16.07.2021.
Europska
komisija objavila je zakonodavni paket Fit for 55 u okviru kojeg je predložila
reviziju 13 propisa među kojima su sustav trgovanja emisijama, Direktiva o
obnovljivim izvorima energije, Direktiva o infrastrukturi za alternativna
goriva i Direktiva o energetskoj učinkovitosti. S obzirom da se radi o važnom i velikom paketu, utjecat će drastično na europsko gospodarstvo i na cijele lance vrijednosti u sektorima kao što su promet, energetika, građevinarstvo i inovacije, ali i na društvo u cjelini.
Europska komisija predlaže ambicioznije ciljeve za smanjenje emisija CO2 iz novih automobila i kombija:
- Smanjenje emisija iz automobila za 55 % do 2030.
- Smanjenje emisija iz kombija za 50 % do 2030.
- Bez emisija iz novih automobila do 2035.
Od 2026. cestovni promet bit će uključen u sustav trgovanja emisijama, a Komisija predlaže i da se cijene ugljika određuju za sektore zrakoplovstva i pomorstva, koji su dosad bili izuzeti. Uz to, Komisija namjerava odrediti ciljeve i za veće luke koje će opskrbljivati brodove električnom energijom s kopna i tako smanjiti korištenje goriva koja onečišćuju i smanjuju lokalnu kvalitetu zraka.
Novi prijedlog je da se obvezujući cilj udjela energije iz obnovljivih izvora poveća na 40 %, uz promicanje obnovljivih goriva (kao što je vodik u industriji i prometu) te povećanje obvezujućih ciljeva uštede energije od 36% do 2030.
Predlaže se uvođenje obveze za države članice da svake godine obnove barem 3 % ukupne površine svih javnih zgrada uz određivanje referentne vrijednosti od 49 % energije iz obnovljivih izvora u zgradama do 2030. i uvođenje obveze za države članice da svake godine do 2030. povećavaju uporabu energije iz obnovljivih izvora u grijanju i hlađenju za +1,1 postotni bod.
HUP-
Udruga energetike pozdravlja objavu Fit for 55 paketa i mogućnost za uklanjanje zakonodavnih nedosljednosti u postojećim politikama kako bi se uskladilo europske napore u postizanju klimatske neutralnosti. Podržavamo usklađivanje Direktive o obnovljivim izvorima energije s Direktivom za kvalitetu goriva. Smatramo kako je radi ostvarivanja najvećih koristi nužno detaljno procijeniti učinak predstavljenih prijedoga na konkurentnost te
administrativno i troškovno opterećenje koje oni nose. Naime, kako bi se ostvarili
ambiciozni klimatski ciljevi i uspješno provela energetska tranzicija te
ostvario cilj smanjenja emisija od 55%, ključno je otvoriti prostor svim tehnologijama i pružiti im jednaku šansu na tržištu te tako
potaknuti tehnološke inovacije. Poželjno je da se koriste postojeća
infrastruktura i oblici prijevoza jer će to osigurati da se zelena tranzicija
ostvari, bez da itko bude izostavljen, ali i da se osigura pravedna raspodjela
tereta tranzicije po prihvatljivim cijenama.