03.04.2020.
Prva
Investicijska inicijativa kao odgovor na koronavirus sastojala se od tri glavna
elementa: oko 8 milijardi eura izravne likvidnosti kako bi se ubrzalo do 37
milijardi eura europskih javnih ulaganja, fleksibilnosti u primjeni pravila
EU-a o rashodima i proširenja pristupa Fondu solidarnosti EU-a.
Te
se mjere nadopunjuju današnjim paketom mjera uvođenjem izvanredne
fleksibilnosti kojom se omogućuje da se sva neiskorištena sredstva iz europskih
strukturnih i investicijskih fondova mogu u potpunosti mobilizirati. Ta je fleksibilnost
ostvarena mogućnostima prijenosa između tri fonda kohezijske politike (Europskog fonda za
regionalni razvoj, Europskog
socijalnog fonda i Kohezijskog
fonda), prijenosima između različitih kategorija regija i fleksibilnošću u
pogledu tematske koncentracije.
Postojat
će i mogućnost stope sufinanciranja sredstvima EU-a u iznosu od 100 % za
programe kohezijske politike u obračunskoj godini 2020. – 2021., čime
će se državama članicama omogućiti da u potpunosti iskoriste financiranje
sredstvima EU-a za provedbu mjera povezanih s krizom. Paket CRII+ ujedno
pojednostavnjuje postupovne korake povezane s provedbom programa, korištenjem
financijskih instrumenata i revizijom. Riječ je o dosad nezabilježenim mjerama
koje su opravdane zbog izvanredne situacije u kontekstu pandemije koronavirusa.
Nadalje,
CRII+ pruža potporu najpotrebitijima jer se mijenjaju pravila Fonda europske pomoći za
najpotrebitije (FEAD). Primjerice, omogućit će se dostava pomoći u hrani i osnovnih
potrepština putem elektroničkih vaučera te će se osigurati zaštitna oprema,
čime se smanjuje rizik od kontaminacije. Također, mjere će se moći financirati
u iznosu od 100 % za obračunsku godinu 2020. – 2021.
Osim
toga, izmjenama Europskog
fonda za pomorstvo i ribarstvo (EFPR) omogućit će se fleksibilnija
preraspodjela financijskih sredstava u okviru operativnih programa u svakoj državi članici i
jednostavniji postupak za izmjenu operativnih programa s obzirom na uvođenje
novih mjera. Izmjenama će se isto tako pružiti potpora za privremeni prestanak
ribolovnih aktivnosti i za prekid proizvodnje i dodatne troškove koje snose
uzgajivači u akvakulturi i organizacije proizvođača za skladištenje proizvoda
ribarstva i akvakulture.
O
drugom paketu mjera Komisija se posljednjih tjedana intenzivno savjetovala s
državama članicama, Europskim parlamentom i odgovarajućim sektorima te je uzela
u obzir više od 200 pojašnjenja i savjeta koje je primila od nacionalnih tijela
u vezi s mjerama koje su ta tijela poduzela u sklopu CRII-ja kao odgovor na
krizu.
Olakšavanje ulaganja iz fondova EU-a
Investicijska
inicijativa plus kao odgovor na koronavirus omogućuje da se sva
neiskorištena sredstva iz fondova kohezijske politike mogu mobilizirati kako
bi se ublažili učinci javnozdravstvene krize na naša gospodarstva i društva.
