13.10.2021.
U Uredbi o općem skupnom izuzeću posebne kategorije državnih
potpora proglašene su spojivima s Ugovorom pod uvjetom da ispunjavaju određene
uvjete i te se kategorije izuzimaju od obveze prethodnog obavješćivanja i
odobrenja Komisije.
Izuzimanje određenih potpora od obveze prethodnog obavješćivanja
i odobrenja Komisije uvelike pojednostavnjuje situaciju i državama članicama
olakšava brzu dodjelu potpore ako su ispunjeni uvjeti kojima se ograničava
narušavanje tržišnog natjecanja na jedinstvenom tržištu. Važno je pronaći pravu
ravnotežu između potpora obuhvaćenih skupnim izuzećem, za koje vrijede jasni
kriteriji kojima se ograničava narušavanje tržišnog natjecanja, i drugih
državnih potpora koje Komisija mora ocijeniti prije njihove provedbe.
Pravila iz GBER-a dopunjuju pravila iz drugih smjernica o
državnim potporama, u kojima su utvrđeni uvjeti pod kojima Komisija ocjenjuje
jesu li mjere državne potpore koje nisu obuhvaćene skupnim izuzećem i zato je o
njima potrebno obavijestiti Komisiju spojive s jedinstvenim tržištem. Ta dva
skupa pravila zajedno čine sveobuhvatna pravila za određena područja propisa o
državnim potporama.
Komisija stoga predlaže niz ciljanih izmjena GBER-a kako bi se
uzele u obzir promjene u različitim smjernicama o državnim potporama koje su
trenutačno u postupku preispitivanja (odnosno Smjernice o regionalnim
potporama, Smjernice o potporama za klimu, energiju i okoliš, Smjernice o
rizičnom financiranju i Okvir za istraživanje, razvoj i inovacije). Aktualnom
revizijom tih smjernica i predloženom revizijom GBER-a želi se potaknuti javno
financiranje koje pridonosi ostvarenju postojećih prioriteta EU-a,
posebice zelenog plana i europske industrijske i digitalne strategije, i
zajamčiti da se u pravilima o državnim potporama uzimaju u obzir najnovija
tržišna i tehnološka kretanja.
U tom kontekstu Komisija predlaže niz izmjena GBER-a u
područjima u kojima se revidiraju i odgovarajuće smjernice o državnim
potporama. Konkretno:
Državne potpore za zaštitu okoliša i energiju
- veće
mogućnosti koje se državama članicama nude za dodjelu potpore za različite
vrste „zelenih” projekata, primjerice smanjenje
emisija CO2, oporavak prirodnih staništa i ekosustava, zaštita
i obnova bioraznolikosti, čista vozila ili vozila bez emisija te
infrastruktura za punjenje i opskrbu
- uvođenje
novih „zelenih” uvjeta koje velika poduzeća s visokim energetskim
intenzitetom moraju ispunjavati kako bi se na njih mogla primjenjivati
potpora obuhvaćena skupnim izuzećem u obliku snižene porezne stope u
skladu s Direktivom o oporezivanju energije.
To je jamstvo da će se zahvaljujući potpori povećati energetska
učinkovitost i potaknuti ulaganja u projekte koji dovode do znatnog
smanjenja emisija stakleničkih plinova korisnika.
- osiguravanje
veće uloge skladištenja za integraciju obnovljive
energije u elektroenergetski sustav proširenjem postojećih izuzeća za
ulaganja i operativnu potporu za obnovljivu energiju da bi se obuhvatili
projekti skladištenja koji su izravno povezani s novim ili postojećim
postrojenjima za proizvodnju obnovljive energije
- poticanje
ulaganja u zeleni vodik osiguravanjem skupnih
izuzeća za potpore za ulaganja u projekte zelenog vodika i ulaganja u
infrastrukturu za vodik. U tom će smislu i operativne potpore za mala
postrojenja za promicanje zelenog vodika biti izuzete od obveze obavješćivanja.
- poticanje
ambicioznih projekata obnove zgrada uvođenjem
„zelenog bonusa” (tj. većeg intenziteta potpora obuhvaćenih skupnim
izuzećem) za potpore za poboljšanje energetske učinkovitosti zgrada. Bonus
će se primjenjivati ako poboljšanje energetske učinkovitosti dovede do
znatnog smanjenja potražnje za primarnom energijom.
