11.10.2021.
Ukratko:
- Sigurna
ograničenja brzine: 30 km/h u stambenim područjima
- Nulta
tolerancija za vožnju pod utjecajem alkohola
- Europska
agencija za cestovni promet kao potpora sigurnom i pametnom cestovnom
prijevozu
U rezoluciji o sigurnosti na cestama EU-a, prihvaćenoj s 615
glasova za, 24 suzdržana i 48 protiv, napominje se kako godišnje u Uniji u
prometu život izgubi oko 22 700 ljudi, a oko 120 000 zadobije teške ozlijede.
Napredak u smanjivanju stope smrtnosti u EU-u u posljednjih godina stagnira te
Unija nije ispunila svoj cilj da se u razdoblju od 2010. do 2020. broj smrtnih slučajeva
na cestama prepolovi (stopa smrti na cestama pala je za 36 %).
Prema podacima Komisije, Švedska i dalje ima najsigurnije ceste
(18 smrtnih slučajeva na milijun stanovnika), a Rumunjska je na začelju te je u
2020. zabilježila 85 smrti u prometu na milijun ljudi. U Hrvatskoj je u 2020.
na milijun stanovnika bilo 58 poginulih, a prosjek u EU-u je 42.
Sigurna ograničenja brzine
Zastupnici su upozorili kako je prekoračenje brzine ključni
faktor u oko 30 % smrtonosnih sudara na cesti. Smatraju da bi Komisija stoga
treba preporučiti primjenu sigurnih ograničenja brzine, poput automatske
primjene najveće dopuštene brzine od 30 km/h u stambenim područjima i
područjima s puno biciklista i pješaka. Kako bi se dodatno promicala sigurnost
na cestama, zastupnici također inzistiraju na nultoj toleranciji vožnje pod
utjecajem alkohola, ističući kako je alkohol bio prisutan u oko 25 % svih
smrtnih slučajeva na cestama.
Poticaji za sigurnost
Europarlamentarci traže od Komisije da razmotri uvođenje
zahtjeva za opremanje mobilnih i elektroničkih uređaja vozača opcijom „sigurnog
načina vožnje“. Dodaju kako bi se za kupovinu automobila s najvišim sigurnosnim
standardima trebali ponuditi porezni poticaji i privlačni paketi osiguranja
motornih vozila.
Bolja infrastruktura i više koordinacije
Zastupnici zagovaraju veća ulaganja u infrastrukturu koja će
omogućiti cestovnu sigurnost i smatraju da se treba fokusirati na zone s
najvišim brojem prometnih nesreća. Pozivaju države članice da uspostave
nacionalne fondove za cestovnu sigurnost u okviru kojih će se novac od
naplaćenih kazni usmjeriti u projekte cestovne sigurnosti.
Za pravilnu provedbu sljedećih koraka u politici EU-a o
sigurnosti na cestama, europarlamentarci pozivaju Komisiju da ustanovi europsku
agencija za cestovni promet kako bi se podupirao održivi, sigurni i pametni
cestovni prijevoz.