31.08.2020.
Thierry Breton,
povjerenik za unutarnje tržište, izjavio je: Europljani s pravom
očekuju da će voziti najčišće i najsigurnije automobile. Za to su potrebne
stroge kontrole automobila koji se stavljaju na tržište i prometuju po našim
cestama. Drugi je preduvjet stvarna primjena pravila i nadzor na europskoj
razini: zbog toga će Komisija odsad moći provoditi kontrole ili provjere
automobila te u slučaju kršenja zakona pokrenuti opoziv vozila na razini EU-a i
izricati novčane kazne u iznosu do 30 000 eura po automobilu. To je
još jedan korak prema čišćoj i sigurnijoj mobilnosti, za što su u kontekstu
krize potrebna još veća ulaganja u infrastrukturu i inovacije usmjerena na
budućnost. Nastojimo obnoviti povjerenje potrošača i ujedno ojačati jedinstveno
tržište te pomoći u izgradnji održivosti i globalne konkurentnosti europske
automobilske industrije.”
Među
najvažnije elemente novih pravila EU-a ubrajaju se:
- Neovisnost i kvaliteta ispitivanja prije stavljanja
automobila na tržište: Kako bi stekle i zadržale
svoje imenovanje u pojedinoj državi članici, tehničke službe zadužene za
ispitivanje i preglede novih modela automobila prolaze strogi postupak
ocjenjivanja koje provode neovisni kontrolori. Rad nacionalnih
homologacijskih tijela ocjenjuju stručnjaci kako bi se relevantna pravila
rigorozno provodila u cijelom EU-u.
- Kontrola automobila koji su već na tržištu: Novim
zakonodavnim okvirom poboljšavaju se i kontrole vozila koja su već u
prometu, odnosno dostupna na tržištu. Od sada se od država članica
zahtijeva da redovito provode barem najmanji broj ispitivanja na vozilima
godišnje te one mogu poduzimati zaštitne mjere protiv nesukladnih vozila
na svojem državnom području i pritom ne moraju čekati da homologacijsko
tijelo poduzme mjere.
- Europski nadzor: Komisija
sad može provjeravati vozila u laboratorijskim i u stvarnim, cestovnim
uvjetima. Ako neki proizvođač prekrši homologacijske propise, npr. ako
ugradi napravu za varanje na ispitivanju ili podnese lažnu izjavu,
Komisija može naložiti opoziv vozila u cijelom EU-u i nametnuti sankcije
tom proizvođaču u iznosu do 30 000 eura po automobilu. Do danas
su samo nacionalna tijela koja su homologirala automobil mogla
uvesti takve mjere.
Od
donošenja Uredbe 2018. proizvođači automobila, homologacijska tijela i drugi
dionici neumorno rade na provedbi novih pravila kako bi se prilagodili strožim
zahtjevima.
Komisija
je osigurala dodatna sredstva za Zajednički istraživački centar (JRC), koji
preuzima novu ulogu u nadzoru tržišta, kao i za potrebno dodatno osoblje,
operativne troškove i izgradnju dvaju novih laboratorija. JRC sad ima dva nova
najsuvremenija laboratorija za provođenje provjera.
KONTEKST
- Homologacija
je postupak za potvrđivanje da vozilo ispunjava sve zahtjeve za stavljanje
na tržište i za strogu provjeru kontinuirane usklađenosti proizvođača s
pravom EU-a, uključujući ograničenja emisija kako je utvrđeno u zasebnoj
uredbi.
- Komisija
je 2016. predložila nova pravila o homologaciji nakon skandala
„Dieselgate”, a Europski parlament i Vijeće donijeli su ih 2018.
- Ta
je reforma dio sveobuhvatnog rada Komisije na postizanju čistog, održivog
i konkurentnog automobilskog sektora kako je utvrđeno u Komunikaciji
Komisije „Europa
u pokretu”. Inicijative Komisije uključuju standarde kvalitete zraka i
emisija CO2, poboljšanje ispitivanja
emisija iz automobila ili potporu za alternativna goriva i
proizvodnju baterija te zaštitu konkurentnosti europske industrije.