15.04.2021.
Podaci trgovaca odjećom i obućom
temeljem brojača posjeta pokazuju u zadnjim mjesecima značajan pad ulazaka
kao i značajno smanjen period boravka kupaca u prodajnom mjestu. Prodaja pokazuje snažan pad (do 40% u
odnosu na prethodna razdoblja) a javno dostupni podaci (poput npr. Google
mobility reporta) pokazuju pad posjećenosti i boravka u maloprodajnim mjestima
(posebice za neprehrambenu trgovinu) i u trgovačkim centrima.
Mjere HZJZ-a definirane su na isti način
za sve trgovce (ograničavanje broja kupaca, obveza
nošenja maskica, dezinfekcija i dr.) a postoje i specifične mjere za trgovce
odjećom i obućom (dezinficiranje kabina za isprobavanje odjeće, stavljanje
isprobane odjeće van prodaje na određeni period i dr.). Trgovci u cilju zaštite
zaposlenika i kupaca provode donesene mjere i čine kupovinu sigurnom. Potpuno je nejasno na temelju kojih
podataka i kriterija se definira prijedlog Odluke, prihvaća ista
i obustavlja rad te zabranjuje prodaja samo ovog asortimana. Nejasno je i kako se putem zabrane
prodaje samo jednog asortimana smanjuje mobilnost kao i činjenica da ne postoje
adekvatne mjere obeštećenja u djelatnosti koja ima visoke fiksne troškove i
stotine milijuna kuna zaliha koje su sezonskog karaktera.
HUP je uputio službeni dopis nacionalnom
i lokalnom Stožeru te je zatraženo preispitivanje ove diskriminatorne Odluke
koja je neispravno fokusirana na samo jednu vrstu trgovine (asortimana) te
omogućavanje rada trgovinama odjećom i obućom pod istim uvjetima kao i ostalim
trgovinama a ukidanje odluke se traži odmah i bez odgode. HUP smatra da se u slučaju potrebe moglo
reagirati i mjerama koje su daleko manje štetne i u konačnici nisu
diskriminatorne.
U cilju dodatnih stručnih konzultancija
prilikom donošenja odluka, HUP je predložio da se dodatno kontaktiraju
poduzetnici članovi HUP-a, posebno oni okupljeni u Izvršnom odboru HUP-ovog
regionalnog ureda Rijeka te Izvršnom odboru HUP- Udruge trgovine koji mogu
ukazati na gospodarska kretanja i trendove iz svih djelatnosti, a koje su sve
osjetile negativne posljedice tijekom pandemije na svoje poslovanje pri čemu su
se i potrošačke navike izuzetno promijenile, a pogotovo je smanjen posjet
prodajnim mjestima sa odjećom i obućom.