12.04.2018.
Manji subjekti u lancu opskrbe hranom, uključujući poljoprivrednike, osjetljivi su na nepoštene trgovačke prakse svojih partnera u lancu. Obično im nedostaje pregovaračka snaga i druge mogućnosti kojima bi njihovi proizvodi došli do potrošača. Naime, pregovaračka snaga u lancu opskrbe hranom nije uravnotežena te se Komisija ovim prijedlogom izravno bori protiv nepoštenih trgovačkih praksi. EK je odlučila djelovati jer se nepoštenim poslovnim praksama ugrožava gospodarska održivost subjekata u lancu. Utvrđivanjem minimalnih standarda i jačanjem provedbe prijedlog bi tim subjektima trebao osigurati poštene uvjete tržišnog natjecanja te time pridonijeti cjelokupnoj učinkovitosti lanca. Time se EK jasno izjašnjava za poštenije poslovne prakse.
Svaki je lanac snažan onoliko koliko je
snažna njegova najslabija karika. Učinkovit i djelotvoran lanac opskrbe hranom
jest onaj koji je pravedan. U današnjem prijedlogu EK u biti je riječ o
pravednosti – o davanju glasa onima koji se ne čuju – onima
koji su ne svojom krivnjom postali žrtve slabe pregovaračke pozicije. Današnjom
inicijativom za zabranu nepoštenih trgovačkih praksi želi se ojačati pozicija
proizvođača te malih i srednjih poduzeća u lancu opskrbe hranom. Isto tako
inicijativom se želi osigurati snažna i učinkovita provedba propisa.
Povjerljivim postupkom pritužbe želimo iz lanca opskrbe hranom izbaciti „faktor
straha”.
Nepoštene trgovačke prakse koje se trebaju
zabraniti su:
-
kašnjenje plaćanja za pokvarljive
prehrambene proizvode,
-
otkazivanje narudžbe u zadnji čas,
-
jednostrane ili retroaktivne
izmjene ugovora,
- prisiljavanje dobavljača na
plaćanje propalih proizvoda.
Druge prakse bit će dopuštene samo ako su
ih stranke unaprijed jasno i nedvosmisleno ugovorile:
-
kupac vraća neprodane prehrambene
proizvode dobavljaču;
-
kupac dobavljaču naplaćuje sklapanje
ili produženje ugovora o isporuci prehrambenih proizvoda;
- dobavljač plaća za promidžbu
prehrambenih proizvoda koje kupac prodaje ili za njihovo stavljanje na
tržište.
Prijedlogom Komisije od država članica
zahtijeva se da imenuju javno tijelo koje će biti nadležno za provođenje novih
pravila.
U slučaju dokazane povrede imenovano
tijelo bit će nadležno za izricanje proporcionalnih i odvraćajućih kazni.
To provedbeno tijelo moći će pokretati istrage na vlastitu inicijativu ili na
temelju pritužbe. U tom će se slučaju strankama koje podnose pritužbu omogućiti
da zatraže povjerljivost i anonimnost kako bi se zaštitila njihova pozicija
prema trgovačkom partneru. Komisija će među provedbenim tijelima uspostaviti
koordinacijski mehanizam kako bi se omogućila razmjena najboljih praksi.
Predloženim mjerama dopunjuju se mjere
koje već postoje u državama članicama te kodeks ponašanja dobrovoljne
Inicijative za lanac opskrbe. Države članice mogu prema vlastitoj procjeni
poduzeti daljnje mjere.
Prijedlog Komisije bit će u obliku
europskog propisa (direktive) te će se sada zajedno s procjenom učinka
predstaviti dvama suzakonodavcima, to jest Europskom parlamentu i Vijeću.
Kontekst:
U programu rada Komisije za 2018. navedeno
je da će „Komisija predložiti mjere za bolje funkcioniranje lanca opskrbe
hranom kako bi se poljoprivrednicima omogućilo da ojačaju svoj položaj na
tržištu te da ih se zaštiti od budućih šokova.”
Ova se inicijativa nadovezuje na govore o
stanju Unije iz 2015. i 2016. u kojima se predsjednik Juncker osvrnuo na lanac
opskrbe hranom te je politički odgovor na rezoluciju Europskog parlamenta
donesenu u lipnju 2016. kojom se Europsku komisiju poziva na podnošenje
prijedloga okvira na razini EU-a za sprečavanje nepoštenih trgovačkih praksi.
Uz to je Vijeće u prosincu 2016. pozvalo Komisiju da provede procjenu učinka s
ciljem predlaganja zakonodavnog okvira EU-a ili drugih, nezakonodavnih mjera,
za rješavanje problema nepoštenih trgovačkih praksi.
Nedavno
ispitivanje javnog mnijenja na razini EU-a objavljeno u veljači
2018. pokazalo je da velika većina ispitanika (88 %) smatra da je važno
ojačati ulogu poljoprivrednika u lancu opskrbe hranom. U javnom savjetovanju iz
2017. o modernizaciji zajedničke poljoprivredne politike 96% sudionika složilo
se s time da bi jedan od ciljeva zajedničke poljoprivredne politike EU-a trebao
biti poboljšanje položaja poljoprivrednika u vrijednosnom lancu i sprečavanje
nepoštenih trgovačkih praksi.
Tekst zakonodavnog prijedloga EK nalazi se na poveznici:
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/food-farming-fisheries/key-policies/cap/draft-proposal-unfair-trade-practices-com2018-173.pdf