EP IMCO Pravo na popravak: Zastupniciiznijeli su svoje zahtjeve prije prijedloga Komisije

16.03.2022.

U rezoluciji odobrenoj danas (16.3. 2022.) s 41 glasom za, nijedan protiv i 4 suzdržana, Odbor za unutarnje tržište i zaštitu potrošača naglašava da bi učinkovito pravo na popravak trebalo obuhvatiti sve aspekte životnog ciklusa proizvoda i uzeti u obzir dizajn proizvoda, kao i ključna etička načela proizvodnje, standardizacije, označavanje informacija o popravljivosti i očekivanom životnom vijeku proizvoda te jamstva potrošača.

Ukratko:

  • Potrošači moraju imati mogućnost odabrati dugotrajnije proizvode koji se mogu popraviti
  • Definiranje zastarjelosti kao nepoštene poslovne prakse
  • Zakonski prijedlog o pravu na popravak ključna je inicijativa EU-a za 2022

      

“Pravo na popravak” mora obuhvaćati dizajniranje proizvoda koji traju dulje i koji se mogu popraviti, kao i označavanje radi boljeg informiranja potrošača i proširenje prava na jamstvo. 77% građana EU-a radije bi popravilo svoje uređaje nego ih zamijenilo, prema podacima Eurobarometra.

Podnoseći rezoluciju u ime odbora, predsjednica Anna Cavazzini (Greens/EFA, DE) rekla je: „Popravak pokvarenih ili oštećenih proizvoda znači uštedu novca, štednju energije i resursa, što je bitnije nego ikad za stvaranje otpornog jedinstvenog tržišta . Popravak vlastitih proizvoda omogućuje potrošačima da napuste društvo bacanja i preuzmu aktivnu ulogu u prelasku na kružno gospodarstvo. EU mora ispuniti pravo na popravak. Danas Odbor za unutarnje tržište jasno definira svoja očekivanja od nadolazeće inicijative Komisije”.

 

Osiguravanje većeg pristupa uslugama popravka

Zastupnici u Europskom parlamentu kažu u tekstu da bi odgovarajuće "pravo na popravak" trebalo industriji popravaka, uključujući neovisne servisere, i potrošačima omogućiti besplatan pristup informacijama o popravku i održavanju.

 

Što se tiče digitalnih uređaja, zastupnici u Europskom parlamentu tvrde da “ažuriranja softvera moraju biti dostupna u minimalnom vremenskom razdoblju”, a potrošači zahtijevaju da u trenutku kupnje budu potpuno informirani o dostupnosti ažuriranja. To ne bi trebalo dovesti do smanjenja performansi, na primjer, pametnih telefona.

 

Prakse koje neopravdano ograničavaju pravo na popravak ili dovode do zastarjelosti mogle bi se smatrati "nepoštenim poslovnim praksama" i staviti na crnu listu u pravu EU-a.

 

Poticaji za potrošače da izaberu popravak umjesto zamjene

Također su potrebne mjere za motiviranje potrošača da izaberu popravak umjesto zamjene, smatraju zastupnici Europskog parlamenta. To može uključivati obvezu osiguravanja zamjenske robe za vrijeme trajanja popravka za određene proizvode, produženje jamstava i odobravanje bonusa za potrošače koji se odluče na popravak.

 

Ostali prijedlozi IMCO-a uključuju:

  • zahtjevi za projektiranjem proizvoda da budu dugotrajniji i sigurno popravljeni, te da se njihovi dijelovi lako uklanjaju;
  • usklađena pravila za informacije potrošačima na prodajnom mjestu, uključujući "rezultate popravaka", procijenjeni životni vijek, rezervne dijelove, usluge popravka, kao i dostupnost ažuriranja softvera;
  • mogući mehanizam zajedničke odgovornosti proizvođača i prodavača;
  • uvođenje zahtjeva za trajnost i popravke u budućoj Direktivi o ekološkom dizajnu.

 

Sljedeći koraci

Zastupnici Europskog parlamenta trebali bi glasovati o nacrtu rezolucije na plenarnoj sjednici u travnju.

Parlament je u nekoliko slučajeva naglasio važnost prava na popravak za potrošače kao ključnog stupa dnevnog reda kružnog gospodarstva u okviru Zelenog dogovora EU.

Komisija je najavila da će podnijeti prijedlog izmjene Direktive o prodaji robe i da razmatra predstavljanje zasebnog zakonskog prijedloga o pravu na popravak tijekom trećeg tromjesečja 2022. godine.

 

Prema istraživanju Eurobarometra, 79% građana EU-a smatra da bi se od proizvođača trebalo zahtijevati da olakšaju popravak digitalnih uređaja ili zamjenu njihovih pojedinačnih dijelova, a 77% bi radije popravilo svoje uređaje nego ih zamijenilo.

vrh stranice