Određeni postupovni koraci povezani s provedbom programa i revizijom
pojednostavnit će se kako bi se omogućila fleksibilnost, osigurala pravna
sigurnost i smanjili administrativni zahtjevi. Konkretno, Komisija predlaže
sljedeće:
- da se državama članicama da izvanredna i privremena
mogućnost da za programe kohezijske politike zatraže stopu sufinanciranja
od 100 % za obračunsku godinu 2020. – 2021.,
- da se omogući dodatna fleksibilnost za prijenos sredstava
između fondova kohezijske politike te među kategorijama regija,
- da se države članice izuzmu od ispunjavanja zahtjeva u
pogledu tematske koncentracije kako bi se omogućilo preusmjeravanje
sredstava prema područjima koja su najpogođenija trenutačnom krizom,
- da se države članice izuzmu od zahtjeva za izmjenama
sporazuma o partnerstvu,
- da se odgodi rok za podnošenje godišnjih izvješća za
2019.,
- da se proširi mogućnost primjene metode nestatističkog
uzorkovanja,
- da se omogući izuzeće od zahtjeva za revizijom i
ažuriranjem ex-ante procjena i poslovnih planova kako bi se financijski
instrumenti lakše prilagodili za djelotvoran odgovor na javnozdravstvenu
krizu,
- da se rashodi za dovršene ili u cijelosti provedene
operacije kojima se jačaju kapaciteti za odgovor na krizu u kontekstu
pandemije koronavirusa iznimno smatraju prihvatljivima,
- da se omogući ograničena financijska fleksibilnost pri
zaključenju programa kako bi se državama članicama i regijama omogućilo da
u potpunosti iskoriste potporu iz EU-ovih fondova,
- da se Europskom fondu za regionalni razvoj omogući da
pruži potporu poduzećima u teškoćama u ovim posebnim okolnostima u skladu
s fleksibilnošću koju omogućuju pravila o državnim potporama.
Uvjeti
za prijavu za stopu sufinanciranja sredstvima EU-a u iznosu od 100 % za
programe kohezijske politike
Države
članice mogu zatražiti izmjene operativnih programa kako bi se omogućila
primjena stope sufinanciranja sredstvima EU-a od 100 % za obračunsku
godinu 2020. – 2021.
Takvi
se zahtjevi mogu podnijeti tijekom obračunske godine koja počinje
1. srpnja 2020. i završava 30. lipnja 2021. Ta je iznimna mjera
predložena kako bi se državama članicama omogućilo da u potpunosti iskoriste
financiranje sredstvima EU-a za provedbu mjera povezanih s pandemijom
koronavirusa. Stopa sufinanciranja od 100 % primjenjuje se samo ako je
odgovarajuća izmjena programa odobrena odlukom Komisije prije kraja predmetne
obračunske godine.
Gornja
granica za prijenose sredstava među kategorijama regija
Države
članice trenutačno mogu prenijeti do 3 % dodijeljenih sredstava
među regijama. U današnjem prijedlogu ta granica više ne postoji jer učinak
koronavirusa ne prati uobičajenu kategorizaciju kohezijske politike kad je
riječ o slabije razvijenijim i razvijenijim regijama. Budući da se nalazimo u
posljednjoj godini programskog razdoblja 2014. – 2020., ta se
fleksibilnost primjenjuje samo na odobrena proračunska sredstva za 2020.
Kako
bi se osiguralo da slabije razvijene regije ostanu u središtu pažnje, države
članice trebale bi razmotriti druge mogućnosti za prijenos sredstava prije nego
što razmotre prijenos sredstava iz proračuna za slabije razvijene regije u
proračune razvijenijih regija. Drugim riječima, prijenosima se ne bi trebala spriječiti
ključna ulaganja u regiji podrijetla ili spriječiti dovršenje prethodno
odabranih operacija. Osim toga, država članica može zahtijevati prijenos
sredstava samo za operacije povezane s pandemijom u kontekstu krize uzrokovane
koronavirusom. Naime, treba imati na umu da je cilj kohezijske politike
poboljšati stanje u regijama u najnepovoljnijem položaju. To je načelo ugrađeno
u Ugovor i trebalo bi ga slijediti i u sadašnjim okolnostima.
Funkcioniranje
prijenosa sredstava između fondova kohezijske politike i uvjeti
Prijenos
sredstava je dobrovoljan. Države članice mogu zatražiti prijenos sredstava kojima
raspolažu u okviru programa za 2020. za cilj „Ulaganje za rast i radna mjesta”
između Europskog fonda za regionalni razvoj, Europskog socijalnog fonda i
Kohezijskog fonda.
