Akt o digitalnim tržištima: dogovor Vijeća i Europskog parlamenta

04.04.2022.

Vijeće i Parlament 25. ožujka 2022. su postigli privremeni politički dogovor o Aktu o digitalnim tržištima, čiji je cilj da digitalni sektor postane pravedniji i konkurentniji. Završni rad na tehničkoj razini omogućit će izradu konačne verzije teksta u sljedećim danima.

U posljednjih deset godina Europska unija morala je izreći rekordne novčane kazne zbog određenih štetnih poslovnih praksi vrlo velikih digitalnih aktera. Aktom o digitalnim tržištima te će se prakse izravno zabraniti te će se stvoriti pravedniji i konkurentniji gospodarski prostor za nove aktere i europska poduzeća. Ta su pravila ključna za poticanje i otvaranje digitalnih tržišta, jačanje slobode izbora potrošača, omogućivanje bolje podjele vrijednosti u digitalnom gospodarstvu i poticanje inovacija. Europska unija prva je poduzela tako odlučne mjere u tom pogledu.

U Aktu o digitalnim tržištima utvrđuju se jasna pravila za velike internetske platforme. Njime se nastoji osigurati da nijedna velika internetska platforma koja djeluje kao „nadzornik pristupa” za velik broj korisnika ne zloupotrebljava taj položaj na štetu poduzeća koja žele pristupiti tim korisnicima.

 

Koje se platforme smatraju nadzornicima pristupa?

Vijeće i Europski parlament složili su se da platforma, kako bi se smatrala nadzornikom pristupa, mora, s jedne strane, u posljednje tri godine imati godišnji promet od najmanje 7,5 milijardi eura u Europskoj uniji (EU) ili imati tržišnu vrijednost od najmanje 75 milijardi eura, kao i najmanje 45 milijuna krajnjih korisnika mjesečno i najmanje 10 000 poslovnih korisnika s poslovnim nastanom u EU-u.

Platforma ujedno mora kontrolirati jednu ili više osnovnih usluga platforme u najmanje tri države članice. Te osnovne usluge platforme uključuju internetska tržišta i trgovine aplikacijama, internetske tražilice, društvene mreže, usluge u oblaku, usluge oglašavanja, glasovne asistente i internetske preglednike.

 

Kako bi se osiguralo da su pravila predviđena uredbom proporcionalna, MSP-ovi su, osim u iznimnim slučajevima, izuzeti od toga da se smatraju nadzornicima pristupa. Kako bi se osigurala progresivna priroda tih obveza, predviđena je i kategorija „novih nadzornika pristupa”, čime će se Komisiji omogućiti da uvede određene obveze poduzećima čiji je konkurentan položaj dokazan, ali još nije održiv.

Nadzornici pristupa imat će obvezu:

  • osigurati da korisnici imaju pravo otkazati pretplatu na osnovne usluge platforme pod uvjetima sličnima pretplati
  • ne nametati najvažniji softver (npr. internetske preglednike) prilikom instalacije operativnog sustava
  • osigurati interoperabilnost osnovnih funkcija njihovih usluga za trenutačnu razmjenu poruka
  • omogućiti programerima aplikacija pristup pomoćnim funkcijama pametnih telefona pod jednakim uvjetima (npr. čip NFC)
  • prodavateljima omogućiti pristup svojim podacima o uspješnosti marketinga ili oglašavanja na platformi
  • obavijestiti Europsku komisiju o svojim preuzimanjima i spajanjima.

No više ne mogu:

  • plasirati vlastite proizvode ili usluge povoljnije od proizvoda ili usluga drugih sudionika na tržištu (davanje prednosti vlastitim proizvodima)
  • ponovno upotrebljavati osobne podatke prikupljene prilikom jedne usluge u svrhe druge usluge
  • utvrđivati nepoštene uvjete za profesionalne korisnike
  • prethodno instalirati određene softverske aplikacije
  • zahtijevati od programera aplikacija da se koriste određenim uslugama (npr. platnim sustavom ili pružateljem identiteta) kako bi se na njih upućivalo u trgovinama aplikacija.

 

Što ako nadzornik pristupa ne poštuje pravila?

Ako nadzornik pristupa prekrši pravila utvrđena u tom zakonodavnom aktu, riskira novčanu kaznu u iznosu do 10 % njegova ukupnog prihoda na svjetskoj razini. U slučaju ponavljanja povrede može se izreći novčana kazna u iznosu do 20 % prihoda na svjetskoj razini.

U slučaju da nadzornik pristupa sustavno ne poštuje Akt o digitalnim tržištima, tj. prekrši pravila najmanje tri puta u osam godina, Europska komisija može pokrenuti istraživanje tržišta i, prema potrebi, nametnuti mjere praćenja poslovanja ili strukturne mjere.

Što ako se platforma ne slaže sa svojim statusom nadzornika pristupa?

Ako platforma ima dobre argumente za osporavanje toga da joj se utvrdi status nadzornika pristupa, može to učiniti putem posebnog postupka koji Komisiji omogućuje provjeru valjanosti tih argumenata.

 

Tko osigurava da nadzornici pristupa poštuju pravila?

Kako bi se osigurala visoka razina usklađenosti na unutarnjem tržištu, Europska komisija jedino je tijelo ovlašteno za provedbu uredbe. Komisija može odlučiti pokrenuti regulatorni dijalog kako bi osigurala da nadzornici pristupa jasno razumiju pravila kojih se moraju pridržavati i, prema potrebi, precizirala njihovu primjenu.

Osnovat će se savjetodavni odbor i radna skupina na visokoj razini kako bi pružili pomoć Europskoj komisiji i olakšali njezin rad. Države članice moći će ovlastiti nacionalna tijela nadležna za tržišno natjecanje da pokrenu istrage mogućih povreda i svoje nalaze dostave Europskoj komisiji.

Kako bi se osiguralo da nadzornici pristupa ne krše pravila Akta o digitalnim tržištima, u uredbom se jačaju i odredbe o sprečavanju izbjegavanja obveza.

 

Poveznica na Akt o digitalnim uslugama

Suzakonodavci su se složili da će se gospodarska pitanja koja proizlaze iz prikupljanja podataka koje obavlja nadzornik pristupa riješiti Aktom o digitalnim tržištima, ali da bi se šira društvena pitanja trebala riješiti Aktom o digitalnim uslugama. Uskoro se očekuje i dogovor o Aktu o digitalnim uslugama.

Akt o digitalnim uslugama i Akt o digitalnim tržištima bit će dva stupa digitalne regulative kojom se poštuju pravila i vrijednosti europskog modela te će se njima utvrditi okvir prilagođen gospodarskom i demokratskom otisku digitalnih divova.

 

vrh stranice