Kibernetička obrana: EU pojačava djelovanje protiv kibernetičkih prijetnji

11.11.2022.

Jučer (10.11. 2022.) su Komisija i Visoki predstavnik predstavili Zajedničku komunikaciju o politici kibernetičke obrane EU-a i Akcijskom planu o vojnoj mobilnosti 2.0 za rješavanje pogoršanog sigurnosnog okruženja nakon ruske agresije na Ukrajinu i za jačanje kapaciteta EU-a da zaštiti svoje građane i infrastrukturu .

Svojom novom politikom kibernetičke obrane EU će poboljšati suradnju i ulaganja u kibernetičku obranu kako bi bolje zaštitio, otkrio, odvratio i obranio se od sve većeg broja kibernetičkih napada.

Kibernetički prostor nema granica. Nedavni kibernetički napadi na energetske mreže, prometnu infrastrukturu i svemirska sredstva pokazuju rizike koje predstavljaju i za civilne i za vojne aktere. To zahtijeva više radnji za zaštitu građana, oružanih snaga, kao i civilnih i vojnih misija i operacija EU-a od kibernetičkih prijetnji.

Politika EU-a o kibernetičkoj obrani ima za cilj potaknuti sposobnosti kibernetičke obrane EU-a i ojačati koordinaciju i suradnju između vojnih i civilnih kibernetičkih zajednica (civilnih, policijskih, diplomatskih i obrambenih). Poboljšat će učinkovito upravljanje kibernetičkom krizom unutar EU-a i pomoći u smanjenju naše strateške ovisnosti o kritičnim kibertehnologijama, istovremeno jačajući europsku obrambenu tehnološku industrijsku bazu (EDTIB). Također će potaknuti obuku, privlačenje i zadržavanje kibernetičkih talenata te pojačati suradnju s našim partnerima u području kibernetičke obrane.

 

Politika EU-a o kibernetičkoj obrani izgrađena je oko četiri stupa koji pokrivaju širok raspon inicijativa koje će pomoći EU-u i državama članicama:

  1. Zajedničko djelovanje za jaču kibernetičku obranu EU-a: EU će ojačati mehanizme koordinacije među nacionalnim i EU akterima kibernetičke obrane, kako bi povećao razmjenu informacija i suradnju između vojnih i civilnih zajednica kibernetičke sigurnosti te dodatno podupirao vojne misije i operacije ZSOP-a.
  2. Osigurati  obrambeni ekosustav EU-a: Čak se i softverske komponente koje nisu kritične mogu koristiti za izvođenje kibernetičkih napada na tvrtke ili vlade, uključujući obrambeni sektor. To zahtijeva daljnji rad na standardizaciji i certificiranju kibernetičke sigurnosti kako bi se osigurale vojne i civilne domene.
  3. Ulagati u sposobnosti kibernetičke obrane: države članice moraju značajno povećati ulaganja u moderne vojne sposobnosti kibernetičke obrane na način suradnje, koristeći platforme za suradnju i mehanizme financiranja dostupnih na razini EU-a, kao što su PESCO, Europski obrambeni fond, kao i Obzor Europa i Program Digitalna Europa.
  4. Partnerstva za rješavanje zajedničkih izazova: Nadovezujući se na postojeću sigurnost i obranu, kao i kibernetičke dijaloge s partnerskim zemljama, EU će nastojati uspostaviti prilagođena partnerstva u području kibernetičke obrane.

 

Sljedeći koraci

Komisija i visoki predstavnik, uključujući i u svojstvu čelnika Europske obrambene agencije (EDA), podnijet će godišnje izvješće Vijeću EU-a kako bi pratili i procijenili napredak u provedbi radnji iz Zajedničke komunikacije o Politici Europske unije o kibernetičkoj obrani.

Države članice se potiču da svojim doprinosima pridonesu napretku provedbenih mjera koje se odvijaju u nacionalnim formatima ili formatima suradnje. Plan provedbe mogao bi se uspostaviti u suradnji s državama članicama.

 

Dodatne informacije dostupne su na poveznicama:

Zajednička komunikacija o politici EU o kibernetičkoj obrani

Pitanja i odgovori 

Factsheet 

EU's Cybersecurity Strategy 

Strategic Compass 

Council conclusions 

Joint Communication 

Cyber Resilience Act 

 

vrh stranice