Na
temelju te odluke neće trebati poštovati minimalni udio za Europski socijalni
fond koji iznosi 23,1 % i minimalni udio za Kohezijski fond koji za države
članice koje su pristupile EU-u 1. svibnja 2004. ili nakon tog datuma
iznosi jednu trećinu ukupnih konačnih financijskih sredstava.
Prijenosi
neće utjecati na sredstva dodijeljena Inicijativi za
zapošljavanje mladih (YEI).
Sredstva
prenesena između EFRR-a, ESF-a i Kohezijskog fonda kao odgovor na krizu
uzrokovanu koronavirusom upotrijebit će se u skladu s pravilima fonda u koji se
sredstva prenose.
Posljedice
izuzimanja država članica od potrebe za ispunjavanjem zahtjeva u pogledu
tematske koncentracije
U
programskom razdoblju 2014. – 2020. države članice moraju usmjeriti
potporu na intervencije koje donose najveću dodanu vrijednost u odnosu na
strategiju Unije za pametan, održiv i uključiv rast. Zbog toga su u uredbama za
pojedine fondove utvrđena posebna pravila kojima se od država članica zahtijeva
da se usredotoče na niskougljično gospodarstvo ili potporu za istraživanja i
razvoj kad je riječ o Europskom fondu za regionalni razvoj te na promicanje
socijalne uključenosti i borbu protiv siromaštva kad je riječ o Europskom
socijalnom fondu.
U
trenutačnim okolnostima krize uzrokovane koronavirusom opravdano je iznimno
izuzeti države članice od potrebe za ispunjavanjem tih zahtjeva u pogledu
tematske koncentracije do kraja programskog razdoblja. To će državama članicama
pomoći da brzo izdvoje raspoloživa sredstva kako bi odgovorila na krizu.
Kriza
uzrokovana koronavirusom kao razlog više sile i provedbena pravila
Komisija
smatra da treba primijeniti svu potrebnu fleksibilnost u slučajevima kada
korisnici zbog razloga povezanih s pandemijom koronavirusa (npr. nedostupnost
osoblja) ne mogu na vrijeme ispuniti svoje obveze. Komisija će iskazati jednaku
fleksibilnost pri procjeni usklađenosti država članica s njihovim obvezama.
Prema
tome, ako se kriza uzrokovana koronavirusom navodi kao razlog više sile, podaci
o iznosima za koje nije bilo moguće podnijeti zahtjev za plaćanje pružit će se
na ukupnoj razini po prioritetima za operacije za koje ukupni prihvatljivi
troškovi iznose manje od milijun eura.
Kako
bi se državama članicama omogućilo da se usredotoče na odgovor na pandemiju
koronavirusa i da smanje administrativno opterećenje, pojednostavnit će se
određeni postupovni zahtjevi povezani s provedbom programa.
Konkretno,
sporazume o partnerstvu više ne bi trebalo mijenjati sve do kraja programskog
razdoblja ni za evidentiranje prethodnih izmjena operativnih programa ni za
uvođenje bilo kakvih drugih promjena.
Uzimajući
u obzir znatan broj izmjena programa koje će se obraditi u predstojećim
mjesecima, tim će se prijedlogom znatno pojednostavniti postupak
reprogramiranja.
Trenutačne
okolnosti mogu utjecati na određene zadaće, primjerice na revizije u državama
članicama i na razini EU-a. Stoga se određeni postupovni zahtjevi povezani s
revizijama mogu pojednostavniti u tim iznimnim okolnostima.
Kad
je riječ o fondovima kohezijske politike i Europskom fondu za pomorstvo i
ribarstvo, revizijska tijela mogu na temelju svoje stručne prosudbe donijeti
odluku o primjeni metode nestatističkog uzorkovanja za obračunsku godinu koja
počinje 1. srpnja 2019. i završava 30. lipnja 2020. Time će se znatno
smanjiti broj operacija za koje se zahtijeva revizija i stoga smanjiti pritisak
na krajnje korisnike i revizijska tijela.