Potpore za rizična financijska ulaganja
- pojašnjavanje
i racionalizacija pravila o potporama za rizično financiranje u
skladu s usporednom revizijom Smjernica o rizičnom financiranju,
primjerice pojašnjavanjem pravila o prihvatljivosti za takvu potporu u
okviru GBER-a
- proširenje
područja primjene potpora za novoosnovana poduzeća kako bi se obuhvatile
potpore u obliku prijenosa prava intelektualnog vlasništva s
istraživačke organizacije u kojoj su temeljna prava intelektualnog
vlasništva razvijena na mala i inovativna poduzeća koja moraju uvesti novi
proizvod ili uslugu na tržište
Potpore za istraživanje, razvoj i inovacije
- pojednostavnjenje
uvjeta za dodjelu potpore za istraživanje, razvoj i inovacije bez
prethodnog obavješćivanja i odobrenja, primjerice
uključivanjem mogućnosti izračuna neizravnih troškova projekata
istraživanja i inovacija na temelju pojednostavnjenog pristupa troškovima
i uvođenja novih pravila o spojivosti za potporu infrastrukturama za
testiranje i eksperimentiranje (ponekad se nazivaju i „tehnološkim
infrastrukturama”)
Regionalne potpore
- usklađivanje
uvjeta s novim smjernicama za regionalne potpore,
primjerice proširenjem mogućnosti dodjele operativne potpore kako bi se
spriječilo ili ublažilo smanjenje broja stanovnika i na rijetko naseljenim
područjima (do sada moguće samo za vrlo rijetko naseljena područja).
Daljnji koraci
Osim u okviru danas započetog savjetovanja, o nacrtu prijedloga
raspravljat će se i na dvama sastancima Komisije i država članica. Prvi će se
održati pri kraju razdoblja savjetovanja, a drugi nakon revizije nacrta na
temelju informacija dobivenih tijekom javnog savjetovanja. Države članice i
ostale zainteresirane strane tako će imati dovoljno mogućnosti za iznošenje
primjedbi na nacrt prijedloga Komisije.
Prijedlog o kojem se provodi savjetovanje i sve pojedinosti o
javnom savjetovanju dostupni su ovdje.
Donošenje revidiranog GBER-a planirano je za prvu polovinu 2022.
Kontekst
Člankom 108. stavkom 3. Ugovora o funkcioniranju
Europske unije (UFEU) propisuje se da države članice obavješćuju Europsku
komisiju o svim državnim potporama i da ih primjenjuju tek nakon odobrenja
Komisije. Ovlašćujuća uredba EU-a o državnim potporama Komisiji
omogućuje da proglasi određene kategorije državnih potpora spojivima s
jedinstvenim tržištem i izuzetima od obveze obavješćivanja predviđene Ugovorom.
Uredbom o općem skupnom izuzeću državama članicama dopušta se
izravna provedba određenih mjera potpore uz potpunu pravnu sigurnost. Uredba o općem skupnom izuzeću iz 2014. državama članicama
omogućuje primjenu niza mjera državne potpore bez prethodnog odobrenja Komisije
jer se njima vjerojatno neće narušiti tržišno natjecanje. Nekoliko je puta
izmijenjena kako bi joj se pojednostavnila pravila i povećalo područje
primjene. Zahvaljujući tome države članice sada provode više od 97 % svih
mjera državne potpore bez prethodnog odobrenja Komisije. To je u skladu s
Komisijinim pristupom da se želi posvetiti čim bržem ostvarenju čim više
rezultata te istodobno smanjiti aktivnosti u područjima koja nemaju dodanu
vrijednost.
Komisija je u siječnju 2019., u okviru tekućeg preispitivanja
pravila o tržišnom natjecanju radi provjere jesu li primjerena za promjenjivo
tržišno okruženje, započela ocjenu određenih pravila o državnim potporama
donesenih u okviru paketa modernizacije državnih potpora iz 2014. Tom su
ocjenom, koja je provedena u obliku provjere primjerenosti, među ostalim obuhvaćene
smjernice o državnim potporama za regionalne potpore, državnim potporama za
istraživanje, razvoj i inovacije, državnim potporama za rizično financiranje i
državnim potporama za zaštitu okoliša i energiju. Ocjena je pokazala da su, općenito
gledajući, sustav i pravila kontrole državnih potpora primjereni svrsi. Ukazala
je međutim i na potrebu za prilagodbom određenih pravila, s obzirom na europski zeleni plan, ali i industrijsku i digitalnu strategiju EU-a, te
potrebu za dodatnim pojednostavnjenjem. Komisija stoga trenutačno preispituje
relevantne smjernice o državnim potporama i odgovarajuća pravila GBER-a.
Današnji prijedlog temelji se na nedavnoj izmjeni GBER-a koju je
Komisija donijela u srpnju 2021. radi usklađivanja
relevantnih pravila o državnim potporama s pravilima financiranja u okviru
novog višegodišnjeg financijskog okvira. Komisija sada predlaže niz daljnjih prilagodbi
GBER-a.