30.06.2020.
Izvršna
potpredsjednica nadležna za politiku tržišnog natjecanja Margrethe Vestager izjavila
je: Mikropoduzeća, mala poduzeća i novoosnovana poduzeća ključna su za
gospodarski oporavak Unije. Ona su posebno pogođena manjkom likvidnosti
uzrokovanim pandemijom koronavirusa i suočena su s većim poteškoćama u pristupu
financiranju. Danas proširujemo privremeni okvir kako bismo
državama članicama omogućili da dodatno podupru ta poduzeća. Uveli smo i uvjete
kojima će se privatne ulagače potaknuti da zajedno s državom sudjeluju u
dokapitalizaciji, čime se smanjuje potreba za državnim potporama i rizik od
narušavanja tržišnog natjecanja. Konačno, podsjećamo da se dodjela državne
potpore ne uvjetuje premještanjem proizvodne ili druge djelatnosti korisnika iz
drugih dijelova Unije jer je jedinstveno tržište naša najveća prednost.
Nastavljamo blisko surađivati s državama članicama kako bismo europskim
poduzećima pomogli da se suoče s krizom i brzo se oporave, a istodobno
održavamo ravnopravne uvjete u korist svih europskih potrošača i poduzeća.
Potpora
mikropoduzećima i malim poduzećima, uključujući novoosnovana poduzeća
Glavna
je svrha privremenog okvira pružiti ciljanu potporu poduzećima koja su bila
održiva, ali su se zbog pandemije koronavirusa suočila s financijskim
poteškoćama. Stoga poduzeća koja su već bila u teškoćama prije
31. prosinca 2019. nemaju pravo na potporu na temelju privremenog okvira,
ali mogu dobiti potporu na temelju postojećih pravila o državnim potporama,
posebno Smjernica
o državnim potporama za sanaciju i restrukturiranje. U tim su smjernicama
utvrđeni jasni uvjeti prema kojima takva poduzeća moraju definirati pouzdane
planove restrukturiranja koji će im omogućiti da postignu dugoročnu održivost.
Istovremeno
su mikropoduzeća i mala poduzeća (tj. poduzeća s manje od 50 zaposlenika i s
godišnjim prometom i/ili ukupnom godišnjom bilancom ispod
10 milijuna eura) posebno pogođena manjkom likvidnosti uzrokovanim
gospodarskim posljedicama aktualne pandemije koronavirusa, što je dodatno
otežalo njihov pristup financiranju u usporedbi s velikim poduzećima. Ako se ne
otklone, te bi poteškoće mogle dovesti do stečaja brojnih mikropoduzeća i malih
poduzeća, što bi uzrokovalo ozbiljne poremećaje u cijelom gospodarstvu Unije.
Današnjom
izmjenom privremeni okvir proširuje se tako da se državama članicama omogući da
na temelju njega pruže javnu potporu svim mikropoduzećima i malim
poduzećima, čak i onima koja su na dan 31. prosinca 2019. već
bila u financijskim teškoćama.
To
neće vrijediti za poduzeća koja su u stečajnom postupku, koja su primila
potporu za sanaciju i još je nisu vratila ili moraju provesti plan
restrukturiranja u skladu s pravilima o državnim potporama. S obzirom na
njihovu ograničenu veličinu i ograničeno sudjelovanje u prekograničnim
transakcijama, manja je vjerojatnost da će privremena državna potpora mikropoduzećima
i malim poduzećima narušiti tržišno natjecanje na unutarnjem tržištu nego što
bi to bio slučaj s državnom potporom većim poduzećima.
Izmjenom
se doista povećavaju i mogućnosti pružanja potpore novoosnovanim poduzećima, od
kojih velika većina pripada skupini mikropoduzeća i malih poduzeća, a posebno
inovativnim poduzećima koja u fazi brzog rasta mogu poslovati s gubitkom i
ključna su za gospodarski oporavak Unije.
Komisija
nadalje podsjeća da su sva mala i srednja poduzeća koja su na dan 31. prosinca
2019. postojala manje od tri godine već imala pravo na mjere potpore utvrđene
privremenim okvirom, osim poduzeća koja su u stečajnom postupku, koja su
primila potporu za sanaciju i još je nisu vratila ili moraju provesti plan
restrukturiranja u skladu s pravilima o državnim potporama.