Osim
te zakonodavne promjene, Komisija će blisko surađivati s nacionalnim tijelima u
pogledu primjene dodatnih metoda koje će revizorima iz država članica omogućiti
izvršavanje njihovih zadaća.
Posljedice
izuzimanja od zahtjeva za revizijom i ažuriranjem ex-ante procjena i poslovnih
planova
Kako
bi se financijski instrumenti EU-a mogli koristiti za borbu protiv ove javnozdravstvene
krize, bit će potrebne izmjene postupka provedbe. U uobičajenim okolnostima
države članice trebale bi izmijeniti popratnu dokumentaciju i pokazati da je
potpora upotrijebljena u svrhu za koju je namijenjena.
Međutim,
u sadašnjim okolnostima, kako bi se smanjilo administrativno opterećenje i
kašnjenja u provedbi, revizija i ažuriranje ex-ante procjena te ažurirani
poslovni planovi ili istovjetni dokumenti neće se više zahtijevati sve do kraja
programskog razdoblja.
Omogućavanje
ograničene financijsku fleksibilnost pri zaključenju programa
Komisija
predlaže da se državama članicama omogući „prekomjerno trošenje” do 10 %
proračuna dodijeljenog za određeni prioritet, pod uvjetom da se ono nadoknadi
odgovarajućim smanjenjem nekog drugog prioriteta u istom programu. Ta će se
fleksibilnost primjenjivati na cjelokupni program, tj. i na rashode nastale
prije 1. veljače, ali tek pri zaključenju programa (prihvaćanju
posljednjih godišnjih financijskih izvještaja). Tako će se pružiti mogućnost
većeg sufinanciranja različitih mjera bez potrebe za izmjenama programa. Time
se ne mijenja ukupna raspoloživa potpora iz fondova kohezijske politike i
EFPR-a.
Ta
mogućnost ne postoji u sadašnjim pravilima i predstavlja još jedan način
povećanja fleksibilnosti za države članice koje žele koristiti programe koji se
financiraju iz kohezijske politike i EFPR-a za ublažavanje učinaka javnozdravstvene
krize.
Kako
bi se osigurala najveća moguća dodana vrijednost ulaganja EU-a, pravila EU-a
nisu dopuštala financiranje operacija koje su bile fizički dovršene ili u
cijelosti provedene prije nego što je korisnik podnio zahtjev za financiranje u
okviru programa.
Međutim,
u trenutačnim izvanrednim okolnostima pandemije koronavirusa to bi se iznimno
trebalo dopustiti kako bi se osiguralo da operacije koje su već provedene kao
odgovor na krizu mogu dobiti potporu EU-a. Te se operacije mogu odabrati čak i
prije nego što se provede potrebna izmjena programa. To znači da, primjerice,
operacije u kojima se kupuje medicinska oprema, a kupnja je već obavljena prije
stupanja na snagu prijedloga o izmjeni, retroaktivno postaju prihvatljive za
potporu iz sredstava EU-a. Time će se smanjiti pritisak na nacionalne i
regionalne proračune zbog odgovora na javnozdravstvenu krizu.
Važeća
pravila o upravljanju i kontroli u okviru kohezijske politike
Proračun
EU-a i novac poreznih obveznika moraju ostati zaštićeni, stoga svi mehanizmi
kontrole i revizije ostaju na snazi. Komisija samo predlaže, u kontekstu
izbijanja koronavirusa, pojednostavnjenje i razjašnjenje određenih pravila
povezanih s revizijom, provedbom financijskih instrumenata i prihvatljivošću.
To
znači da se zakonodavni okvir za provedbu programa europskih strukturnih i
investicijskih fondova i dalje u potpunosti primjenjuje čak i u trenutačnim
iznimnim okolnostima. To se posebno odnosi na pravila o uspostavi i
funkcioniranju sustava upravljanja i kontrole, koja i dalje predstavljaju važnu
zaštitnu mjeru za osiguravanje pouzdanosti njihova funkcioniranja te
zakonitosti i pravilnosti operacija.
