EU-a, a Komisiji omogućuje da poduzme
pravne radnje protiv država članica koje ne osiguraju pravodobno i točno
prenošenje direktiva u nacionalno zakonodavstvo.
Rok
za prenošenje Direktive o audiovizualnim medijskim uslugama bio
je 19. rujna 2020. Komisija je u studenome 2020. pokrenula postupak zbog povrede
protiv 23 države članice koje nisu u potpunosti prenijele revidiranu Direktivu
o audiovizualnim medijskim uslugama u nacionalno zakonodavstvo. Dosad je 15
država članica obavijestilo o potpunom prenošenju Direktive, a još tri države
članice priopćile su da su je djelomično prenijele. Komisija je stoga
poslala obrazložena mišljenja Češkoj, Estoniji, Irskoj,
Španjolskoj, Hrvatskoj, Italiji, Cipru, Sloveniji i Slovačkoj (9 država
članica).
Rok
za prenošenje Europskog zakonika elektroničkih komunikacija u
nacionalno zakonodavstvo bio je 21. prosinca 2020. Komisija je 4. veljače 2021.
službeno opomenula 24 države članice. Do kraja kolovoza samo su Bugarska i
Danska obavijestile o potpunom prenošenju Zakonika (uz Grčku, Mađarsku i
Finsku, koje su ga ranije prenijele). Nedavno su Belgija i Njemačka također
obavijestile o potpunom prenošenju, a njihove su obavijesti u postupku ocjene.
Češka je tijekom ljeta, kao nedavno i Francuska, obavijestila o donošenju
brojnih mjera za djelomično prenošenje te direktive, a njihove su obavijesti
također u postupku ocjene. Komisija sada šalje obrazložena mišljenja Estoniji,
Španjolskoj, Hrvatskoj, Irskoj, Italiji, Cipru, Latviji, Litvi, Luksemburgu,
Malti, Nizozemskoj, Austriji, Poljskoj, Portugalu, Rumunjskoj, Sloveniji, Slovačkoj
i Švedskoj (18 država članica) te od njih traži da donesu odgovarajuće mjere i
obavijeste o njima.
Te
države članice imaju dva mjeseca da isprave stanje i donesu nacionalne mjere za
prenošenje tih zakonodavnih akata EU-a u nacionalno zakonodavstvo. U protivnom,
Komisija može odlučiti uputiti predmete protiv tih država članica Sudu Europske
unije.
Više
informacija dostupno je na poveznicama:
Audiovizualne
medijske usluge
Propisi
EU-a o elektroničkim komunikacijama
Postupak
zbog povrede