16.03.2022.
Ukratko:
- Potrošači
moraju imati mogućnost odabrati dugotrajnije proizvode koji se mogu
popraviti
- Definiranje
zastarjelosti kao nepoštene poslovne prakse
- Zakonski
prijedlog o pravu na popravak ključna je inicijativa EU-a za 2022
“Pravo
na popravak”
mora obuhvaćati dizajniranje proizvoda koji traju dulje i koji se mogu
popraviti, kao i označavanje radi boljeg informiranja potrošača i proširenje
prava na jamstvo. 77% građana EU-a radije bi popravilo svoje uređaje nego ih
zamijenilo, prema podacima Eurobarometra.
Podnoseći
rezoluciju u ime odbora, predsjednica Anna Cavazzini (Greens/EFA, DE) rekla je:
„Popravak pokvarenih ili oštećenih proizvoda znači uštedu novca, štednju
energije i resursa, što je bitnije nego ikad za stvaranje otpornog jedinstvenog
tržišta . Popravak vlastitih proizvoda omogućuje potrošačima da napuste
društvo bacanja i preuzmu aktivnu ulogu u prelasku na kružno gospodarstvo. EU
mora ispuniti pravo na popravak. Danas Odbor za unutarnje tržište jasno
definira svoja očekivanja od nadolazeće inicijative Komisije”.
Osiguravanje
većeg pristupa uslugama popravka
Zastupnici
u Europskom parlamentu kažu u tekstu da bi odgovarajuće "pravo na
popravak" trebalo industriji popravaka, uključujući neovisne servisere, i
potrošačima omogućiti besplatan pristup informacijama o popravku i
održavanju.
Što
se tiče digitalnih uređaja, zastupnici u Europskom parlamentu tvrde da
“ažuriranja softvera moraju biti dostupna u minimalnom vremenskom razdoblju”, a
potrošači zahtijevaju da u trenutku kupnje budu potpuno informirani o
dostupnosti ažuriranja. To ne bi trebalo dovesti do smanjenja performansi,
na primjer, pametnih telefona.
Prakse
koje neopravdano ograničavaju pravo na popravak ili dovode do zastarjelosti
mogle bi se smatrati "nepoštenim poslovnim praksama" i staviti na
crnu listu u pravu EU-a.
Poticaji
za potrošače da izaberu popravak umjesto zamjene
Također
su potrebne mjere za motiviranje potrošača da izaberu popravak umjesto zamjene,
smatraju zastupnici Europskog parlamenta. To može uključivati obvezu
osiguravanja zamjenske robe za vrijeme trajanja popravka za određene proizvode,
produženje jamstava i odobravanje bonusa za potrošače koji se odluče na
popravak.
Ostali
prijedlozi IMCO-a uključuju:
- zahtjevi
za projektiranjem proizvoda da budu dugotrajniji i sigurno popravljeni, te
da se njihovi dijelovi lako uklanjaju;
- usklađena
pravila za informacije potrošačima na prodajnom mjestu, uključujući
"rezultate popravaka", procijenjeni životni vijek, rezervne
dijelove, usluge popravka, kao i dostupnost ažuriranja softvera;
- mogući
mehanizam zajedničke odgovornosti proizvođača i prodavača;
- uvođenje
zahtjeva za trajnost i popravke u budućoj Direktivi o ekološkom dizajnu.
Sljedeći
koraci
Zastupnici
Europskog parlamenta trebali bi glasovati o nacrtu rezolucije na plenarnoj sjednici u travnju.
Parlament
je u nekoliko slučajeva naglasio važnost prava na popravak za potrošače kao
ključnog stupa dnevnog reda kružnog gospodarstva u okviru Zelenog dogovora EU.
Komisija
je najavila da će podnijeti prijedlog izmjene Direktive o prodaji robe i
da razmatra predstavljanje zasebnog zakonskog prijedloga o pravu na popravak
tijekom trećeg tromjesečja 2022. godine.
Prema
istraživanju Eurobarometra, 79% građana EU-a smatra da bi se od proizvođača
trebalo zahtijevati da olakšaju popravak digitalnih uređaja ili zamjenu njihovih
pojedinačnih dijelova, a 77% bi radije popravilo svoje uređaje nego ih
zamijenilo.