Koji
su uvjeti za pružanje potpore poduzetnicima u teškoćama iz Europskog fonda za
regionalni razvoj?
Aktualnom
izmjenom Uredbe o Europskom fondu za regionalni razvoj nastoji se osigurati
potpuna usklađenost pristupa koji se primjenjuje na temelju primjenjivog okvira
EU-a za državne potpore s pravilima i uvjetima prema kojima EFRR može pružati
potporu poduzetnicima u trenutačnoj krizi uzrokovanoj pandemijom
koronavirusa. To se osobito nadovezuje na privremeni
okvir za državne potpore radi pomoći gospodarstvu u kontekstu pandemije
koronavirusa koji je Komisija donijela 19. ožujka 2020. i koji
državama članicama omogućuje da na fleksibilniji način podupiru poduzeća u
financijskim poteškoćama.
Ublažavanje učinka na najpotrebitije
Fond
europske pomoći za najpotrebitije (FEAD)
Iz
Fonda europske pomoći za najpotrebitije (FEAD) izravno se podupiru mjere država
članica poduzete za pomoć najpotrebitijima u hrani i osnovnim potrepštinama. To
uključuje hranu, odjeću i ostale neophodne predmete za osobnu upotrebu, npr.
obuću, sapun i šampon. Materijalna pomoć mora biti popraćena mjerama za
socijalno uključivanje, kao što je pružanje smjernica i potpore osobama za
izvlačenje iz siromaštva. Nacionalna tijela također mogu podupirati
nematerijalnu pomoć najpotrebitijima kako bi se ublažili najteži oblici
krajnjeg siromaštva s najvećim učinkom socijalne isključenosti, kao što su
beskućništvo, siromaštvo djece i oskudica hrane. Nacionalna tijela mogu
nabavljati hranu i robu te ih razdijeliti partnerskim organizacijama ili
financirati te organizacije kako bi one mogle same nabaviti te potrepštine.
Partnerske organizacije koje same nabavljaju hranu ili robu mogu ih razdijeliti
izravno ili mogu zatražiti pomoć drugih partnerskih organizacija. Više od 3,8
milijardi eura osigurano je za FEAD za razdoblje od 2014. do 2020. Zemlje EU-a
će usto sudjelovati u nacionalnim programima s najmanje 15 % nacionalnog
sufinanciranja.
Izmjena
važećih pravila FEAD-a
Kriza
nastala zbog koronavirusa ugrožava operacije koje podupire FEAD na dosad
nezabilježen način. Najvažnije je to da su najpotrebitiji posebno ugroženi.
Potrebne su hitne posebne mjere kako bi se spriječilo da postanu žrtve te
bolesti. Među ostalim, njima, kao i radnicima i volonterima koji isporučuju
pomoć, treba osigurati potrebnu zaštitnu opremu i pobrinuti se da pomoć iz
FEAD-a i dalje stiže do najpotrebitijih. Ograničenja u pogledu logistike i
ljudskih resursa, prouzročena posebice mjerama karantene i ograničavanja
socijalnog kontakta, sve više otežavaju distribuciju hrane i osnovnih
potrepština, kao i potpore za socijalnu uključenost. Mnogi volonteri, koji su
okosnica fonda, više ne mogu biti angažirani jer često pripadaju skupinama koje
su izložene višem riziku od teške bolesti koju uzrokuje koronavirus. Stoga su
radi zaštite i najpotrebitijih i svih uključenih u provedbu FEAD-a potrebne
nove metode isporuke, kao što je neizravna dostava putem elektroničkih vaučera.
Izmjene
pravila FEAD-a koje je predložila Komisija
Predložene
mjere uključuju:
- prihvatljivost rashoda za operacije FEAD-a kojima se
povećavaju kapaciteti za odgovor na pandemiju koronavirusa, počevši od
1. veljače 2020.
