25.04.2022.
Zbog
svoje ambicije, prirode reguliranih igrača i inovativne dimenzije
uspostavljenog nadzora, DSA je prvi u svijetu u pogledu digitalne
regulacije.
Uključuje
načelo da ono što je ilegalno izvan mreže mora biti ilegalno i online . Cilj
mu je zaštititi digitalni prostor od širenja nedopuštenog sadržaja i
jamčiti zaštitu temeljnih prava korisnika.
Opseg
zakonodavstva
DSA
će se primjenjivati na sve internetske posrednike koji pružaju usluge
u Uniji.
Nametnute
obveze proporcionalne su uslugama i prilagođene su broju
korisnika: tako će vrlo velike platforme i vrlo velike tražilice imati
zahtjevnije obveze . Konkretno, usluge koje dosegnu više od 45
milijuna aktivnih korisnika mjesečno u Europskoj uniji će spadati u kategoriju
vrlo velikih platformi i vrlo velikih tražilica.
Kako
bi se zaštitio razvoj novoosnovanih i manjih poduzeća na unutarnjem
tržištu, mikro i mala poduzeća s manje od 45 milijuna aktivnih
korisnika mjesečno u EU bit će izuzeta od određenih
novih obveza .
Upravljanje
Kako
bi zajamčili učinkovitu i ujednačenu provedbu obveza DSA-e, Vijeće i Parlament
odlučili su dodijeliti Europskoj komisiji isključivu ovlast
nadzora vrlo velikih platformi i vrlo velikih tražilica za obveze
specifične za ovu vrstu aktera.
Stoga
će se oni nadzirati na europskoj razini u suradnji s državama
članicama. Ovaj novi mehanizam nadzora čuva načelo zemlje podrijetla koje
će se i dalje primjenjivati na druge aktere i obveze obuhvaćene DSA.
Internetska
tržišta
Suočen
s važnom ulogom koju ovi igrači imaju u svakodnevnom životu europskih
potrošača, DSA će nametnuti tržištima obvezu dužne pažnje prema prodavačima
koji svoje proizvode ili usluge stavljaju u prodaju na svojoj internetskoj
platformi.
Tržišta
moraju posebno prikupljati i prikazivati informacije koje se odnose na
prodane proizvode i usluge kako bi osigurale da je potrošač ispravno
informiran.
Sustavni
rizici vrlo velikih platformi i vrlo velikih tražilica
DSA
uvodi obvezu
za vrlo velike digitalne platforme i usluge da analiziraju sistemske
rizike koje stvaraju i da provedu analizu smanjenja rizika.
Ova
bi se analiza trebala provoditi svake godine i omogućit će kontinuirano
praćenje kako bi se smanjili rizici:
- širenje nezakonitog sadržaja
- štetni učinci na temeljna prava
- manipulacije službama koje utječu na demokratske
procese i javnu sigurnost
- štetni učinci na rodno uvjetovano nasilje, na
maloljetnike i ozbiljne posljedice na fizičko ili psihičko zdravlje
korisnika
Obmanjujuća
sučelja
Suzakonodavci
su se složili da će zabraniti obmanjujuća sučelja i metode
kojima se obmanjuju procjene korisnika za online platforme i određena sučelja
prema DSA.
Sustavi
preporuka
Sustavi
preporuka
omogućuju brzi pristup relevantnom sadržaju.
Uvedene
su obveze transparentnosti parametara sustava preporuka kako bi se poboljšala
informiranost korisnika i njihov mogući izbor. Vrlo velike platforme i
vrlo velike tražilice morat će korisnicima ponuditi sustav preporuke
sadržaja koji se ne temelji na njihovom profiliranju.
Upravljanje
krizama
U
kontekstu ruske agresije u Ukrajini i posebnih posljedica na manipulaciju
internetskim informacijama, uveden je novi članak kako bi se
uspostavio mehanizam reakcije u slučaju krize.
Ovaj
mehanizam bit će aktiviran odlukom Europske komisije na preporuku Odbora
nacionalnih koordinatora digitalnih usluga te će omogućiti analizu utjecaja
aktivnosti vrlo velikih platformi i vrlo velikih tražilica na predmetnu
krizu. te proporcionalne i učinkovite mjere koje je potrebno
uvesti uz poštovanje temeljnih prava.
Zaštita
maloljetnika na internetu
Platforme
dostupne maloljetnicima morat će uvesti posebne mjere zaštite kako bi osigurale
svoju internetsku sigurnost, posebice kada su svjesni da je korisnik
maloljetan . Platformama će također biti zabranjeno prikazivati
ciljane oglase na temelju upotrebe korisnikovih osobnih podataka kako je
definirano u pravu Unije.
Kontekst
U
prosincu 2020. Europska komisija predstavila je dva zakonska prijedloga koji su
dio paketa za reguliranje digitalnih usluga: Zakon o digitalnim uslugama (DSA)
i Zakon o digitalnim tržištima (DMA).
DSA
i DMA čine dva stupa digitalne regulative bez presedana, koja poštuje
europske vrijednosti i europski model. Ovi propisi zajedno definiraju
okvir prilagođen izazovima koje postavlja pojava digitalnih divova i zaštita
njihovih korisnika, uz očuvanje ravnoteže pogodne za inovacije u
digitalnom gospodarstvu.
Privremeni
politički sporazum između Vijeća i Parlamenta o DMA postignut je 24. ožujka
2022.
Sljedeći
koraci
- Ovaj privremeni
politički sporazum moraju odobriti Vijeće i Europski parlament
prije nego što se pređe na formalne faze postupka usvajanja u svakoj
instituciji.
- Sa strane Vijeća, privremeni
politički sporazum podliježe odobrenju Odbora stalnih predstavnika
(Coreper) prije nego što se pređe na formalne faze postupka usvajanja.
Dodatne
informacije dostupne su na poveznicama: