27.03.2020.
Gledano
po vrijednosti, udio zračnog prijevoza tereta u svjetskoj trgovini iznosi
približno 35 %. Ta je vrsta prijevoza neophodan element u svojem
sektoru. Zahvaljujući njemu, moguće je funkcioniranje globalnih lanaca opskrbe
za mnoge materijale visoke vrijednosti. Zračni je prijevoz neizostavna
dopuna kopnenom i pomorskom prijevozu tereta.
Danas
EK objavljuje konkretne mjere za održavanje njegova funkcioniranja, što
obuhvaća i upotrebu putničkih aviona. Nema druge mogućnosti osim letenja kad su u pitanju proizvodi
koji se moraju isporučiti u kratkom roku.
Današnje
smjernice sadrže i preporuke o potpunom uklanjanju ili fleksibilnosti kad je
riječ o ograničenjima na noćno letenje i/ili na slotove u zračnim lukama te
o posebnim mjerama za osoblje koje sudjeluje u prijevozu robe, izjavila je
povjerenica za promet Adina Vălean.
Među
mjerama je poziv državama članicama da dodijele prava privremenog
prometovanja za operacije zračnog prijevoza tereta koji dolazi izvan EU-a na
koje bi se inače primjenjivala ograničenja, čak i ako se te operacije
prijevoza tereta obavljaju putničkim zrakoplovima. Državama članicama savjetuje
se i da za operacije zračnog prijevoza tereta privremeno ukinu ograničenja na
noćno letenje i/ili ograničenja na slotove u zračnim lukama te da olakšaju
upotrebu putničkih zrakoplova za operacije prijevoza koje se odnose isključivo
na teret. Posade tih zrakoplova trebale bi biti izuzete od ograničenja putovanja
ako ne pokazuju simptome.
Ključno
je da se u otvorenim zračnim lukama zadrži dovoljan kapacitet za rukovanje
zračnim teretom te da se donesu posebne mjere za osoblje koje sudjeluje u
prijevozu robe.
Te
će izvanredne mjere biti privremene i odnositi se na razdoblje trajanja krize
uzrokovane koronavirusom.
Sva
ograničenja koja nisu u skladu s pravom Unije moraju se ukinuti. Komisija također poziva
sve treće zemlje da se suzdrže od uvođenja nepotrebnih ograničenja na operacije
zračnog prijevoza tereta, a osobito onih koja nisu u skladu s postojećim
sporazumima. Takav je pristup u zajedničkom interesu održavanja kontinuiteta
lanca opskrbe robom, uključujući osnovne potrepštine kao što su specijalizirani
i ključni proizvodi, npr. medicinska oprema.
Kontekst
Kontinuirane
i neprekinute usluge zračnog prijevoza tereta ključne su za gospodarstvo i
borbu protiv koronavirusa. Europski i globalni lanci opskrbe ovise o tim
uslugama. Zračni prijevoz trebao bi biti u mogućnosti kontinuirano isporučivati
proizvode kao što su hrana, medicinska oprema i drugi proizvodi, koji su
ključni za funkcioniranje izloženih i osjetljivih lanca opskrbe. U Smjernicama
za mjere upravljanja granicama radi zaštite zdravlja i dostupnosti robe i
osnovnih usluga, koje je Europska komisija donijela 16. ožujka 2020.,
naglašava se načelo da bi sve unutarnje granice EU-a trebale ostati otvorene za
teret i da bi lanci opskrbe za osnovne potrepštine morali funkcionirati. Države
članice trebale bi u potpunosti primjenjivati ove smjernice na svim unutarnjim
graničnim prijelazima.
Cilj
je Komunikacije
o uvođenju zelenih traka, koju je Europska komisija donijela
23. ožujka 2020., da se zajednički osigura kontinuiran protok robe u
cijelom EU-u kako bi sav teret, uključujući, među ostalim, osnovne potrepštine
poput hrane i medicinske opreme, brzo i bez kašnjenja stizao na odredište.
Dodatne
informacije možete pronaći na poveznici:
smjernice
za održavanje zračnog prijevoza