- izričito potvrđivanje prihvatljivosti rashoda povezanih
sa zaštitnom opremom za partnerske organizacije
- privremeno izuzeće određenih mjera potpore iz FEAD-a od
potrebe za odobrenjem Komisije
- mogućnost pružanja pomoći u hrani i osnovnim
potrepštinama putem elektroničkih vaučera (manja opasnost od
kontaminacije)
- stopa sufinanciranja od 100 % (umjesto 85 %)
za obračunsku godinu 2020. – 2021.
Predloženim
izmjenama nastoji se omogućiti upravljačkim tijelima, partnerskim
organizacijama i drugim dionicima uključenima u funkcioniranje Fonda da brzo
reagiraju na novonastale dodatne potrebe ciljnih skupina koje su zbog ove krize
izložene dodatnim poteškoćama. U tom će pogledu Europski socijalni fond (ESF)
dopunjavati potporu koju pruža FEAD, posebno u odnosu na pitanja socijalnog
uključivanja.
Podupiranje sektora prerade ribe i morskih plodova
Mjere
za ublažavanje utjecaja koronavirusa na sektor ribarstva i akvakulture koje su
uključene u prijedlog
Predložene
posebne mjere za ublažavanje posljedica pandemije koronavirusa u sektoru
ribarstva i akvakulture obuhvaćaju:
- potporu ribarima za privremeni prestanak ribolovnih
aktivnosti prouzročen pandemijom koronavirusa
- potporu uzgajivačima u akvakulturi za privremenu
obustavu ili smanjenje proizvodnje ili zbog dodatnih troškova uzrokovanih
pandemijom koronavirusa
- potporu organizacijama proizvođača i udruženjima
organizacija proizvođača za skladištenje proizvoda ribarstva i
akvakulture, u skladu sa zajedničkom organizacijom tržišta.
Predlaže
se da te mjere budu retroaktivno prihvatljive od 1. veljače 2020. i
dostupne do 31. prosinca 2020.
Dodatnim
se izmjenama Uredbe o EFPR-u nastoji osigurati fleksibilna preraspodjela
financijskih sredstava u okviru operativnih programa.
Prijedlog
osigurava potporu za privremeni prestanak ribolovnih aktivnosti
Kako
bi se ublažile znatne socioekonomske posljedice pandemije koronavirusa i zbog
potreba za likvidnošću u gospodarstvu, ribarima bi se iz Europskog fonda za
pomorstvo i ribarstvo (EFPR) dodjeljivala financijska naknada za privremeni
prestanak ribolovnih aktivnosti. EU će uplatiti najviše 75 % te naknade, a
ostatak bi snosile države članice. Potpora za privremeni prestanak ribolovnih
aktivnosti uzrokovan pandemijom koronavirusa neće podlijegati financijskim
ograničenjima koja se primjenjuju na druge slučajeve privremenog prestanka,
čime se državama članicama omogućuje da potporu dodjeljuju na temelju potreba.
Plovila koja su već prekoračila razdoblje od najviše šest mjeseci primanja
pomoći iz EFPR-a za privremeni prestanak na temelju članka 33. Uredbe o
EFPR-u bit će međutim do kraja 2020. prihvatljiva za potporu u okviru mjera iz
CRII-ja +.
Prijedlog
omogućuje potporu uzgajivačima u akvakulturi
Prijedlogom
se uvodi naknada uzgajivačima u akvakulturi za privremenu obustavu ili
smanjenje proizvodnje u slučajevima kada je do toga došlo zbog pandemije
koronavirusa. Ta će se naknada izračunavati na temelju izgubljenog prihoda. EU
će uplatiti najviše 75 % te naknade, a ostatak bi snosile države članice.