Poticanje
privatnih ulagača na sudjelovanje u mjerama potpore za dokapitalizaciju
povezanima s koronavirusom
Komisija
je donijela i uvjete za mjere dokapitalizacije na temelju privremenog okvira za
one slučajeve u kojima privatni ulagači zajedno s državom pridonose
povećanju kapitala poduzeća.
Tim
će se izmjenama potaknuti znatno sudjelovanje privatnog sektora u
dokapitalizaciji poduzeća, čime će se ograničiti potreba za državnim potporama
i rizik od narušavanja tržišnog natjecanja. Konkretno, ako država odluči
dodijeliti potporu za dokapitalizaciju, ali privatni ulagači znatno pridonose
povećanju kapitala poduzeća (u načelu najmanje 30 % novog uloženog
kapitala) pod istim uvjetima kao država, zabrana stjecanja i ograničenje
naknada za upravu ograničeni su na tri godine. Nadalje, ukida se zabrana
isplate dividendi za imatelje novih i postojećih dionica, pod uvjetom da se
udio svih imatelja tih postojećih dionica u društvu razrijedi na ispod
10 %.
Time
će se povećati poticaji poduzećima da potreban kapital potraže i na tržištu i
od države, a ujedno će se zadržati iste zaštitne mjere za očuvanje učinkovitog
tržišnog natjecanja na jedinstvenom tržištu.
Nadalje,
u skladu s načelom neutralnosti Ugovora o funkcioniranju Europske unije u
pogledu javnog i privatnog vlasništva, današnjom će se izmjenom poduzećima u
kojima država ima vlasničke udjele isto tako omogućiti da prikupljaju kapital
slično kao i privatna poduzeća. Ako su zadovoljeni prethodno navedeni uvjeti o
sudjelovanju privatnih ulagača u povećanju kapitala poduzeća i država je
postojeći dioničar (tj. bila je to već i prije dodjele potpore za
dokapitalizaciju) koji ulaže pro rata, odnosno razmjerno svojem
postojećem vlasničkom udjelu, Komisija ne smatra potrebnim nametati posebne
uvjete u pogledu izlaska države.
Zaštita
jedinstvenog tržišta i osiguravanje ravnopravnog tržišnog natjecanja
Ovom
izmjenom Komisija objašnjava da potporu ne bi trebalo uvjetovati premještanjem proizvodne
ili druge djelatnosti korisnika iz druge zemlje unutar Europskoga gospodarskog
prostora (EGP) na državno područje države članice koja dodjeljuje potporu jer
bi takav uvjet bio posebno štetan za unutarnje tržište.
Kontekst
Komisija
je u skladu s člankom 107. stavkom 3. točkom (b) Ugovora o funkcioniranju
Europske unije 19. ožujka 2020. donijela novi privremeni
okvir za potporu gospodarstvu u kontekstu pandemije koronavirusa.
Privremeni okvir izmijenjen je 3.
travnja i 8.
svibnja 2020. Privremenim okvirom potvrđuje se postojanje ozbiljnih
poremećaja u cjelokupnom gospodarstvu Unije. Njime se državama članicama
omogućuje da u potpunosti iskoriste fleksibilnost predviđenu pravilima o
državnim potporama kako bi poduprle gospodarstvo, a istovremeno se ograničavaju
negativne posljedice za jednakost uvjetâ na jedinstvenom tržištu.
Komisija
je 13. ožujka 2020. donijela Komunikaciju
o koordiniranom gospodarskom odgovoru na pandemiju bolesti COVID-19, u
kojoj su utvrđene te mogućnosti. Primjerice, države članice mogu donijeti
općenite mjere u korist poduzeća (npr. odgoda plaćanja poreza ili
subvencioniranje rada sa skraćenim radnim vremenom u svim sektorima) koje su
izvan područja primjene pravilâ o državnim potporama. Također mogu poduzećima
dodijeliti naknadu za pretrpljenu štetu koja je izravno prouzročena pandemijom
koronavirusa ili nastala kao njezina posljedica. To može biti korisno kao pomoć
posebno pogođenim sektorima, kao što su promet, turizam, ugostiteljstvo i
maloprodaja.