10.04.2020.
Komisija
je donijela ukupno 43 odluke kojima je odobrila 53 nacionalne mjere
povezane s pandemijom koronavirusa. Od njegova donošenja 19. ožujka 2020.
Komisija je na temelju Privremenog okvira donijela 39 odluka o državnim
potporama te odobrila 49 nacionalnih mjera kojima se europskim poduzećima pružaju
prijeko potrebna sredstva za očuvanje likvidnosti u ovim teškim vremenima.
Komisija je donijela i četiri odluke o četiri nacionalne mjere u skladu s
člankom 107. stavkom 2. točkom (b) Ugovora o funkcioniranju Europske unije o
potpori za otklanjanje štete nastale zbog izvanrednih događaja, kao što je
pandemija koronavirusa.
Komisija
sada predlaže da se područje primjene Privremenog okvira dodatno proširi kako
bi se državama članicama omogućila dokapitalizacija krizom pogođenih poduzeća. Budući da takve javne
intervencije mogu imati znatan utjecaj na tržišno natjecanje na jedinstvenom
tržištu, za tim bi mjerama trebalo posezati u krajnjoj nuždi. Na njih će se
primjenjivati i jasno utvrđeni uvjeti za ulazak države u predmetna poduzeća,
isplaćivanje prinosa i njezin izlazak iz tih poduzeća te stroge odredbe o
upravljanju i odgovarajuće mjere za ograničavanje mogućeg narušavanja tržišnog
natjecanja.
Države
članice sad imaju priliku očitovati se o nacrtu prijedloga Komisije. Komisijin
je cilj da se izmijenjeni privremeni okvir donese do sljedećeg tjedna.
Izvršna
potpredsjednica nadležna za politiku tržišnog natjecanja Margrethe Vestager izjavila
je: U ovom razdoblju krize izazvane koronavirusom zajednički nam je
prioritet zaštititi zdravlje svih europskih građana. Međutim, zbog hitnih
mjera mnoga su se poduzeća našla pod pritiskom. Smanjuje im se vlasnički
kapital, što im otežava financiranje poslovanja. Prošlotjednom je izmjenom
privremeni okvir za državne potpore već jednom proširen, a sad će se dodatno
proširiti kako bi se državama članicama omogućilo da, ako je to potrebno i
primjereno, dokapitaliziraju poduzeća. Pobrinut ćemo se da se osigura
isplativost ulaganja za porezne obveznike i da se na poduzeća koja primaju
potporu u obliku kapitala primjenjuju odredbe o kontrolama i upravljanju kojima
se ograničava mogućnost narušavanja tržišnog natjecanja na jedinstvenom
tržištu. Kontinuirano surađujemo s državama članicama kako bismo osigurali
sredstva potrebna da europsko gospodarstvo iz ove krize izađe još snažnije.
Hitne
mjere koje su države članice morale poduzeti kako bi se suočile s pandemijom
koronavirusa utjecale su na sposobnost mnogih europskih poduzeća da proizvode
robu ili pružaju usluge te su dovele do znatnog smanjenja potražnje. Nastali
gubici mogu dovesti do smanjenja vlasničkog kapitala poduzeća i negativno
utjecati na njihovu sposobnost zaduživanja na tržištima. U ovim bi
okolnostima dobro usmjerene javne intervencije koje će omogućiti
dokapitalizaciju pogođenih poduzeća mogle smanjiti rizik za gospodarstvo
EU-a kao cjeline.
Komisija
se stoga savjetuje s državama članicama o mogućnosti pružanja državne potpore
tim teško pogođenim poduzećima u obliku instrumenata vlasničkog ili
hibridnog kapitala, ali samo ako je to najprikladnija vrsta potpore i pod
jasnim uvjetima.
S
obzirom na to da se pružanjem nacionalne državne potpore za dokapitalizaciju
nekih poduzeća može u velikoj mjeri narušiti tržišno natjecanje na jedinstvenom
tržištu EU-a, Komisija predlaže niz zaštitnih mjera koje se odnose na uvjete
za dodjelu državne potpore te na tržišno i upravljačko ponašanje poduzeća
koja je primaju. Nadalje, nacrtom prijedloga nastoji se osigurati isplativost
preuzetih rizika za državu. U njemu se od država članica zahtijeva i da
razrade izlaznu strategiju, posebno za velika poduzeća s povećanim
sudjelovanjem države u vlasničkom kapitalu, kako bi se osiguralo da ta
poduzeća u razdoblju stabilizacije gospodarstva ponovno postanu ekonomski
održiva bez dodatne potrebe za državnom potporom.
S
druge strane, ako se potpora dodjeljuje na europskoj razini i u zajedničkom
interesu EU-a, rizik od narušavanja jedinstvenog tržišta je manji pa ni uvjeti
ne bi trebali biti toliko strogi.
Predloženim
proširenjem područja primjene privremenog okvira na potporu u obliku
dokapitalizacije nadopunjuje se mogućnost država članica da kupe postojeće
dionice poduzeća po tržišnoj cijeni ili pari passu s privatnim
dioničarima, što je u načelu izvan područja primjene kontrole državnih potpora
EU-a. To može biti osobito važno za intervencije država članica kojima se
sprečava neprijateljsko preuzimanje strateških poduzeća od strane kupaca izvan
Unije. Stoga se tim proširenjem nadopunjuju instrumenti, navedeni u smjernicama
Komisije, koji su na raspolaganju državama članicama radi osiguranja
čvrstog pristupa provjeri stranih ulaganja na razini EU-a u vremenu
javnozdravstvene krize i povezane gospodarske ranjivosti.