Prijedlogom
se osigurava pojednostavnjenje postupaka
S
obzirom na hitnost potrebne potpore, omogućit će se pojednostavnjeni postupak
izmjene operativnih programa država članica u odnosu na posebne mjere i
preraspodjelu financijskih sredstava. Pojednostavnjeni bi postupak trebao
obuhvatiti sve izmjene potrebne za potpunu provedbu tih mjera, uključujući
njihovo uvođenje i opis metoda za izračun potpore.
Prijedlog
Komisije uključuje i proračunsku fleksibilnost.
Predložena
izmjena ne uključuje nikakve promjene godišnjih gornjih granica za preuzimanje
obveza i plaćanja u višegodišnjem financijskom okviru te prema tome godišnja
raščlamba odobrenih sredstava za preuzimanje obveza za EFPR ostaje
nepromijenjena, s obzirom na to da je EFPR jedan od pet europskih strukturnih i
investicijskih fondova (ESI).
Budući
da su aktivnosti u ribarstvu i akvakulturi zaustavljene ili znatno smanjene,
nema mnogo prostora za uobičajenu provedbu postojećih mjera iz EFPR-a i
operativnih programa. Komisija stoga predlaže da se državama članicama omogući
maksimalna fleksibilnost za brzu dodjelu sredstava kako bi se podmirile potrebe
nastale zbog pandemije koronavirusa. Međutim, sredstva dostupna za kontrolu
ribarstva, prikupljanje znanstvenih podataka i nadoknadu dodatnih troškova u
najudaljenijim regijama ostaju namjenska kako bi se osigurala provedba
zajedničke ribarstvene politike (ZRP). Ostala sredstva u okviru podijeljenog
upravljanja trebale bi dodijeliti države članice na temelju svojih potreba.
Komisija
će pažljivo pratiti utjecaj predložene izmjene na odobrena sredstva za plaćanje
u 2020. uzimajući u obzir i izvršenje proračuna i revidirane prognoze država
članica.
Prijedlog
Komisije će koristiti organizacijama proizvođača
S
obzirom na ključnu ulogu organizacija proizvođača u prevladavanju krize, gornju
granicu za potporu planovima proizvodnje i stavljanja na tržište povisuje se s
3 % na 12 % prosječne godišnje vrijednosti proizvodnje stavljene na
tržište. Države članice će usto moći organizacijama proizvođača dodijeliti
predujmove u iznosu do 100 % financijske potpore.
Komisija
odlučila ponovno uvesti potporu za skladištenje i proširiti njezino područje
primjene na akvakulturu
S
obzirom na iznenadne poremećaje u aktivnostima u ribarstvu i akvakulturi zbog
pandemije koronavirusa te posljedičan rizik ugrožavanja tržišta proizvoda
ribarstva i akvakulture, primjereno je uspostaviti mehanizam skladištenja
proizvoda ribarstva i akvakulture namijenjenih za prehranu ljudi. Time će se
potaknuti veća stabilnost tržišta, ublažiti rizik od bacanja ili prenamjene tih
proizvoda u svrhe koje nisu prehrana ljudi i doprinijeti apsorpciji posljedica
krize na profitabilnost proizvoda.
Taj
bi mehanizam trebao proizvođačima u sektoru ribarstva i akvakulture omogućiti
da za slične vrste primijene iste tehnike konzervacije ili očuvanja te
održavanje poštenog tržišnog natjecanja među njima.
Kako
bi se državama članicama omogućilo da odmah reagiraju na naglost i
nepredvidljivost pandemije koronavirusa, trebalo bi im omogućiti da utvrde
inicijalne cijene na temelju kojih će njihove organizacije proizvođača
aktivirati mehanizam skladištenja. Te inicijalne cijene trebale bi se utvrditi
tako da se održi pošteno tržišno natjecanje između subjekata.
Potpora poljoprivrednicima i ruralnim područjima
Mjerama
u okviru CRII-ja+ izravno će se podupirati poljoprivrednici i ruralna područja
Komisija
predlaže veću fleksibilnost u upotrebi financijskih instrumenata.
Poljoprivrednici i drugi korisnici programa ruralnog razvoja moći će se
koristiti zajmovima ili jamstvima do iznosa od 200 000 eura po
povoljnim uvjetima, kao što su vrlo niske kamatne stope ili povoljni rokovi
plaćanja u okviru EPFRR-a. Obično se ti financijski instrumenti moraju povezati
s ulaganjima, no u okviru ove nove mjere oni se mogu iskoristiti za pomoć
poljoprivrednicima u očuvanju likvidnosti za financiranje troškova ili
nadoknadu privremenih gubitaka.
Osim
toga, sredstva za ruralni razvoj mogu se iskoristiti za ulaganje u zdravstvene
ustanove i infrastrukturu manjih razmjera u ruralnim područjima, kao što je
prilagodba domova zdravlja za liječenje sve većeg broja pacijenata ili
uspostava mobilnih zdravstvenih ustanova za testiranje i pružanje usluga
liječenja za poljoprivrednike i stanovnike ruralnih područja.
Mjere
u okviru CRII-ja + za pomoć državama članicama u provedbi njihovih programa
ruralnog razvoja
Države
članice susreću se s praktičnim poteškoćama u ispunjavanju određenih zahtjeva u
okviru zajedničke poljoprivredne politike (ZPP), stoga im Komisija nastoji
pomoći nizom konkretnih mjera.
Prvo,
državama članicama bit će dopušteno da novac koji nije iskorišten u okviru
njihovih programa ruralnog razvoja preraspodijele, umjesto da ga vrate u
proračun EU-a. Međutim, novac će se i dalje morati koristiti u okviru
odgovarajućeg programa ruralnog razvoja.
Drugo,
države članice također neće morati mijenjati sporazume o partnerstvu europskih
strukturnih i investicijskih fondova sklopljene u proračunskom razdoblju
2014. – 2020. kako bi izmijenile svoje programe ruralnog razvoja,
čime se ukida obveza država članica da provedu određene administrativne
postupke.
Treće,
države članice svake godine moraju Komisiji dostaviti svoja godišnja izvješća o
provedbi programa ruralnog razvoja. U ovim iznimnim okolnostima Komisija odgađa
rok za njihovo podnošenje (prvotno 30. lipnja) kako bi se nacionalnim tijelima
dalo više vremena da ih izrade.
Mjere
u okviru zajedničke poljoprivredne politike (ZPP) za potporu
poljoprivredno-prehrambenom sektoru
Uz
mjere u okviru CRII-ja + koje su izravno povezane s EPFRR-om, Komisija predlaže
dodatnu fleksibilnost i pojednostavnjenje drugih instrumenata zajedničke
poljoprivredne politike (ZPP).
Prvo,
rok za podnošenje zahtjeva za plaćanje u okviru ZPP-a bit će produljen za
mjesec dana, s 15. svibnja na 15. lipnja 2020., čime će se poljoprivrednicima
dati više vremena za ispunjavanje zahtjeva za izravna plaćanja i za plaćanja u
okviru ruralnog razvoja.
Drugo,
kako bi se poboljšala likvidnost poljoprivrednika, Komisija će povećati
predujmove izravnih plaćanja i plaćanja za ruralni razvoj. Stopa predujmova
povisit će se s 50 % na 70 % za izravna plaćanja i sa 75 % na
85 % za plaćanja u okviru ruralnog razvoja. Poljoprivrednici će početi
primati te predujmove 16. listopada 2020.
Konačno,
Komisija će predložiti smanjenje broja fizičkih terenskih provjera i veću
toleranciju u pogledu rokova. Time će se smanjiti administrativno opterećenje i
izbjeći nepotrebna kašnjenja. Države članice obično moraju provoditi provjere
kako bi se osiguralo ispunjavanje uvjeta prihvatljivosti. Međutim, s obzirom na
trenutačne iznimne okolnosti, vrlo je važno da se fizički kontakt između
poljoprivrednika i inspektora koji provode te provjere svede na najmanju moguću
mjeru.
U
tijeku su završni pravni koraci za donošenje tih mjera.